BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egyre jobb üzlet a szövegelés

A mobiliparág szereplői – mind a gyártói, mind a szolgáltatói oldalon – a globális válsághelyzet ellenére a következő 12 hónapban erőteljes növekedéssel számolnak a szöveges üzenetek és általában az adatátvitel piacán. Optimizmusukat a fejlett adatszolgáltatások egyre szélesebb körű alkalmazására, az okos telefonok iránti kereslet növekedésére és a mobilos fizetési megoldások terjedésére alapozzák, utóbbit főként a fejlődő világban.

Egy közelmúltban nyilvánosságra hozott jelentés szerint a mobil-adatforgalom a következő öt évben nem kevesebb mint hatvanszorosára nő. Az előrejelzés – amely a negyedik generációs mobilinternet terjedésével bekövetkező változásokra alapoz – 2008–2013 között a vezeték nélküli adatkommunikáció éves növekedési rátáját 131 százalékra becsüli.

Az adatátvitel felfutásában nemcsak az újfajta netes alkalmazások játszanak fontos szerepet, hanem a mobiliparág legnagyobb sikertörténetét író SMS-ek is. A digitális mobilkorszak hajnalán született technológiától saját fejlesztői sem reméltek ekkora sikert. Noha tudjuk, hogy az operátorok bevételének ma is mintegy a négyötödét a hagyományos hangforgalom adja, a fennmaradó 20 százaléknak viszont hozzávetőlegesen a 80 százalékát a rövid szöveges üzenetek generálják. A piaci igények változásával a szerepük egyre jobban kiteljesedhet, a közeli jövőben a technológiát már nem csupán a magánszféra használja, hanem egyre inkább az üzleti felhasználók is. Az SMS-t alkalmazhatják például az egészségügyben az orvosi vizsgálati időpontok egyeztetésére, emlékeztetésre, de hasznos eszköz lehet a közüzemi szolgáltatásoknál az óraállások közlésére is – hangzott el a mobiliparág meghatározó nemzetközi eseményén, a barcelonai Mobile World Congressen (MWC).

Egy világszintű tanulmány szerint a szolgáltatók háromnegyede hatalmas üzletet lát a vezetékes internetpiacon már egyértelműen sikeresnek bizonyult közösségi oldalak „mobilosításában” is, és az operátorok fele hisz abban, hogy egyre népszerűbbek lesznek a helyfüggő szolgáltatások (Location Based Services, LBS). Ezek lényege, hogy a szolgáltatást nyújtó adott esetben a cellainformációk segítségével megállapítja, éppen merre jár a mobiltelefon vagy bármilyen más mobileszköz felhasználója, majd az igényeinek és földrajzi helyzetének megfelelő információkat és egyéb tartalmakat szállít neki. Bár sokan még komoly fenntartásokkal fogadják a mobilreklámozás lehetőségét, a szolgáltatók egyharmada szerint ez is jelentős bevételi forrást jelenthet.

Megoldásra várnak ugyanakkor a mobilos alkalmazások biztonságával kapcsolatos kérdések. Mivel a rövid szöveges üzenetek műfaja egyre inkább áttolódik a pénzügyi tranzakciók

világába is, a technológia felhívhatja magára a nem legális felhasználók, hackerek figyelmét. Ezért a mobilszolgáltatóknak nemcsak az újabb adatátviteli fejlesztések mielőbbi alkalmazására kell koncentrálniuk, hanem egyre nagyobb mértékben olyan technológiákra is, amelyek megvédik az előfizetőket a lehetséges kockázatoktól – húzza alá tanulmányában a Direct2Mobile független elemzőcég.

Nem véletlen, hogy a további fejlesztések egyik kulcskérdése a biztonság, ugyanis további komoly üzleti lehetőségek rejlenek az SMS-bizniszben. Az MWC-n hívta fel a figyelmet az egyik cég képviselője arra a tényre, hogy az Európai Unió e-kereskedelemre vonatkozó irányelvei szerint (The European Guideline 2000/31/CE) az SMS-szerződés már elfogadott elektronikus üzleti forma. Hírek szerint közel hétezer szervezet – köztük több nagyvállalat és civil szolgálat – indított már kísérleti programokat is ezzel kapcsolatban. Természetesen az ilyen tranzakciókhoz, más elektronikus kereskedelmi ügyletekhez hasonlóan, megfelelő tanúsító szervezetekre, digitális aláírásra is szükség van, de a lehetőség adott.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.