A nagy felbontású digitális (HD) szórakoztatóelektronikai eszközök – jelátalakítók, videokamerák, DVD-lejátszók, játékkonzolok stb. – globális piaca 2012-re várhatóan megháromszorozódik annak nyomán, hogy a HD lesz az új, széles körben alkalmazott videoszabvány – bocsátja előre legutóbbi elemzésében az amerikai iSuppli.
A HD-képes készülékekből az éves eladott mennyiség akkorra már meghaladja a 200 milliót, szemben a tavalyi 68,9 millióval. Szakértői becslések szerint 2012-re a jelátalakítók, videokamerák, DVD-lejátszók és játékkonzolok 52,9 százaléka képviseli majd a nagy felbontású digitális technológiát, a múlt évi eladásokra jellemző 21,6 százalék után.
A HD-tartalmakra sem lehet már panasz, legalábbis az érettebb piacok televíziós szegmensében, hiszen egyre több műsorszolgáltató cég kínálatában találhatók ilyen csatornák, legyen szó kábel- vagy műholdas, földfelszíni vagy éppen internetalapú televíziózásról (IPTV).
Az ilyen tartalmakat szállító cégek száma is rekordgyorsasággal emelkedik, de a HDTV-k és a hozzájuk tartozó jelátalakítók forgalmából is arra lehet következtetni, hogy a felhasználók körében egyre elfogadottabb ez a technológia.
A HD befogadására egyértelműen az észak-amerikai piac a legfelkészültebb, nemcsak a törvényi szabályozást, hanem a versenyképes üzleti modelleket tekintve is. A piaci részesedésért folytatott versenyben, valamint az egy előfizetőre jutó bevételek (ARPU) növelése érdekében a kábeles, műholdas és a vezetékes távközlési szolgáltatók exponenciális mértékben növelik HD-tartalmú ajánlataikat.
A digitális televíziózás terjedését egyelőre sok régióban akadályozza az, hogy még nem szabadították fel az ehhez szükséges frekvenciákat. Pedig a digitális technológia spektrumhatékonysága sokszorosa a hagyományos analóg műsorszórásénak. Utóbbinál egy csatorna hat-nyolc megahertznyi sávszélességet is elvisz, míg HD-technológiával ezen a spektrumon öt vagy annál több csatorna is elfér.
A digitális videoszolgáltatásokban ma még főként a fizetős televíziós platformok viszik el a pálmát, legyen szó a világ bármely tájáról, mivel az ilyen jellegű eszközök és műsortovábbító berendezések telepítésének a költségei egyelőre elriasztják a „közszolgálati” műsorszóró cégeket. Az e téren legfejlettebb piacokon – az USA-ban és Japánban – azonban az elemzők fordulatot várnak, a technológia egyre szélesebb körű elfogadottságával le lehet szorítani a beruházási terheket.
Ha készült is ilyen jellegű előrejelzés Magyarországra, az többnyire nem került nyilvánosságra. A szórakoztatóelektronikai eszközök piacát a GfK Hungária figyeli, és a múlt év első kilenc hónapjára vonatkozó felmérése már nálunk is jelzi az igények változását. Napjainkban Magyarországon is az LCD-tévék a legnépszerűbbek, az eladott készülékek forgalmának kétharmadát a lapos képernyős televíziók adják, miközben a hagyományos képcsöves színes tv-k fokozatosan háttérbe szorulnak. Ugyanakkor a korszerűnek számító projektoros televíziók is teljesen eltűntek, nemcsak az extrém helyigényük miatt, hanem mert drágállja a piac.
A felmérés idején a hazai síkpaneles televíziók piacának hajtóereje egyértelműen az 1366x768 pixeles felbontású, „HD ready” logót viselő LCD-tv volt, s ezen belül a piaci kereslet fokozatosan a nagyobb képernyőméretek felé tolódik el. A HD-képes LCD-készülékek darabszámban a múlt év első kilenc hónapjában a teljes piac 77 százalékát képviselték. Ez az érték megegyezik az előző év azonos időszakának adatával, csak közben a piac majdnem a duplájára nőtt.
Az úgynevezett „full HD” televíziók aránya 11 százalék volt, miközben a hagyományos felbontású (720x480 képpont) készülékeké 21 százalékról 14-re esett vissza. Ezt annak a számlájára írhatjuk, hogy a piaci trendek egyértelműen a teljes HD-felbontás (1920x1080 képpont) felé mutatnak, az egyre jobb képminőség miatt. Néhány hónap leforgása alatt a full HD-s készülékek megduplázták a részesedésüket az LCD-piacon, miközben az áruk átlagosan 24 százalékkal csökkent. Tavaly szeptemberben egy 82 centiméter képátmérőjű LCD-tévékészülék átlagára 124 ezer forint volt, annyi, mint egy évvel korábban a 66 centiméteresé.
Jóval ellentmondásosabb a hazai helyzet a videokamera-értékesítésben, ahol tavaly a digitális piac folyamatos csökkenésének lehettünk tanúi. A visszaesés elsősorban annak tudható be, hogy 2007-ben az eladások felét kitevő DVC-kamerák eladásai drasztikusan csökkentek, 2008 októberében pedig tíz kamerából már csak három volt mini-DV-rendszerű.
Manapság a DVD-lemezre író, a merevlemezes és a beépített memóriás, valamint a cserélhető memóriakártyás kamerák teszik ki az eladások döntő részét. Egyelőre a merevlemezesek a legnépszerűbbek, de a kereslet folyamatosan a hibrid (merevlemezes és memóriakártyás), valamint a csak memóriakártyás modellek irányába tolódik el. Ennek az a magyarázata, hogy meghibásodás esetén elég csupán a memóriakártyát kicserélni, illetve kisebbek, könnyebbek, egyszerűbben hordozhatók ezek a modellek. A nagy felbontású HD-kamerák 2006-ban jelentek meg a piacon, nálunk 2007 végétől lehet előretörésről beszélni. Kezdetben a szalagos vagy a lemezre író HD-készülékek voltak a legnépszerűbbek, mára azonban a nagy felbontású videoanyagok helyigénye miatt elsősorban a nagy tárolókapacitású merevlemezes, valamint a flash memóriás és memóriakártyás HD-kamerák a keresettebbek. Sok egyéb termékhez hasonlóan itt is főként az árak zuhanása jelenti a piaci előretörés fő motorját. Míg 2006 decemberében egy HD-merevlemezes kamera átlagára 393 ezer forint volt, két év múlva ezt a kategóriát már 191 ezerért is be lehetett szerezni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.