BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Csökkenőben a bizalom

Megduplázódtak az adathalász-támadások 2007 és 2009 között, az ilyeneknek áldozatul esett személyek száma ugyanezen időszakban hatszorosára nőtt. Miközben naponta zázezrek csatlakoznak a közösségi hálózatokhoz, a tagok kétharmada egyre kevésbé kommunikál vagy oszt meg információkat ezeken a helyeken a fokozódó biztonsági aggodalmak miatt. Ez derül ki az amerikai EMC cég biztonsági részlegének, az RSA-nak a globális lakossági online biztonságot elemző, 2010-re vonatkozó kutatásából.

A közösségi hálózati webhelyek ugyanis kiváló vadászterületei az online bűnözőknek, akik a legkülönfélébb életmódú felhasználók százmillióit érik el, s belőlük megtévesztő módszerekkel információkat akarnak kicsalni. Ehhez egyre kifinomultabb taktikákat vetnek be, számítógépek millióit fertőzve meg trójai programokkal és más rosszindulatú szoftverekkel. Számtalan olyan eset ismert, amikor a netes bűnözők a népszerű hírességekről, rocksztárokról, profi sportolókról friss híreket kereső személyeket használnak ki oly módon, hogy rosszindulatú szoftvereket helyeznek el a sztárokról tudósító weboldalakon, megfertőzendő az odalátogatók gépeit. Nehéz visszatartani az embereket attól, hogy ilyen site-okat keressenek fel, így inkább a megfelelő védelmen kell gondolkodni – mondja Christopher Young, az RSA vezető alelnöke. Hozzáteszi: az ügyfelek képzése, felvilágosítása az elsődleges védelem az online bűnözés ellen vívott csatában. Hogy az online világ előnyeit a lehető legjobban kihasználhassák, a vállalatoknak és hivataloknak többszintű internetes biztonsági megközelítést kell alkalmazniuk az ügyféladatok lehető legnagyobb védelme érdekében.

A három évvel ezelőtti RSA-felmérésben még csak a megkérdezettek egyharmada válaszolta, hogy tisztában van az adathalász-támadások jelentette fenyegetésekkel. Ez a szám az elmúlt két évben megduplázódott, mostanra az emberek háromnegyede van ennek tudatában. Még ennél is több, közel 90 százalék azok aránya, akik aggódnak az adathalászat miatt.

A növekvő tudatosság dacára egyre több online felhasználó esik adathalász-támadás áldozatául. Az RSA felmérése 2007-ben még csak ötszázaléknyi olyan netezőt tudott felmutatni, aki saját bevallása szerint adathalászat áldozata lett. Ilyen jellegű támadásról tavaly már a válaszadók harmada számolt be. Ez a növekedés az egyre fejlettebb kommunikációs taktikák és kifinomultabb módszerek számlájára írható: a csalók egyre jobb szövegeket írnak és profibb weboldalakat készítenek.

Ezekhez a trendekhez az utóbbi hónapokban indított adathalász-támadások mennyiségének meredek emelkedése is hozzájárul, 2009 augusztusa és októbere között észlelték az eddigi legtöbb támadást. Ezek összesített száma 2008-ról 2009-re 17 százalékkal nőtt. VG

Nem ismerik a felhasználók az új fenyegetéseket

Még mindig nagyon kevés figyelmet fordítanak a felhasználók az olyan újfajta veszélyekre, mint a telefonos adathalászat („vishing”), illetve az SMS-ben vagy szöveges üzenetek formájában indított adathalász-támadások („smishing”). A válaszadóknak mindössze a 25 százaléka van tisztában a vishing, 33 százaléka a smishing veszélyeivel, miközben az RSA megfigyelése szerint az ilyenfajta támadások gyakorisága az elmúlt egy évben nagy ütemben emelkedett.

A leginkább védendőnek és a legértékesebbnek a pénzügyi információkat tartják az emberek.

Ugyanakkor az internetezők valószínűleg nincsenek tudatában annak, mi mindent tehetnek a számítógépes bűnözők egy teljes személyes információs profil birtokában, és hogy ez mennyivel értékesebb számukra egy sima bankszámla vagy hitelkártyaszámnál.

A leginkább védendőnek és a legértékesebbnek a pénzügyi információkat tartják az emberek.

Ugyanakkor az internetezők valószínűleg nincsenek tudatában annak, mi mindent tehetnek a számítógépes bűnözők egy teljes személyes információs profil birtokában, és hogy ez mennyivel értékesebb számukra egy sima bankszámla vagy hitelkártyaszámnál. -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.