BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mínuszos telefonok

Az elmúlt egy évet meglehetősen keserű szájízzel hagyták maguk mögött a vezetékestelefon-szolgáltatók: a hazai vállalati piac 11 százalékos zsugorodással, éves szinten több mint hatmilliárd forinttal csökkent.

Kétségtelen, az operátorok helyzete nem könnyű, hiszen a hazai üzleti vezetékestelefon-piac évek óta lejtőn van: a BellResearch utoljára 2004-ben adott hírt piaci konjunktúráról, bár a bővülés akkor is csupán egy százalékra rúgott. Azóta folyamatos a nyomás, s a számokat látva az idei esztendő sem hozott a szolgáltatók számára megnyugtató változást. Sőt, a fixtelefon-piac a hagyományos vezetékes távközlés (PSTN) és a közvetítőválasztásos szolgáltatások (CS/CPS) területén bekövetkező csökkenés miatt minden eddiginél nagyobb visszaesést volt kénytelen elkönyvelni.

Az elmúlt egy évben 53 százalékról 49-re csökkent a hagyományos vezetékes telefont használó cégek aránya, a közvetítőválasztásos szolgáltatást igénybe vevők aránya pedig a 2008-as 9 százalékról 3-ra esett vissza – áll a Magyar Infokommunikációs Jelentés legfrissebb kiadásában. Míg azonban a hagyományos vezetékes telefon elsősorban a mikrovállalati szegmensben könyvelhetett el jelentős ügyfélbázisvesztést (a nagyobb cégek többsége továbbra is ragaszkodik a PSTN telefonhoz), addig a közvetítőválasztásos telefónia szinte minden szegmensben visszaesést mutat. Az előbbieket csak tetézi, hogy bár az üzleti fixtelefon-penetráció 2008-ban és az idén is 54 százalék körül alakult, a hívások struktúrája azonban a szerényebb bevételt termelő megoldások irányába mozdult el.

A piaci folyamatok másik fontos mozgatórugója a trendszerű eltolódás a mobilkommunikáció felé. Az arányokat jól mutatja, hogy az idén az összes hangcsatornának már a 70 százaléka a mobiltelefonáláshoz kapcsolódott. Összességében a vezetékestelefon-penetráció változására kedvezően hat, hogy az üzleti szféra fixtelefonra utaltsága jelentős, így a jövőben a fixnek a mobillal való helyettesítése nem az előfizetések szintjén, hanem a hívásidő megoszlásában mutatkozhat meg.

Ebben a helyzetben a fixtelefon-szolgáltatók legfőbb feladata a csökkenő vezetékestelefon-piac stabilizálása, a kitörési pontok megtalálása. Ennek napjainkban mind gyakrabban alkalmazott eszközei az úgynevezett „bundled” csomagok, azaz az ügyfelek mind több szállal a szolgáltatóhoz kapcsolása. Minél sokrétűbb ugyanis a kapcsolat, annál kevésbé valószínű, hogy valamely szolgáltatást lemondja az ügyfél. A csomagban igénybe vett szolgáltatások tipikus kombinációja a vezetékes hang és a széles sávú internet.

A jövőt tekintve a PSTN-forgalom megóvása során nehézséget jelenthet, hogy a széles sávú internet-hozzáférések esetében a DSL technológia mint hordozó (a DSL internet az esetek többségében maga után vonja a PSTN-előfizetést is) egyre inkább eléri a korlátait. Bár a tényleges igények szempontjából az esetek jelentős részében még elegendő lenne a DSL, azonban marketingszempontból az optikai hálózat és a mobilinternet kontrasztjában mind kevésbé versenyképes. A konkurens hang- és adatkommunikációs megoldások és szolgáltatók lépten-nyomon „belegyalogolnak” a fixtelefon-szolgáltatók piacába. Az utóbbiak által érzékelt szorításon némileg lazíthat, ha a vezetékes szolgáltatók elkezdik vagy folytatják a következő generációs hálózatok (NGN) fejlesztését.

Munkatársunktól-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.