Fordulat következett be végre Magyarországon is az elektronikus ügyintézésben, egyfelől valóban egységesülni látszik az elektronikus államigazgatási rendszer, másfelől egyre nő azoknak a száma, akik rendszeresen megfordulnak az e-ügyfélkapun – emeli ki legfrissebb netgazdasági jelentésében a GKIeNET.
A magyarorszag.hu oldalt 2008-ban naponta átlagosan 600 ezer belépő látogatta, ez azt jelenti, hogy havonta 15-20 millióan lépnek be a kormányzati elektronikus ügyintéző rendszerbe. A bejelentett felhasználók száma a múlt év végén közel 740 ezer volt, ez valamivel nagyobb szám, mint a ténylegesen aktív felhasználóké.
Az egyik legkeresettebb szolgáltatás a jogszabálygyűjtemény, de havonta egymilliónál is több belépőt jelent az adó-
hivatali adatküldések miatti látogatószám is, és nagyjából ekörül alakul az egészségbiztosítási, a nyugdíj- és vámügyintézések száma. Népszerű az elektronikus adóbevallás is, ezt jól mutatja, hogy 2008-ban a 4,4 millió beadott szja-bevallásból valamivel több mint 540 ezer már e-úton érkezett az adóhivatalhoz.
A hazai e-ügyintézők már mintegy kétezer önkormányzati weboldalhoz férnek hozzá, mivel a számítógéppel is ellátott magyarországi polgármesteri hivatalok kétharmadának van saját honlapja, szemben a 2004-ben mért 40 százalékkal.
Az interneten keresztül elérhető elektronikus szolgáltatások eltérő szintűek, van, ahol csak információt gyűjthetünk, van, ahol elérhetők a formanyomtatványok is, és van, ahol az ügyeket teljes mértékben elintézhetjük elektronikusan. Tavaly a honlapot működtető önkormányzatok több mint egyharmadának a weboldalán megtalálhatók voltak az ügymenetleírások, szemben a három évvel ezelőtti 12 százalékkal. Az önkormányzati honlapok negyedéről tölthetők le nyomtatványok, űrlapok. A weboldallal rendelkező önkormányzatok körében a teljes körű online ügyintézés lehetősége viszont még nagyon ritkának számít, legfeljebb az érintett hivatalok egy százalékánál van ilyen lehetőség.
Az e-ügyintézés során a legnagyobb számban az adóhivatallal kerülünk kapcsolatba, de egyre többen intézkedünk a világhálón a közüzemi szolgáltatóknál is. A piackutató vizsgálatának fontos megállapítása, hogy online formában nagyobb gyakorisággal intézzük el végleg az ügyet, mint személyesen, ráadásul az előbbihez jóval kevesebb időre van szükségünk. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.