Az utóbbi években rendezett megakiállítások révén a Szépművészeti Múzeum előkelő helyre került a leglátogatottabb múzeumok világranglistáján. A csúcsot eddig a 2007-es év jelentette, amikor a Van Gogh-kiállítás az egy napra jutó látogatói létszám (4700 fő) alapján a 15. helyet vívta ki, és ezzel számos jelentős londoni, New York-i és tokiói tárlatot is maga mögé utasított. A kiállítást négy hónap alatt 483 ezren látták; ebből három hónap esett 2007-re, és így az évben összesen 764 ezres látogatói rekordot ért el a Szépművészeti. Ezzel például a bécsi Albertinát (550 ezer látogató) is alaposan lekörözte a budapesti múzeum, és világszinten bekerült a top ötvenbe.
Egy-egy ilyen csúcsot leszámítva persze egészen más viszonyok jellemzik a múzeumi szcénát Magyarországon, mint Nyugat-Európában, az Egyesült Államokban vagy a Távol-Keleten. Párizsban vagy Londonban például egyenként legalább fél tucat múzeum ér el évről évre milliós nagyságrendű látogatószámot, és a nagyobb intézmények egy-egy remekmű megvásárlására elkölthetnek akkora összeget, amennyi nálunk a Szépművészeti teljes éves büdzséje. Az évtizedek, sőt évszázadok óta épülő nagy gyűjtemények – a Louvre-tól a Tretyakov képtárig – pusztán a törzsanyagukkal több látogatót vonzanak, mint amennyire a magyar múzeumok legsikeresebb kiállításai képesek lehetnek. Igaz ez azokra a közepes méretű múzeumokra is, amelyeknek a neve (Picasso, Rodin, Van Gogh) önmagában „blockbusternek” számít.
Szakmai körökben már csak ezért is sok vita zajlott és zajlik arról, hogy a ha-
zai múzeumoknak valóban megakiállítások rendezésére kell-e törekedniük, illetve, hogy ezeknek milyen arányt kell elfoglalniuk a tevékenységükön belül. Az ugyanakkor aligha lehet kétséges, hogy a múzeumok működését Magyarországon is közelíteni kell a nyugati modellekhez és az üzleti szférában megszokotthoz, legyen szó profi marketing- és fundraisingtevékenységről, rendezvényszervezésről, színvonalas múzeumi boltok és kávézók kialakításáról, vagy akár a jövő kiállításlátogatóit nevelő múzeumpedagógiáról. TG
Az efféle kiállítások szervezési és anyagi háttere nagyon változó, de Európán belül jellemzően ingyen kölcsönöznek a múzeumok, cserébe később hasonló nagyvonalúságra számítanak.
Az efféle kiállítások szervezési és anyagi háttere nagyon változó, de Európán belül jellemzően ingyen kölcsönöznek a múzeumok, cserébe később hasonló nagyvonalúságra számítanak.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.