BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
A glass of rum or cognac on the bar counter together with the car keys. Concept of driving a car under the influence of alcohol or drugs.

Megkezdődött az Európa-Kína vámháború: a francia brandy csak az első áldozat

Még meg sem született – bár biztosra vehető – az Európai Bizottság döntése a kínai elektromos autókra kivetendő vaskos vámról, Peking máris visszalőtt. A vámháború ezzel ténylegesen megkezdődött, az első európai áldozat pedig a brandy, és Kína már kilátásba helyezte a következő lépést is, ami a németeknek nagyon fog fájni.

Nem tudta megakadályozni Németország – és Magyarország – pénteken, hogy szabad utat kapjon a brüsszeli terv a kínai elektromos autókra kivetendő hatalmas vámokkal kapcsolatban. Még rá se ütötte a tagállami szavazás eredményére a végső pecsétet az Európai Bizottság, kedden Peking fenyegetésért beváltva máris visszavágott. Mindkét fél „lőtt”, és ezzel tulajdonképp ténylegesen megkezdődött az Európai Unió és a világ második legnagyobb gazdasága közötti vámháború.

Iszik, vagy vezet? Az Európai Unhió és Kína között vámháború kezdődött, keleten a francia brandy drágul meg először, nyugaton a kínai elektromos autó A glass of rum or cognac on the bar counter together with the car keys. Concept of driving a car under the influence of alcohol or drugs.
Vámháború: keleten a francia brandy drágul meg először, nyugaton a kínai elektromos autó / Fotó: Getty Images

Augusztusban a kínaiak még elhalasztották a döntést, néhány nappal az autóvámról szóló európai uniós szavazás után azonban kedden megszületett: október 11-től letétet kell elhelyezniük az importőröknek az Európai Unióból behozott brandyre, akár az értéke 39 százalékát elérő mértékben – számolt be a Bloomberg az erről szóló kínai hivatalos közleményről.

Az európai termelőknek – főleg a franciáknak – ez is nagyon fáj (a legnagyobb mennyiségben a hatalmas kínai piacra importált szesz a brandy), de született egy másik döntés is, ami még nagyobb haváriát vetít előre, miközben máris megmutatja, miért ódzkodtak a vám kivetésétől a németek, beleértve az autógyártóikat is.

Kína intézkedéseket vizsgál, egyebek közt a nagy motorkapacitású importált gázolajos autók vámjának emeléséről

– közölte a kínai kereskedelmi minisztérium egy másik közleményben.

Vámháború: a következő lépést az Európai Bizottság teszi

A Kínát uraló Kommunista Párt angol nyelvű lapja, a Global Times már saját beszámolója legelején siet megjegyezni, hogy az európai eredetű brandyről szóló dömpingellenes intézkedés „ideiglenes”, amely egy vizsgálatot követ.

Ez azt jelenti, hogy tettek is valamit meg nem is, és még mindig nem szeretnének az EU kezdeményezte vámharc elé sietni, hadd tegye meg Brüsszel – a megosztott tagállamokkal a háttérben – a következő lépést. Ami nem kérdés, hogy meg is fog történni a pénteki szavazás után.

Ez a szavazás pedig úgy alakult, hogy a döntés és az ezután következő fejlemények 

felelősségét jórészt Ursula von der Leyen és az általa vezetett Európai Bizottság fogja viselni,

akik szorult helyzetben legfeljebb azt vethetik a tagállamok szemére, hogy „nem akadályoztátok meg”.

A Bloomberg információi szerint 10 ország szavazott a vámok bevezetése mellett, míg négy – köztük Németország és Magyarország – ellene, 12 tagállam pedig tartózkodott. 

A következő lépés, ami ezek után aligha marad el: az Európai Bizottságnak a hónap végéig kell közzétennie vizsgálódásának végeredményét: ez már a végső pecsét, ami azt jelenti, hogy az előre elhatározott vámok életbe lépnek. A mérték brutális, a kínai elektromos autókra 45 százalékos vámot is kivethetnek. 

A részletekről még mindig folynak a tárgyalások Pekinggel, a brandyt és a megfontolt további intézkedéseket illető bejelentésekkel a kínaiak határozott nyomást helyeznek partnereikre.

Nincs még vége: hétfőtől újra tárgyalnak a kínai elektromos autók büntetővámjáról
Csak az tűnik biztosnak, hogy a pénteken elfogadott formájában öt évre lefixált uniós büntetővámok szavatossága idő előtt lejár. A kínai és az uniós szakértők új szisztémán dolgoznak, amely nem az autó gyártója, hanem a jármű tulajdonságai alapján állapítja meg a vámokat. Ez a kisebb autók gyártóinak kedvezhet.

A német autógyárak részvényei máris zuhannak

Ettől azt várják, hogy csapást mérnek vele a kínai állami támogatással igazságtalanul előnyös helyzetbe hozott ottani gyártókra. Vannak, akik abban reménykednek, hogy ez védelmet jelent az uniós belső piacon a helyi márkáknak.

A német gyártók mégsem örültek, és a fogyasztók sem feltétlenül járnak jól, hiszen könnyen úgy járhatnak, hogy a vámharc miatt megdrágulnak a kínai elektromos autók és az európaiak sem lesznek olcsóbbak. Miközben az európai gyártók számára a kínai ellenintézkedések megnehezíthetik a hozzáférést a világ leggyorsabban növekvő autópiacához, a kínaihoz.

Ezt az értékelést erősítik meg a piaci reakciói. 

Az tiszta sor, hogy a brandygyártó Remy Cointreau SA papírja mindjárt 8 százaléknál is többet zuhant. Az eséshez csatlakoztak az autógyárak papírjai: a BMW AG három, a Mercedes-Benz Group AG 2 százalékot veszített. A német DAX-részvényindex fél százalékot süllyedt.

A következő hónapok egyik kérdése Kínában, hogy a német autóval szállított francia brandy drágul-e többet vagy az arany, Németországban pedig, hogy hányan veszítik el az állásukat a helyi autógyáraknál kezdődött leépítésekben.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.