BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Szaporodó hazai e-ügyintézők

Fordulat következett be végre Magyarországon is az elektronikus ügyintézésben, egyfelől valóban egységesülni látszik az elektronikus államigazgatási rendszer, másfelől egyre nő azoknak a száma, akik rendszeresen megfordulnak az e-ügyfélkapun – emeli ki legfrissebb netgazdasági jelentésében a GKIeNET.

A magyarorszag.hu oldalt 2008-ban naponta átlagosan 600 ezer belépő látogatta, ez azt jelenti, hogy havonta 15-20 millióan lépnek be a kormányzati elektronikus ügyintéző rendszerbe. A bejelentett felhasználók száma a múlt év végén közel 740 ezer volt, ez valamivel nagyobb szám, mint a ténylegesen aktív felhasználóké.

Az egyik legkeresettebb szolgáltatás a jogszabálygyűjtemény, de havonta egymilliónál is több belépőt jelent az adó-

hivatali adatküldések miatti látogatószám is, és nagyjából ekörül alakul az egészségbiztosítási, a nyugdíj- és vámügyintézések száma. Népszerű az elektronikus adóbevallás is, ezt jól mutatja, hogy 2008-ban a 4,4 millió beadott szja-bevallásból valamivel több mint 540 ezer már e-úton érkezett az adóhivatalhoz.

A hazai e-ügyintézők már mintegy kétezer önkormányzati weboldalhoz férnek hozzá, mivel a számítógéppel is ellátott magyarországi polgármesteri hivatalok kétharmadának van saját honlapja, szemben a 2004-ben mért 40 százalékkal.

Az interneten keresztül elérhető elektronikus szolgáltatások eltérő szintűek, van, ahol csak információt gyűjthetünk, van, ahol elérhetők a formanyomtatványok is, és van, ahol az ügyeket teljes mértékben elintézhetjük elektronikusan. Tavaly a honlapot működtető önkormányzatok több mint egyharmadának a weboldalán megtalálhatók voltak az ügymenetleírások, szemben a három évvel ezelőtti 12 százalékkal. Az önkormányzati honlapok negyedéről tölthetők le nyomtatványok, űrlapok. A weboldallal rendelkező önkormányzatok körében a teljes körű online ügyintézés lehetősége viszont még nagyon ritkának számít, legfeljebb az érintett hivatalok egy százalékánál van ilyen lehetőség.

Az e-ügyintézés során a legnagyobb számban az adóhivatallal kerülünk kapcsolatba, de egyre többen intézkedünk a világhálón a közüzemi szolgáltatóknál is. A piackutató vizsgálatának fontos megállapítása, hogy online formában nagyobb gyakorisággal intézzük el végleg az ügyet, mint személyesen, ráadásul az előbbihez jóval kevesebb időre van szükségünk. VG

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.