Mind a bevételek, mind az eredménymutatók a tervezettnél nagyobb mértékben csökkentek 2009-ben a legnagyobb magyarországi távközlési csoportnál – derül ki a Magyar Telekom éves jelentéséből. A cégvezetés a múlt év kezdetén még 2 százalékos bevétel- és 5 százalékos EBITDA- (kamatfizetés, adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredmény) mérséklődéssel számolt, ám a válság a vártnál nagyobb mértékben hatott ki a telefonpiacra. A társaság hangalapú bevételei már nemcsak a vezetékes, hanem a mobilpiacon is elmaradtak az egy évvel korábbitól. A többi üzleti tevékenység – beleértve a rendszerintegrációs és informatikai, valamint a televíziós szolgáltatásokat – növekedést mutatott, a forint gyengülése pedig emelte a nemzetközi leányvállalatok forintra átszámított bevételeit. A csoport forgalma összességében 4,3 százalékkal mérséklődött, de az összehasonlításban szerepel egy 2008-as egyszeri tétel, e nélkül a tényleges bevételcsökkenés 3,1 százalék. Az EBITDA csökkenése elérte a 7 százalékot. Ezt a mutatót egyebek mellett a társaság gyanús szerződései miatt évek óta folyó belső vizsgálat költsége is rontotta, amely tavaly 6,4 milliárd, eddig összesen pedig 21,6 milliárd forintjába került a cégnek, de a létszámleépítésekhez kapcsolódó költségek is meghaladták a 9,5 milliárd forintot. A hitelállomány növekedése miatt nőttek a nettó pénzügyi költségek, ez kihatott a csoport nettó eredményére. Utóbbi mutató az egy évvel korábbihoz képest 16,5 százalékkal, 77,6 milliárd forintra esett vissza. Tavaly mintegy 6 milliárddal kevesebb jutott beruházásokra (capex), de azok még így is meghaladták a 100 milliárd forintot.
Christopher Mattheisen elnök-vezérigazgató az eredményekkel kapcsolatban kifejtette: „2009-ben komoly kihívásokkal kellett szembenéznünk, az egyébként is nehézségekkel teli piaci környezetben tovább erősödött a verseny.” Pozitívumként értékelte ugyanakkor, hogy a csoport megőrizte vezető pozícióját a mobil-piac mindkét szegmensében, beleértve a tavaly erőteljesen nekiindult mobilinternetet is. Jó döntésnek tartja a többes díjcsomagok értékesítésének előtérbe kerülését. A múlt évben ugyanis megduplázódott azoknak az ügyfeleiknek az aránya, akik hangalapú, internet- és televíziós szolgáltatásokra egyaránt előfizetnek. Vivőágazatnak minősítette a televíziós üzletet, ezen a piacon a Magyar Telekom mára a második legnagyobb hazai szolgáltatóvá nőtte ki magát. Az alig néhány éve felvett informatikai profil pedig a nehéz piaci környezet ellenére többletbevételt hozott a csoportnak. Nem titkolta ugyanakkor, hogy a válság komolyan kihatott a vásárlóerőre, ez nemcsak az egy főre jutó költés további csökkenésében mutatkozott meg, hanem az ügyfelek számának a visszaesésében is.
A kedvezőtlen makrogazdasági folyamatok miatt ez évet tekintve sem lehet optimista a cégvezetés. A lakossági és az üzleti előfizetők várhatóan tovább spórolnak telefonköltségeiken, emiatt a bevételek és az EBITDA további 5-7 százalékos csökkenésével számol a cég. A 2009-hez képest erősebb forintárfolyam is negatív hatással lesz az idei eredményekre a nemzetközi leányvállalatok forgalmának átszámításakor. Ebben az évben még kevesebb jut beruházásokra is, a capexkeret várhatóan 5 százalékkal csökken az egy évvel korábbihoz képest. Ennek kapcsán Thilo Kusch gazdasági vezérigazgató-helyettes lapunk kérdésére kifejtette: „Mint a múlt évben, most is a televíziós szolgáltatásainkra, az optikai hálózat bevezetésére, a szolgáltatásminőség javítására, valamint a kapacitás növelésére fogunk összpontosítani.” Az osztalékterv kapcsán egyelőre csak annyit közölt, hogy hamarosan közzéteszi az igazgatóság az ezzel kapcsolatos javaslatát.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.