BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kontroll alatt a céges telefonok

A hazai vállalatok egy része újratárgyalja szerződéseit a távközlési szolgáltatókkal

Újratárgyalt szolgáltatói szerződések és szigorúbb mobilszámlakontroll jellemzi a válság időszakában a magyarországi vállalatok telefonhasználati gyakorlatát. A lapunk által megkérdezett cégek a recesszió miatt a belső előírásokon és a jogosultsági szinteken ugyan nem változtattak, de a korábbiaknál jobban odafigyelnek a céges és magánjellegű mobilhívások megosztására. Ennek nyomán megszaporodtak az ez irányú szolgáltatás iránti kérelmek a hazai mobiloperátoroknál.

A magyarországi vállalkozások a vezetékes telefonpiacot is életben tartják még, az üzleti szegmensben jóval kisebb a lemorzsolódás, mint a lakossági előfizetők körében. Főként a nagyvállalatok tartják meg a vonalas telefonokat. A szolgáltatóknak azonban ezen a téren is zsugorodó piacra kell felkészülniük. A hazai infokommunikációs piacot elemző BellResearch számításai szerint az elmúlt egy évben a vonalas piac 11 százalékkal ment össze, ez éves szinten mintegy 6 milliárd forintos bevételkiesést jelentett az üzleti távközléssel foglalkozó piaci szereplőknek. A piackutató felmérése alapján elmondható, hogy az üzleti fixtelefon-penetráció az utóbbi két évben 54 százalék körül alakult, de ezen belül a hívások szerkezete a kisebb bevételt termelő megoldások – közvetítőválasztásos, céges VOIP – irányába mozdult el.

A szolgáltatók az üzleti ügyfelek megtartása érdekében a széles sávú internetet is magában foglaló többes csomagokat alakítanak ki, még szerencsésebb esetben ezt megfejelik a mobillal is, mint azt a hazai távközlési piac legnagyobb szereplője, a Magyar Telekom teheti. A csoport ügyfelei közül főként a kis- és középvállalati kör fogyatkozott meg, cégek megszűnése miatt. A nagyvállalatok pedig a takarékoskodás jegyében elsősorban a hívásforgalmat korlátozzák, de jellemző a felhasználói költségkeret csökkentése is. A céges és magánhívások elkülönített havi számlákban való megjelenítése előnyös a céges ügyfeleknek, mivel a magántételek adminisztrációját a szolgáltatók végzik.

A válság kirobbanása óta már a közepes méretű vállalatoknál is gyakorlattá vált a telefonszolgáltatók megtendereztetése, az ebből fakadó megtakarítási lehetőségek miatt – tájékoztatták lapunkat a Pannonnál. A gazdasági bizonytalanság miatt az ügyfelek a szerződések számos pontjában – így a számlafizetési feltételekben is – a korábbiaknál nagyobb rugalmasságot igényelnek.

A Vodafone-nál úgy tapasztalták, hogy a nagyvállalatok már a válság kezdetén, 2008 őszén megtervezték racionálisabb működésüket. A mobilszolgáltató is főként a kkv-szegmensben érzékelte markánsabban a cégek kihullását. Összességében azonban továbbra is úgy látják, hogy a mobilpiac a jövőben is bővül, a hangforgalom visszaesését kompenzálja az adat-, illetve egyéb értéknövelt szolgáltatások használatának növekedése. A mobilitás Magyarország legnagyobb vállalkozásánál, a Molnál is egyre hangsúlyosabbá válik, mivel egyre jelentősebb a társaság nemzetközi jelenléte.

A cégcsoportnál a mobil-előfizetések száma már meghaladja a vezetékes előfizetések számát, de a biztonsági és a költségelőnyök miatt a jövőben is megtartják a vezetékes vonalakat – válaszolták lapunknak. Hozzátették: figyelembe véve az egyes munkakörök telefonálási igényeit, a vállalat megfelelő költségkontroll mellett szolgálati mobil hang-, illetve adat-előfizetést nyújt az alkalmazottaknak. Azoknak a munkavállalóknak pedig, akiknek nem jár szolgálati előfizetés, nyitva áll a lehetőség, hogy kedvező feltételekkel vásároljanak magán-előfizetést a Mol szolgáltatói szerződésének keretein belül. A cégcsoportnak a távközlési költségek terén jelenleg a legnagyobb kihívást az adatroamingdíjak kontrollálása jelenti, ugyanis a vezetők és a beosztottak egy jelentős része a vállalat nemzetközi szerepéből adódóan sokat utazik.

A Budapest Marriott Hotel éves telefonköltségének még tavaly is közel kétharmada a vezetékes vonalak használatából tevődött öszsze. Az amerikai tulajdonosi hátterű szállodavállalkozásnál céges mobilra csak a menedzserek jogosultak, nincs előre meghatározott költési plafon, de a számlaösszegeket havonta ellenőrzik.

