BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kész a turizmus „bibliája”

Jövőre még az idegenforgalom stagnálását várja, az utána következő két évben viszont már mind a beutazó-, mind a belföldi turizmus esetében enyhe növekedésben bízik a Magyar Turizmus (MT) Zrt. – derül ki a szervezet frissen ismertetett 2010–12-es stratégiai és marketingtervéből.

Róna Iván, az MT vezérigazgatója a szervezet hét végi sajtótájékoztatóján elmondta: stratégiai céljuk jövőre a turizmusból származó bevételek szinten tartása, a következő két évben pedig 3-4 százalékos növelése. Ezen belül azt szeretnék elérni, hogy 2010-ben ne csökkenjen tovább a kereskedelmi szálláshelyeket igénybe vevő külföldi vendégek, valamint az általuk eltöltött vendégéjszakák száma az idei bázishoz képest. A következő esztendőkben pedig a vendégek, illetve a vendégéjszakák számának 3-4, illetve 1-2 százalékos bővülésében bíznak.

A belföldi turizmus esetében is a szinten tartás a cél jövőre, 2011-ben és 2012-ben pedig a vendégek, illetve a vendégéjszakák számának 4, illetve 1-2 százalékos növekedését szeretnék elérni. További stratégiai célkitűzés a következő években egy erős Magyarország márka kialakítása a beutazó- és a belföldi turizmusban egyaránt, továbbá a turisztikai kereslet területi és időbeni koncentrációjának csökkentése.

Ezen célok figyelembevételével készítették el a jövő évi marketingtervet, amely Niklai Ákos elnök szerint nem csupán az MT-é, hanem a teljes ágazaté. Kiemelte: az idegenforgalom az egész ország gazdasága szempontjából kiemelt jelentőségű, hiszen a turizmus adja a GDP körülbelül 10 százalékát, mintegy félmillió ember számára nyújt megélhetést, emellett évi négymilliárd eurós devizabevételt generál.

„A marketingterv két fő csapásiránya: a beutazóturizmus esetében a környező országokra történő koncentrálás, a belföldi turizmusnál pedig a témaévekre való összpontosítás” – mondta el Szűcs Balázs, az MT marketingigazgatója és egyben vezérigazgató-helyettese. Szerinte a hagyományosan fontos piacaink mellett a szomszédokra történő koncentrálásra azért van nagy szükség, mert a válság hatására a rövidebb utazások és a közelebbi úti célok kerültek előtérbe. A beutazóturizmusban természetesen Budapest továbbra is kitüntetett szerepet kap.

Emellett kiemelt hangsúlyt kap majd a külföldi promóciókban a hivatásturizmus, amely ugyan a válság miatt az egyik legnagyobb visszaesést szenvedte el, de hagyományosan ez generálja a legnagyobb utazónkénti bevételt. Ebben a szegmensben különösen fontosnak nevezte a megújult Hungexpo promotálását, valamint a 2011-ben átadandó Syma csarnok piaci bevezetését. Szintén kiemelt témaként kezelik külföldi kampányaikban az egészségturizmust, ez esetben az a cél, hogy a gyógy- és wellnessturizmus iránt hagyományosan érdeklődők mellett a fogászati, illetve a modern szépítő-fiatalító beavatkozásokat kereső külföldi vendégeket is Magyarországra csábítsák.

Természetesen kiemelten foglalkoznak majd a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa program külföldi népszerűsítésével, illetve a Fesztiválok Éve keretében a nagyobb zenei és kulturális események reklámozásával is. A fesztiválos kampányév azonban Szűcs Balázs elmondása szerint elsősorban a belföldi turistáknak szól, ők jelentik ugyanis a számtalan hazai gasztronómiai, folklór- és hagyományőrző rendezvény törzsközönségét. A Balaton természetesen továbbra is kiemelt desztináció marad a belföldi és a beutazóturizmusban egyaránt, ez esetben az MT azt szeretné elérni, hogy négy évszakos úti céllá fejlesszék a magyar tenger térségét.

Vélemény

Molnár Gabriella

A Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetségének elnöke

„Nem teljesen értünk egyet az MT által megjelölt súlypontokkal. A terv ugyanis az egyéni utazók megszólítására helyezi a hangsúlyt, ám az a vélemény nem egészen helytálló, hogy az utazók többsége ma már maga szervezi az utazását. Az internet térhódítása ellenére Magyarországra még mindig igen szép számban érkeznek csoportok, és több mint 400 utazási iroda szakosodott a fogadásukra. Azt látjuk, hogy a nagy buszos beutazóturizmus ideje lejárt, helyette azonban más célcsoportok, például baráti társaságok, klubok, egyesületek, cégek figyelmét fel lehetne hívni az irodák által kínált kreatív, egyedi ötletekre, Magyarország turisztikai adottságaira.”

Németh István

A Magyar Fürdőszövetség elnöke

„Teljesen egyetértek az MT stratégiai célkitűzésével, amely egy egységes Magyarország márka kialakítására irányul, azonban kicsit hiányolom ennek a vízióját. Ki kellene jelölni azokat a legfontosabb turisztikai értékeket, amelyek jól elhatárolhatóvá tehetik hazánkat a többi országtól, amelyekkel ki lehet tűnni a többiek közül, és ezen »hungarikumok« népszerűsítésére kellene még inkább koncentrálni. Korábban ilyen volt a »csikós« és a »gulyás« imázs – ezt sem kellene feltétlenül kidobni –, de meg kellene találni a mostani megfelelőjüket, amely könnyen és egyértelműen azonosíthatóvá tenné Magyarországot a külföldiek szemében. Még valamit hiányolok: hazánknak nagyon jó adottságai vannak a szakrális, vallási turizmus terén, ezt sokkal jobban fel lehetne karolni.”

A Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetségének elnöke

„Nem teljesen értünk egyet az MT által megjelölt súlypontokkal. A terv ugyanis az egyéni utazók megszólítására helyezi a hangsúlyt, ám az a vélemény nem egészen helytálló, hogy az utazók többsége ma már maga szervezi az utazását. Az internet térhódítása ellenére Magyarországra még mindig igen szép számban érkeznek csoportok, és több mint 400 utazási iroda szakosodott a fogadásukra. Azt látjuk, hogy a nagy buszos beutazóturizmus ideje lejárt, helyette azonban más célcsoportok, például baráti társaságok, klubok, egyesületek, cégek figyelmét fel lehetne hívni az irodák által kínált kreatív, egyedi ötletekre, Magyarország turisztikai adottságaira.”

Németh István

A Magyar Fürdőszövetség elnöke

„Teljesen egyetértek az MT stratégiai célkitűzésével, amely egy egységes Magyarország márka kialakítására irányul, azonban kicsit hiányolom ennek a vízióját. Ki kellene jelölni azokat a legfontosabb turisztikai értékeket, amelyek jól elhatárolhatóvá tehetik hazánkat a többi országtól, amelyekkel ki lehet tűnni a többiek közül, és ezen »hungarikumok« népszerűsítésére kellene még inkább koncentrálni. Korábban ilyen volt a »csikós« és a »gulyás« imázs – ezt sem kellene feltétlenül kidobni –, de meg kellene találni a mostani megfelelőjüket, amely könnyen és egyértelműen azonosíthatóvá tenné Magyarországot a külföldiek szemében. Még valamit hiányolok: hazánknak nagyon jó adottságai vannak a szakrális, vallási turizmus terén, ezt sokkal jobban fel lehetne karolni.”-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.