BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Optimistán várt e-karácsony

A gazdasági válság ellenére nincs arra utaló jel, hogy visszaesne a kosaras rendszerben értékesítő hazai webáruházak forgalma az idén – hangsúlyozta Kis Gergely, a GKIeNET ügyvezető igazgatója.

Elmondása szerint az árérzékenység egyértelműen az olcsóbb internetes vásárlás felé tereli a magyar fogyasztókat, akiknek száma folyamatosan nő. Míg az év közepén 950 ezer körül volt a világhálón keresztül vásárlók száma, az év vége felé ez az érték valószínűleg átlépi az egymilliót. A piackutató cég adatai alapján a múlt évben 63 milliárd forint volt a hazai internetes boltok forgalma, egy korábbi becslésük szerint ez évi bevételük elérheti a 95 milliárd forintot.

Igen jól megy az online aukciós piactereknek is, a legnagyobbak az idén is komoly átmenő forgalom bővülésre számíthatnak. A piacvezető hazai internetes piactér, a Va-tera.hu átmenő forgalma például a tavalyi 15 milliárd forint után az idén várhatóan 18-19 milliárd körül alakul.

Bár az árérzékeny hazai vásárlók a jelek szerint egyre nyitottabbak a webboltok iránt, nagyon fontos feladat a megtartásuk is. Ezt az árak, a weboldal vonzó megjelenése és tartalma mellett azzal lehet biztosítani, ha közvetlen kapcsolatot építenek ki a webes kereskedők a fogyasztókkal. Ez természetesen jóval nehezebb feladat a virtuális világban, mint a valósban, ahol az eladó személyesen találkozhat a vevővel, de azért nem lehetetlen. Az egyik legfontosabb feladat, hogy az online áruházak üzemeltetői megismerjék a vásárlóikat – mutatott rá Bognár Ákos, a JátékNet.hu webáruház egyik alapítója és tulajdonosa. A játékkereskedelemmel foglalkozó cégnél például a telefonos ügyfélszolgálaton szerzett tapasztalatok felhasználásával állították össze az átlagvevő profilját, és ennek alapján dolgozták ki, hogyan szólítják meg.

A néhány éves múltra visszatekintő társaságnál az idén odafigyeltek arra is, hogy minél előbb elinduljon a karácsonyi szezon, hiszen így egyenletesebben oszlik el a terhelés. Ennek érdekében tájékoztató kampányokat, speciális előkarácsonyi akciókat indítottak. Bognár Ákos komoly forgalomnövekedést vár az idei évtől, a tavalyi 100 millió körüli forgalomhoz képest 60-70 százalékos bővüléssel számol.

Az eddigi adatok szerint a múlt évhez képest 8 százalékkal nőtt az eBolt forgalma – tudtuk meg Mecséri Ildikótól, a társaság kereskedelmi és minőségirányítási vezetőjétől. A cégnél abban bíznak, sikerül ezt a növekedési mértéket megtartani az év végéig, a webáruház bevételének mintegy 30 százalékát adó karácsonyi vásárlási szezonban. A 8 százalékos forgalombővülés azonban a gazdasági válság miatt elmarad a korábbi években megszokottól, amikor negyedével-harmadával nőtt a bevétel. Emellett folyamatosan emelkedik a hasonló területen érdekelt internetes üzletek száma, és bár a forgalmuk nem nagy, az általuk gerjesztett árverseny érzékenyen érinti a meghatározó hazai webboltokat is – tette hozzá Mecséri Ildikó.

Az egyik legrégebbi és legnagyobb forgalmú hazai webáruházban, az eBoltban november második felében már beindult a karácsonyi vásárlási szezon. A műszaki termékeket forgalmazó internetes áruház felhasználói körében a korábbi évek slágertermékei – notebookok, háztartási kisgépek – mellett az idén megugrott az érdeklődés a földfelszíni digitális televíziózáshoz szükséges jelátalakítók (set-top-boxok), illetve légtisztító berendezések iránt – közölte Mecséri Ildikó. Ez utóbbi termékek valószínűleg a H1N1 influenza terjedése miatt keresettek, hiszen alkalmasak arra, hogy a levegőből kiszűrjék a baktériumokat, vírusokat. Viszonylag nagy az érdeklődés a monitorok, a különböző háttértárak, illetve az akár házi szórakoztató-központként is használható, televíziókkal is összeköthető médialejátszók iránt.

A JátékNet.hunál közel 4000 termék közül válogathatnak a gyermekeknek ajándékot kereső szülők és rokonok. A tapasztalatok szerint nagy az érdeklődés a főként lányok által kedvelt, televíziókészülékhez csatlakoztatható elektronikus táncszőnyegek iránt, de sokan vásárolnak legó játékokat is – közölte Bognár Ákos. Bár egyre gyakrabban hallani, hogy a gazdasági válság miatt inkább az olcsóbb termékeket keresik a világhálón is, a játékokat forgalmazó webboltban ez a tendencia nem érzékelhető – amikor a gyerekeknek keresnek ajándékot a szülők, a pénz alig számít.

Tavaly nagy igény volt a hazai webvásárlók körében az MP3-lejátszók iránt, és Kis Gergely elmondása szerint várhatóan az idén is sok fogy ebből a termékből, de népszerűek lesznek a mobiltelefonok is. A klasszikus netes termékek – könyv, DVD – mellett egyre nagyobb részesedésre tesznek szert a ruházati cikkek, ez egyértelműen azt mutatja, hogy erősödik a nők szerepe a netes kiskereskedelemben.

