BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Magára talál a televíziópiac

Egy év alatt megduplázta részesedését a magyarországi tévékészülék-piacon a Sharp márka, de ez a mutató is messze van még a cég várakozásaitól – emelte ki lapunknak adott nyilatkozatában Hiroshi Sasaoka, a japán konszern európai igazgatója. A távol-keleti márka 2008-ban még 2,4 százalékos részesedése 2009-re 5,8-re futott fel; egyes képernyőméretekben már 10 százalékot meghaladó a részesedése. Az európai vezetésnek a teljes piaccal kapcsolatban lettek volna ekkora mértékű várakozásai.

Két számjegyű részesedést mondhat ugyanakkor a magáénak a Sharp a hazai irodatechnikai piacon, ebben komoly szerepe van a közvetlen képviseletnek. A társaság alig több mint két éve jelent meg saját irodával Magyarországon. A budaörsi fióktelep a cég irodatechnikai termékeinek, másolóinak, nyomtatóinak itteni nagykereskedelmét látja el. (A Sharp szórakoztatóelektronikai és fehéráruinak az értékesítését viszont továbbra is a társaság bécsi regionális központjából koordinálják.)

Kézzelfoghatóbb jelenlétre törekszik a japán cég a magyarországi háztartásikészülék-piacon is, ahol elsőként hűtőgépekkel jelent meg ez év tavaszán. A jövő évtől ezekből a termékekből már kimondottan az európai piacra tervezett modelleket akarja behozni, de üzletet remél a saját fejlesztésű, ionos technológiával működő légtisztító, párásító készülékek itteni értékesítésétől is.

Hiroshi Sasaoka a társaság meghatározó profilját képviselő szórakoztatóelektronika piacával kapcsolatban már optimista, noha az év egészére nézve a recesszió a konszern árbevételét 17 százalékkal rövidíti meg. A hat-nyolc hónapos visszaesés után azonban ez év szeptemberétől ismét kezd visszatérni a kereslet, sőt, októberben az LCD-tévék forgalmában globálisan már 35 százalékos növekedést tapasztaltak. A kedvező fejlemények ugyanakkor nem feltétlenül a válságból való kilábalást tükrözik, a gyártók sokat köszönhetnek az egyes fejlett országokban bevezetett fogyasztásélénkítő csomagoknak is.

A válság nyomot hagyott a fogyasztói szokásokon, és ezek egy része is kedvezően hatott az elektronikai berendezések gyártóira – mondja az európai vezető. Az emberek a recesszió hónapjaiban egyre gyakrabban mondták le utazásaikat, és az így megtakarított pénzből inkább tévékészüléket vásároltak. A lapos tévé még most is nagy üzlet, a három legkeresettebb szórakoztatóelektronikai termék egyike. „Európában a tévészegmensben akár 10 százalékkal is nőhetünk, az idén ezen a piacon eladott mintegy 40 millió készülék ugyanakkor az erős árerózió miatt arra elegendő, hogy a bevételeink elérjék a tavalyi szintet” – mutatott rá Hiroshi Sasaoka. Hozzátette: 2010-ben az Európában eladni kívánt darabszámot 43-44 millióra tervezik, és erőteljesen építenek a jövő nyárra időzített focivébére. A sportesemény ugyanis arra ösztönzi majd a vásárlókat, hogy hagyományos készülékeiket lapos tévére cseréljék. A közvetítések jelentős része ugyanis nagy felbontású (HD) változatban is nézhető lesz. Elismeri, a vevőket egyre nehezebb helyzetbe hozza a lapostévé-technológia látványosan gyors fejlődése. Ami ma korszerűnek számít, néhány hónapon belül idejétmúlttá válhat, ma már nem a „szimpla” HDTV-s készülékek a menők, hanem azok, amelyek internetkapcsolatra is alkalmasak. Hamarosan azonban tömegméretekben terjedhetnek a háromdimenziós modellek is.

Az ambiciózus tervek komoly beruházásokat is igényelnek, ennek kapcsán az európai igazgató emlékeztetett rá, hogy öt hónappal előbbre hozták a világ legnagyobb LCD-panel-gyárának indulását. Az ősztől termelő Sakai üzem kapacitásait szinte már teljes egészében lekötötték; a cég az elmúlt hetekben jelentette be, hogy a komplexum teljesítményét a jövő év közepére megduplázza. Lapunk kérdésére Hiroshi Sasaoka elmondta, az LCD-gyártást hónapokkal ezelőtt globálisan nehezítő üvegalapanyag-hiány ma is tapasztalható, de már nem okoz akkora gondot.

A japán cég, amely a világ negyedik legnagyobb LCD-tévé-előállítójának számít, az európai piacot Lengyelországból látja el, az ottani üzem másfél éve indult. A helyszínválasztást a nagy belső piac, a felajánlott befektetési kedvezmény indokolta. Egyes források szerint a régiós beruházási tervek esetében a Sharp azért nem választotta volna Magyarországot, mert az egyik legnagyobb konkurensének számító Samsungnak már van nálunk – ugyancsak az európai piacra termelő – üzeme.


Laposodó tévébiznisz

Ma még nem mindenkinek van lapos tévéje, de minden bizonynyal előbb-utóbb lesz – vélekednek a piac szakértői. A Jefferies & Co. elemzői szerint az LCD-tévékből a technológia megjelenése óta globálisan 490 millió talált gazdára. A piaci potenciált jól mutatja, hogy e készülékek még mindig kevesebb mint a harmadát jelentik a világ másfél milliárdosra tehető tévékészülék-állományának.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.