A magyarországi McDonald’snál mindenki, akinek a munkája indokolttá teszi, kap céges mobilt, amelynek a használatát és a havi költés limitjét munkakörökhöz kötötten szabályozzák. Az előírások maximálják az erre a célra megvásárolható készülék árát is. A plafon fölötti költéseket negyedévenként ellenőrzik. 

Király István

A Magyar Telekom vállalati üzletágának stratégiai és marketingigazgatója

„A múlt év elején költségracionalizálást tapasztaltunk az üzleti ügyfelek körében, ez kismértékben csökkentette az egy-egy mobilra eső forgalmat, ám ez a hatás az egy cégre jutó átlagos számlában változást nem okozott, mivel egyes ágazatokban még nőtt is a SIM-kártyák darabszáma. Visszaesést főként a 25 előfizető alatti cégeknél tapasztaltunk. A nagyvállalati körben a válság által leginkább sújtott szektorokban volt tapasztalható átmeneti csökkenés. A forgalomcsökkenés a második negyedévben megállt, és a szezonális ingadozásoktól eltérő további negatív irányú változást már nem tapasztaltunk.”

Takács János

Az Electrolux Lehel Kft. vezérigazgatója

„Tavaly körülbelül ezer vezetékes telefont tartottunk fenn, ennek éves költségvetése mintegy 11 millió forint volt, 2010-re az állomány 20-30 vonallal lesz kevesebb, ezzel 3 millió forintot takaríthatunk meg. Az üzletágak vezetői döntik el, kinek a munkaköréhez szükséges céges mobil, ebből jelenleg körülbelül 500 van. Munkakörtől függ a számlalimit, ebből három kategóriát érvényesítünk. Kiugró költségek esetében az adott terület figyelmeztetést, segítséget kap. Saját mobil használatáért nem fizetünk. A múlt év végén mind a vezetékes, mind a mobilszolgáltatóval újratárgyaltuk a szerződéseket.”

Bántó Károly

A Genex Zrt. vezérigazgatója

„Egy-két háttérszolgáltató funkció (például pénzügy) kivételével minden dolgozó használ mobiltelefont, melyek havi számlalimitje munkakörtől, beosztástól függően 2 ezer forinttól több tízezerig terjedhet. Minden év januárjában felülvizsgáljuk a mobilhasználat költségeit, és ahol szükséges, csökkentjük, ahol üzleti érdekeink kívánják, ott emeljük a számlakorlátokat. A telefonhasználat ezen módszerét a gazdasági válságtól függetlenül határoztuk meg évekkel ezelőtt, felülvizsgálatára a válság óta sem volt szükség.”

A Magyar Telekom vállalati üzletágának stratégiai és marketingigazgatója

„A múlt év elején költségracionalizálást tapasztaltunk az üzleti ügyfelek körében, ez kismértékben csökkentette az egy-egy mobilra eső forgalmat, ám ez a hatás az egy cégre jutó átlagos számlában változást nem okozott, mivel egyes ágazatokban még nőtt is a SIM-kártyák darabszáma. Visszaesést főként a 25 előfizető alatti cégeknél tapasztaltunk. A nagyvállalati körben a válság által leginkább sújtott szektorokban volt tapasztalható átmeneti csökkenés. A forgalomcsökkenés a második negyedévben megállt, és a szezonális ingadozásoktól eltérő további negatív irányú változást már nem tapasztaltunk.”

Takács János

Az Electrolux Lehel Kft. vezérigazgatója

„Tavaly körülbelül ezer vezetékes telefont tartottunk fenn, ennek éves költségvetése mintegy 11 millió forint volt, 2010-re az állomány 20-30 vonallal lesz kevesebb, ezzel 3 millió forintot takaríthatunk meg. Az üzletágak vezetői döntik el, kinek a munkaköréhez szükséges céges mobil, ebből jelenleg körülbelül 500 van. Munkakörtől függ a számlalimit, ebből három kategóriát érvényesítünk. Kiugró költségek esetében az adott terület figyelmeztetést, segítséget kap. Saját mobil használatáért nem fizetünk. A múlt év végén mind a vezetékes, mind a mobilszolgáltatóval újratárgyaltuk a szerződéseket.”

Bántó Károly

A Genex Zrt. vezérigazgatója

„Egy-két háttérszolgáltató funkció (például pénzügy) kivételével minden dolgozó használ mobiltelefont, melyek havi számlalimitje munkakörtől, beosztástól függően 2 ezer forinttól több tízezerig terjedhet. Minden év januárjában felülvizsgáljuk a mobilhasználat költségeit, és ahol szükséges, csökkentjük, ahol üzleti érdekeink kívánják, ott emeljük a számlakorlátokat. A telefonhasználat ezen módszerét a gazdasági válságtól függetlenül határoztuk meg évekkel ezelőtt, felülvizsgálatára a válság óta sem volt szükség.” -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.