Bár még mindig a férfiak uralják ezt a területet, a GKIeNET vezetője szerint néhány év múlva a hölgyek költenek majd többet a világhálón. A hazai helyzetnek megfelelően az eBolt vásárlói is az utánvétes készpénzes fizetést részesítik előnyben, többségük ezt a módot választja, de emellett van lehetőség bankkártyás utalásra vagy akár a termék személyes átvételére is.

Bár az eBoltban rendelt termékek már a vásárlást követő napon eljuthatnak a vevőhöz – amennyiben a raktárkészletben megtalálható az adott áru –, azonban aki biztos akar lenni abban, hogy időben megkapja a karácsonyi ajándéknak szánt készüléket, annak érdemes időben leadni a rendelést. A december 24-e előtti napokban ugyanis előfordulhat, hogy a legnépszerűbb termékekből már nincs raktáron, és ha a beszállítóktól kell beszerezni, akkor 2-4 nap is lehet az átfutási idő – mondta el Mecséri Ildikó.

Legfeljebb kétnapos átfutási idővel számolhatnak a JátékNet.hu vásárlói – tudtuk meg Bognár Ákostól. A cég tulajdonosának elmondása szerint ha raktárkészleten megtalálható az adott termék, akkor még december 22-i rendelés esetén is a karácsonyfa alá kerülhet az ajándék.

Slágertermékek

A világ legnagyobb webáruháza, az Amazon négy ország – USA, Nagy-Britannia, Németország, Franciaország – felhasználóinak kívánságlistája alapján elkészítette az idei karácsony elektronikai slágertermékeinek rangsorát.

Az USA-ban egyértelműen a Canon tarolt, a cég egyik tükörreflexes digitális fényképezőgépe került az első helyre, de a japán társaság további öt termékével képviselteti magát a top 10-ben. Az Apple iPod Touch két változata is befért a lista élére, mellettük házimozi-vetítő, illetve nagy felbontású digitális kamera szerepel még a rangsor első tíz helyén.

Németországban a Samsung uralja az Amazon-felhasználók kívánságlistáját, a legtöbben a dél-koreai cég egyik okos telefonját látnák legszívesebben a fa alatt. A társaság további három készülékkel képviselteti magát a német lista első tíz helyén, igaz, a karácsonyi kívánságlisták összeállítói valószínűleg igen tehetős ajándékozókra számítanak, hiszen netbook és egy felső kategóriás LCD-televízió is szerepel a rangsorban.

A briteknél, úgy tűnik, teljes erővel tombol az iPod-mánia, a szigetországi Amazon-felhasználók leginkább erre vágynak. A 8 gigabyte-os Apple iPod Touch vezeti az angliai rangsort, rögtön utána a médialejátszó 32 gigabyte-os változata jön, míg a 160 gigabyte-os iPod Classic a 8. helyen szerepel. A brit felhasználók karácsonyi kívánságlistáján kétfajta külső meghajtó is szerepel, illetve ott is népszerűek az LCD-tévék, a Toshiba és az LG egy-egy modellje került be a top 10-be.

Kissé meglepő módon a franciáknál egy külső meghajtó végzett az első helyen – igaz, egy terabyte kapacitású, amelyen azért jó sok filmet és zenét lehet tárolni –, míg az Apple médialejátszója a második helyen végzett. A listán szerepel még többek között a Samsung egyik mininotebookja, a Panasonictól egy digitális fényképezőgép, illetve egy GPS is, a Garmintól.

Kalocsai Zoltán Slágertermékek A világ legnagyobb webáruháza, az Amazon négy ország – USA, Nagy-Britannia, Németország, Franciaország – felhasználóinak kívánságlistája alapján elkészítette az idei karácsony elektronikai slágertermékeinek rangsorát.

Az USA-ban egyértelműen a Canon tarolt, a cég egyik tükörreflexes digitális fényképezőgépe került az első helyre, de a japán társaság további öt termékével képviselteti magát a top 10-ben. Az Apple iPod Touch két változata is befért a lista élére, mellettük házimozi-vetítő, illetve nagy felbontású digitális kamera szerepel még a rangsor első tíz helyén.

Németországban a Samsung uralja az Amazon-felhasználók kívánságlistáját, a legtöbben a dél-koreai cég egyik okos telefonját látnák legszívesebben a fa alatt. A társaság további három készülékkel képviselteti magát a német lista első tíz helyén, igaz, a karácsonyi kívánságlisták összeállítói valószínűleg igen tehetős ajándékozókra számítanak, hiszen netbook és egy felső kategóriás LCD-televízió is szerepel a rangsorban.

A briteknél, úgy tűnik, teljes erővel tombol az iPod-mánia, a szigetországi Amazon-felhasználók leginkább erre vágynak. A 8 gigabyte-os Apple iPod Touch vezeti az angliai rangsort, rögtön utána a médialejátszó 32 gigabyte-os változata jön, míg a 160 gigabyte-os iPod Classic a 8. helyen szerepel. A brit felhasználók karácsonyi kívánságlistáján kétfajta külső meghajtó is szerepel, illetve ott is népszerűek az LCD-tévék, a Toshiba és az LG egy-egy modellje került be a top 10-be.

Kissé meglepő módon a franciáknál egy külső meghajtó végzett az első helyen – igaz, egy terabyte kapacitású, amelyen azért jó sok filmet és zenét lehet tárolni –, míg az Apple médialejátszója a második helyen végzett. A listán szerepel még többek között a Samsung egyik mininotebookja, a Panasonictól egy digitális fényképezőgép, illetve egy GPS is, a Garmintól.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.