Habár vélhetően kifejezetten kevesen vannak azok, akik egy-egy – a mostani, budapestihez hasonló – kiállítás miatt kerekednek fel, felmérések szerint a kulturális turizmus az elmúlt évtized egyik legjelentősebb turisztikai trendjévé vált. A Turisztikai Világszervezet (UNWTO) adatai szerint az európai utazások 20 százalékában a helyi kultúra megismerésének a vágya a fő motiváció, emellett az európai utazók 60 százaléka érdeklődik a kulturális értékek iránt akkor is, ha nem ez az utazásának fő célja. Az European Travel Monitor 2008-as kutatása szerint az európaiak külföldi vakációinak 19 százaléka történt körutazás, 15 százaléka városlátogatás, két százaléka pedig rendezvénylátogatás (fesztivál, koncert, kiállítás) céljából.
A szegmensben rejlő lehetőségeket felismerve a Magyar Turizmus (MT) Zrt. a Kulturális Turizmus Évének kiáltotta ki 2009-et. A kampányév kimondott célja a kulturális imázs építése mellett Magyarország kulturális turisztikai kínálatának a bemutatása és az erre épülő turizmus élénkítése, a belföldi vendégéjszakaszám növelése volt. Az idei kampányév előtt az MT piac- és országtanulmányt is készíttetett, hogy felmérje a hazai kulturális turizmus jellemzőit. A tanulmányból kiderült, hogy a felmérésben megkérdezettek közel 46 százaléka vett részt egy- vagy többnapos, kifejezetten kulturális célú belföldi utazáson, 16 százalékuk pedig – bár elsődlegesen nem ezért utazott el – valamilyen ehhez kapcsolódó tevékenységet is végzett, felkeresett valamilyen kulturális látnivalót.
A kulturális célú utak során az utazók elsősorban az épített örökséget keresik fel. A nem kulturális célúak során zömmel inkább az élményjelleg dominált. NM
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.