BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Új beruházásokra készülnek

Erősíteni akarja jelenlétét a háztartási készülékek európai piacán a szórakoztatóelektronikai iparból már jól ismert japán Panasonic. Ennek érdekében a következő években jelentős termelőberuházásokra is készül, amelyekben akár Magyarország is szerephez juthat – árulta el a Világgazdaságnak adott exkluzív interjújában Laurent Abadie, a Panasonic Corporation európai elnöke. Hozzátette: néhány hete Japánban személyesen tárgyalt a lehetőségekről Varga Istvánnal, a gazdasági tárca vezetőjével.

A francia üzletember ez év áprilisa óta vezeti a távol-keleti cég európai részlegét, ő az első nem japán menedzser ezen a poszton. Kinevezése tükrözi az anyavállalatnál az elmúlt időben végbement változásokat, az erőteljesebb nyitást a Japánon kívüli piacokon. A kilencvenéves múltra visszatekintő elektronikai vállalkozás már rég kinőtte otthoni lehetőségeit, ahhoz azonban, hogy növelni tudja részesedését a nemzetközi piacokon, jobban kell ismernie a helyi igényeket. Európában az itteni trendeknek megfelelően kell terveznie az ide szánt termékeket, legyen az televízió, hűtő- vagy fényképezőgép – mondja az elnök.

Ez év tavaszán jelentek meg az első kimondottan erre a piacra fejlesztett hűtő- és mosógépekkel. „Kísérleteinket jól fogadta a piac, ezért a jövőben még több fajta háztartási készüléket akarunk bevezetni. Célunk, hogy néhány éven belül 10 százalékos részesedést érjünk el ebben a szegmensben az európai piacon, ahol még óriási lehetőségek vannak” – teszi hozzá Laurent Abadie. Ezeknek a terveknek az eléréséhez ugyanakkor még komoly befektetésekre van szükség, nemcsak a gyártásban, hanem a termékfejlesztésben is. Az európai vevők igényeit kutatja a cég londoni formatervező központja, de a helyi trendekről az egyes országokban is minden évben készítenek közvetlen fogyasztói felméréseket. Európában eddig főként a szórakoztatóelektronikai eszközök összeszerelését végzik a Panasonic üzemeiben, Csehországban plazma- és LCD-televíziók, Szlovákiában blu-ray készülékek gyártása folyik, fehéráruban pedig egy mikrohullámú sütőket szerelő egységet tart fenn a cég.  

Kérdésünkre, hogy hogyan érintette a válság a vállalat európai értékesítési lehetőségeit, Laurent Abadie a következőket válaszolta: „A szórakoztatóelektronikai piacot nem nyomta le olyan mélyen a recesszió, mint az autó- vagy az élelmiszeripart. Igaz, az eladásokból származó bevétel az árak csökkenése miatt nem éri el a tavalyi szintet, de a lapos tévékből, videokamerákból, fényképezőgépekből eladott mennyiség meghaladja az egy évvel korábbit.” Az elnök szerint az otthoni szórakoztatás eszközei iránti kereslet fennmaradása azzal magyarázható, hogy az emberek a válság miatt kevesebbet utaznak, új ruha és autó helyett inkább egy lapos tévét vesznek a nappaliba. Az éttermek helyett a barátokat is inkább az otthonukba hívják.

Laurent Abadie bizakodó, mint mondja: ez év nyarától már erőteljesebb keresletélénkülés érezhető számos elektronikai termék iránt. A Panasonic a szórakoztatóelektronikai piacon a harmadik legnagyobb szereplő Európában, a digitális fényképezőgépek piacán pedig a második, az elnök álma az, hogy az utóbbiban mielőbb megszerezzék az első helyet.

A csoport évi ötmilliárd eurónak megfelelő összeget költ fejlesztésre, most az egyik slágertéma a háromdimenziós tévé, amelyben az elnök elmondása szerint nagy dobásra készülnek a néhány hét múlva nyíló Las Vegas-i szórakoztatóelektronikai kiállításon, a CES-en. Bemutatják az első 3D-s, teljes körűen HDTV-s, blu-rayjel felszerelt készülékcsaládot.

A társaság a szórakoztatóelektronikán és a fehérárun kívül ipari elektronikai komponensek gyártásával is foglalkozik, piacvezető a repülőgépes és autós fedélzeti szórakoztatóelektronikai egységek gyártásában is, de ott van az otthoni elektronikai készülékek energiaszabályozó berendezéseinek piacán is. Ez utóbbiban nagyon komoly üzleti lehetőségeket lát az anyacég, ezért is szándékozik felvásárolni a Sanyót. Úgy vélik, ez a téma tíz éven belül tömegpiacot generálhat, mivel a technológia jó része már rendelkezésre áll, csak a megfelelő üzleti modellek kidolgozása várat magára. A most folyó koppenhágai klímakonferencián be is mutattak egy saját fejlesztésű szabályozórendszert, amely alkalmas arra is, hogy a háztartásban képződő nap- vagy földhőenergia-felesleget tárolja, illetve visszatáplálja az országos energiarendszerbe.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.