BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nagy jövő előtt a mobilinternet

Felkapott téma lett a piackutatók körében a kelet-európai régió országainak távközlése, az elmúlt napokban három elemzőcég is ezzel a témával foglalkozott, egyikük kimondottan a magyarországi mobilpiac fejlődésével. Ez egyebek mellett azt is mutatja, hogy a nehéz idők ellenére – vagy talán éppen ezért – a befektetők, technológiaszállítók érdeklődése nem lankad a térség iránt.

A harmadik generációs mobilszolgáltatások rendkívül gyors fejlődés elé néznek a következő négy évben Magyarországon. Az operátorok ebből származó bevétele 2012-re már meghaladja a hagyományos GSM-szolgáltatásokból származót, mivel az előfizetők egyre nagyobb mértékben használják majd a széles sávú mobil-adatátvitelt – állapítja meg a Pyramid Research. A jelentés szerint a teljes magyar távközlési piac 2008-ban 5,2 milliárd dollár bevételt generált az itteni szolgáltatóknak, a piackutató 2013-ra 5,6 milliárdosra becsüli ezt az adatot. Megjegyzi, a leglátványosabban a mobilinternet piacán figyelhető meg a verseny éleződése a három szolgáltató, a T-Mobile, a Pannon és a Vodafone között. Úgy látja, négy év múlva a harmadik generációs (3G-) előfizetések aránya meghaladja a 62 százalékot, szemben a jelenlegi kevesebb mint tízzel. Merész feltételezést ad a magyarországi mobilpiac fejlődési irányával kapcsolatban, várakozásai szerint a hagyományos GSM-piac 2013-ra lényegében eltűnik, a negyedik generációs technológia a nagy nyugati piacokhoz hasonlóan nálunk is 2010-ben jelenik meg, és az utóbbira előfizetők száma négy év múlva már elérheti a 2 százalékot.

Eme látványos felfutás a szolgáltatók forgalmában is érezteti majd a hatását, a mobil-adatátvitelből származó bevétel a tavalyihoz képest lényegében megkétszereződik. A jelentés szerint 2008-ban ebben a piaci szegmensben a három operátor átlagos bevétele 11,4 százalék volt, ez négy év múlva elérheti a 20,9-et. A szolgáltatók az adatátvitelbe mindig beleszámítják az SMS forgalmát is, ma még zömében ez adja ennek a tételnek a jelentősebb részét. A nem szöveges üzenet alapú adatátvitel – csengőhangok, játékok, zenék, klasszikus mobilinternet – 2013-ban előreláthatólag már a teljes mobiladat bevételének 50 százalékát jelenti, szemben a tavalyi 25-tel. A mobilinternet technológiailag már közel egy évtizede elérhető Magyarországon, de igazi lendületet az utóbbi két-három évben kapott, miután a szolgáltatók felgyorsították széles sávú mobilhálózataik kiépítését, és tömegesen is elérhetővé váltak az erre alkalmas okos telefonok, illetve a számítógépekhez használható modemek. Az első hivatalos hazai kimutatás szerint az év elején már több mint félmillióan használták a mobilinternetet.

A kelet-közép-európai régió egészére legalább 23 százalékpontos javulást jelez előre a mobil-előfizetések számának alakulásában az Informa Telecoms & Media. Megállapítja, a régió átlagos mobilpenetrációs mutatója jelenleg meghaladja a 110 százalékot. A látványos növekedést arra alapozza, hogy az előfizetők egyre nagyobb részének lesz a következő években kettő vagy annál több SIM kártyája, az egy főre jutó ezen mutató 2013-ban 1,7-re nőhet. Hozzáteszi: a második-harmadik előfizetés már egyértelműen a széles sávú mobilalkalmazások igénybevételét jelenti. Kulcsfontosságú szerepe van az adatátviteli szolgáltatásoknak abban is, hogy a térség érintett piaci szereplői az átlagosnál könnyebben vészeljék át a nehéz időszakot – mutat rá legfrissebb elemzésében az IDC. A piackutató szerint a globális gazdasági válság következtében a kelet-közép-európai távközlési vállalatok átértékelik az üzleti terveiket. A jelenleg zajló konszolidációval, kormányzati beruházásokkal és technológiai migrációval együtt járó változások megkönnyítik a vállalatok számára a gazdasági hullámvölgy átvészelését.

A gazdasági hullámvölgy megnöveli az adatátviteli szolgáltatások iránti igényt, mivel az utazással és szórakozással kapcsolatos költések csökkentésével párhuzamosan a hálózatokon megnövekszik a video- és IP-alapú hangforgalom – véli a társaság egyik elemzője. Hozzáteszi: a legtöbb szolgáltató magasabb kapacitáson üzemelteti majd a hálózatát, kevesebb lehetőséget hagyva ezzel a csúcsidőszakokkal tarkított rugalmasabb használatra. Ez meggyorsítja a hálózati fejlesztéseket a gazdasági fellendülés bekövetkeztekor.

A visszaesés lehetőséget nyújt a működési költségeket csökkentő új eszközök értékesítésére is. Idesorolja a piackutató a csoportmunka-megoldásokat, a videokonferenciás és minden egyéb olyan eszközt, amelyek képesek kiváltani a költséges üzleti utazásokat.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.