BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hasuknál megfogott turisták

Egymást érik Magyarországon a gasztronómiai fesztiválok, és nincs ez másképpen az idén ősszel sem: legalább egy-kettő jut országszerte minden egyes hétvégére. A legutóbbin tartották meg a fővárosban – az idén harmadszorra – a Budavári Pálinka- és Kolbászfesztivált, most szombaton Szarvason töltöttkáposztafőző- és kolbászkészítő-versenyt rendeznek, a jövő heti hosszú hétvégén pedig süllőfesztivál várja Szigligeten, illetve tökfesztivál Délegyházán az ínyenc érdeklődőket. De ekkor rendezik meg a hazai gasztronómiai fesztiválok egyik nagyágyúját, a tizenharmadik Csabai Kolbászfesztivált is.

Hazánkban a Magyar Turizmus (MT) Zrt. tájékoztatása szerint évente körülbelül 3-400 fesztivált tartanak meg, ezeknek körülbelül 30 százaléka gasztronómiai témájú. A jelenség fontosságát mutatja, hogy a rendezvények évi 4-6 millió látogatót mozgatnak meg hazánkban, a bor- és gasztronómiai programok pedig ezen belül egyes becslések szerint körülbelül másfél-két milliót.

„A békéscsabai fesztiválhoz hasonló, európai hírű gasztronómiai események nemcsak a belföldi, hanem a beutazóturizmus szempontjából is kiemelten fontosak, hiszen egyre több külföldi vendég látogatja őket. Az ilyen többnapos programok már öszszeforrtak a helyszínek neveivel, és helyi, illetve regionális szinten is fontos identitásteremtő és turizmusfejlesztő szerepük van” – mondta a Csabai Kolbászfesztivál múlt heti bemutatkozó sajtótájékoztatóján Róna Iván, az MT vezérigazgatója. Hozzátette: a gasztronómiai rendezvények célja amellett, hogy jó hírét vigyék az adott régiónak azáltal, hogy a vendégek milyen jót „ettek és ittak ott”, az, hogy a környékbeli egyéb hasznos programokkal, szabadidős tevékenységekkel is megismertessék a látogatókat, hogy később is visszatérjenek.

„Azért is különösen jelentős a kolbászfesztivál a város életében, mert az év többi részében nem nagyon jönnek turisták Békéscsabára. A rendezvény napjaiban a tavalyi 72 ezer után az idén 100 ezer vendéget várunk, és ha a látogatók tavaly fejenként átlagosan 16 ezer forintos költésével számolunk, akkor láthatjuk, hogy milliárdos nagyságrendű bevétele származik a fesztiválból a rendezvény résztvevőinek, valamint a város és a régió vendéglátó- és szálláshelyeinek és egyéb turisztikai szolgáltatóinak” – mondta a Világgazdaságnak Ambrus Zoltán fesztiváligazgató.

Az esemény alatt gyakorlatilag a térség valamennyi szállodájára és kereskedelmi szálláshelyére ki lehetne tenni a megtelt táblát, és nemcsak Magyarországról, de külföldről is sokan érkeznek, főként Szlovákiából és Romániából. Ehhez a hozadékhoz képest nem is számít olyan soknak az a 35-40 millió forint, amennyibe a négynapos fesztivál megrendezése kerül (ennek felét egyébként szponzorok segítségével, negyedét-negyedét a vendéglátósok standdíjából, illetve a verseny részvételi díjából fedezik, de néhány millió forintot pályázaton is nyertek).

Nem is csoda, hogy Békéscsaba igyekszik minél jobban kihasználni a fesztivált és magát a kolbászt övező hatalmas érdeklődést, hogy az év más időszakaiban is a városba csábítsa a turistákat. „Két-három éven belül egy kalandparkot, valamint egy úgynevezett »kolbászfalut« is szeretnénk megépíteni, amelyben ősztől tavaszig hagyományőrző programokkal és disznóvágásokkal, disznótorossal várnánk a vendégeket” – mondta Hanó Miklós, Békéscsaba alpolgármestere.

Akciókkal népszerűsítik a torkosságot

Számos akcióval népszerűsíti a hazai bor- és gasztronómiai turizmust a Magyar Turizmus Zrt. Ezek közül kétségtelenül a legismertebb az idén februárban negyedszer megtartott torkos csütörtök, amely alkalomból országszerte 1300 étteremben étkezhetett fél áron mintegy 230 ezer vendég. Ez év áprilisában rendezték meg először ennek a mintájára a borszerdát, amelynek lényege, hogy a részt vevő éttermekben az esemény napján 50 százalékos áron fogyaszthattak a vendégek a magyar borkínálatból. Az akcióhoz 377 étterem és 60 borszaküzlet csatlakozott. Szintén a hazai borok és borvidékek népszerűsítését szolgálta az idén negyedszerre a pünkösdi hétvégén megrendezett Nyitott Pince Napok.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.