BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A BP bízik Budapestben

Hamarosan további tíz-tizenöt regionális szolgáltató központ telepedhet Magyarországra

Jelenleg tíz-tizenöt befektetővel folynak komoly, döntés előtt álló tárgyalások arról, hogy Magyarországra hozzák regionális szolgáltató központjukat – válaszolta a Világgazdaság kérdésére a nemzeti fejlesztési és gazdasági miniszter. Varga István rámutatott: ez egybevág a magyar szándékokkal, hogy minél több, nagy hozzáadott értéket termelő befektetést segítsenek betelepedni az országba. Az elmúlt kilenc évben számos szolgáltató központot létesítettek nálunk külföldi cégek, s ezekben több mint 14 ezer ember dolgozik – tette hozzá Varga.

A szakminisztert annak kapcsán kérdeztük, hogy tegnap hivatalosan is megnyílt a világ egyik legnagyobb olaj- és gázipari vállalatának, a BP-nek az európai üzleti szolgáltató központja. Varga kérdésünkre azt is elmondta: a BP kapott állami támogatást a beruházáshoz, ám annak részleteit – a szabályoknak megfelelően – később közlik a Gazdasági Közlönyben.

Az ügyfélszolgálati, pénzügyi és beszerzési szolgáltatásokat nyújtó központ Budapestre telepítése a BP stratégiájának a része – erről már a fővárosi megnyitóra érkezett BP-vezetők beszéltek. Utóbb lapunknak Philip P. Whelan, a központ operációs vezetője azt mondta, a vállalatnak számos földrészen van szolgáltató központja, de az európai, azaz a budapesti lesz a legnagyobb.

Itt egyébként olyan munkát végeznek, amelyhez magasan kvalifikált munkaerő kell. Éppen ezért nem tipikusan friss diplomásokat alkalmaznak, hanem legalább két nyelven beszélő, már tapasztaltabb, egyetemi végzettségű fiatalokat. Mindehhez Tufan Erginligic, a keleti régióért felelős operatív igazgató azt tette hozzá, hogy komoly képzési programon vesznek részt a munkatársaik. A központ egyébként négy éve már működik – egyelőre százfős létszámmal –, és máris egy sikeres pénzügyi negyedévet tudhat maga mögött.

A BP, amely több mint száz országban van jelen, csak Európában hetven helyszínen, tizenöt nyelvterületen található meg. A budapesti központ egyesíti a jelenleg Európa-szerte szétszórt tevékenységeket. Ez lesz a legnagyobb szolgáltató központja a vállalatnak, amely ilyen központokkal jelen van Malajziában (Kuala Lumpur), az Egyesült Államokban (Chicago), Ausztráliában (Melbourne) és a Dél-Afrikában (Fokváros). A BP 1990 óta van termékeivel jelen hazánkban. Kenőanyagokat és repülőgép-üzemanyagokat értékesít Castrol, BP és Aral márkanéven.

A BP hosszú távra tervez az országban

Négy kérdés: Richard Hookwayhez, a BP finomítói és értékesítési üzletágának pénzügyi igazgatójához

- Nem tipikus, hogy válság idején egy vállalat elkötelezi magát egy külföldi befektetés mellett. Önök mégis ezt tették. Miért?

Mi hosszú távra tervezünk, és úgy látjuk, a magyar gazdaság fejlődésének – többek között az infrastruktúra, az oktatás, a humánerőforrás területén – jók a kilátásai tízéves távlatban. Minden gazdaság ciklikusan fejlődik. S bár a globális válság miatt Magyarország is kemény receszszióba került, az ország előnyei hosszú távon megmaradnak.

- Hosszú távról beszél; és mi a helyzet mondjuk a középtávú kilátásokkal?

- Ha Magyarország tartja magát azoknak a változtatásoknak a bevezetéséhez, amelyek a tudásalapú gazdaság fejlődését szolgálják, akkor fényes jövő vár rá.

- Kikkel szemben nyert Budapest az önök európai szolgáltató központjának a helyszínéért folyó küzdelemben?

- Minden lehetséges európai helyszínt megnéztünk. Egyrészt a fejlett országok közül többek között Párizst, Lisszabont is megvizsgáltuk, másrészt a közép- és kelet-európai régióból számos lengyel, cseh, szlovák, román és ukrán várost. Ám Magyarországnak három területen is nagy vonzereje van: kiváló a hírneve mint regionális szolgáltató központi helyszín; remek az elhelyezkedése és kimagasló a munkaereje.

- Említették a tájékoztatón, hogy pár év alatt legalább ezer főre bővítik munkatársaik létszámát. Milyen ütemben?

- Csak nagyjából lehet egyelőre ezt megmondani. Ez év végére 120-an lesznek, 2010 végére már mintegy félezer munkatárssal dolgozunk majd, 2011 végére a létszámot 800-900 fősre bővítjük, s terveink szerint 2012 elejére már elérjük az ezres létszámot.

- Nem tipikus, hogy válság idején egy vállalat elkötelezi magát egy külföldi befektetés mellett. Önök mégis ezt tették. Miért?

Mi hosszú távra tervezünk, és úgy látjuk, a magyar gazdaság fejlődésének – többek között az infrastruktúra, az oktatás, a humánerőforrás területén – jók a kilátásai tízéves távlatban. Minden gazdaság ciklikusan fejlődik. S bár a globális válság miatt Magyarország is kemény receszszióba került, az ország előnyei hosszú távon megmaradnak.

- Hosszú távról beszél; és mi a helyzet mondjuk a középtávú kilátásokkal?

- Ha Magyarország tartja magát azoknak a változtatásoknak a bevezetéséhez, amelyek a tudásalapú gazdaság fejlődését szolgálják, akkor fényes jövő vár rá.

- Kikkel szemben nyert Budapest az önök európai szolgáltató központjának a helyszínéért folyó küzdelemben?

- Minden lehetséges európai helyszínt megnéztünk. Egyrészt a fejlett országok közül többek között Párizst, Lisszabont is megvizsgáltuk, másrészt a közép- és kelet-európai régióból számos lengyel, cseh, szlovák, román és ukrán várost. Ám Magyarországnak három területen is nagy vonzereje van: kiváló a hírneve mint regionális szolgáltató központi helyszín; remek az elhelyezkedése és kimagasló a munkaereje.

- Említették a tájékoztatón, hogy pár év alatt legalább ezer főre bővítik munkatársaik létszámát. Milyen ütemben?

- Csak nagyjából lehet egyelőre ezt megmondani. Ez év végére 120-an lesznek, 2010 végére már mintegy félezer munkatárssal dolgozunk majd, 2011 végére a létszámot 800-900 fősre bővítjük, s terveink szerint 2012 elejére már elérjük az ezres létszámot. -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.