BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Lógnak a hálón

Szörfözés a világhálón, avagy online játék űzése, netán az internetes közösségi oldalakon való „lebzselés” – a legtöbb szülő alighanem haszontalan időtöltésként értékeli gyermeke ezen cselekedeit, jóllehet a legfrissebb tengerentúli kutatások szerint ezek igen fontosak a tinédzserek fejlődése szempontjából.

A világhálón „lógás” során ugyanis olyan technológiai jártasságot és műveltséget szereznek, amely elengedhetetlen a mostani világban – hangzik a hároméves kutatás eredménye. A gyerekek például megtanulják, milyen formában kommunikáljanak online módon, miként hozzanak létre egy honlapot, vagy hogyan csatoljanak fájlokat egy levélhez. Ezek tíz évvel ezelőtt még meglehetősen bonyolultnak tűntek, ám a modern kor fiataljai számára már a mindennapok szerves részei.

A tinédzserek előszeretettel vesznek részt olyan kreatív időtöltésben, mint a játék, a videokészítés vagy az írás – derült ki a tanulmányból, amely több mint ötezer órán keresztül figyelt egy-egy fiatalt netezés közben. S érdekes módon az olyan közösségi portálok, mint a MySpace vagy a Facebook, már jóval nagyobb szerephez jutnak szociális életükben – azaz ezeken keresztül tartják a kapcsolatot a barátaikkal –, mint a nyilvános helyeken, így plázákban, utcákon, parkokban „lógás”. Az internetet emellett többen vonzó lehetőségnek tartották ahhoz, hogy felfedezzék saját kreativitásukat, illetve ahhoz, hogy egy adott témában bővebb információhoz jussanak. Akadtak, akiket érdeklődési területük meglehetősen „egzotikus” színterekre vitt el, így például a japán rajzfilmek iránt rajongók különböző videogyártó cégekkel kerültek kapcsolatba, illetve online fórumokon fejtették ki véleményüket; voltak, akik a japán nyelv tanulásába is belekezdtek, a videóval, a kódolással, avagy a gyártással kapcsolatos ismereteiket gyarapíthatták.

A világháló jelenléte ugyanakkor egy komoly problémára is rávilágított: meglehetősen nagy a szakadék azok között, akik hozzáférhetnek a webhez, illetve akiknek erre nincs lehetőségük. Ez utóbbi kör számára az iskolák, a könyvtárak általában lehetőséget teremtenek ugyan arra, hogy felmehessenek a netre, ám ez a hozzáférés meglehetősen korlátozott, hiszen viszonylag limitált a számítógépek száma, nem beszélve arról, hogy csak akkor állnak rendelkezésre, ha az adott intézmény is nyitva van.

A szülőknek ugyanakkor nem árt résen lenniük: tisztában kell lenniük azzal, hogy a gyermek pontosan mennyi időt tölt az interneten, illetve milyen oldalakat is látogat, hiszen számos veszély leselkedik rájuk. Nincs azon semmi csodálkoznivaló, hogy a tinédzserek korántsem szeretnék, ha a szüleiket is bevonnák a MySpace vagy a Facebook oldalain való ténykedésükbe. Ám ha más honlapokra látogatnak el, akkor a szülőkre és a tanárokra jóval nagyobb feladat és egyúttal felelősség is hárul.

A tanulmány készítőinek meglátása szerint a kutatás eredményeit a tanításban is használni lehetne, hiszen egy teljesen új szemlélettel állt elő a tinédzserek és a világháló kapcsolatát illetően.

Munkatársunktól-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.