BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Terven túli Telekom-mínuszok

Mind a bevételek, mind az eredménymutatók a tervezettnél nagyobb mértékben csökkentek 2009-ben a legnagyobb magyarországi távközlési csoportnál – derül ki a Magyar Telekom éves jelentéséből. A cégvezetés a múlt év kezdetén még 2 százalékos bevétel- és 5 százalékos EBITDA- (kamatfizetés, adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredmény) mérséklődéssel számolt, ám a válság a vártnál nagyobb mértékben hatott ki a telefonpiacra. A társaság hangalapú bevételei már nemcsak a vezetékes, hanem a mobilpiacon is elmaradtak az egy évvel korábbitól. A többi üzleti tevékenység – beleértve a rendszerintegrációs és informatikai, valamint a televíziós szolgáltatásokat – növekedést mutatott, a forint gyengülése pedig emelte a nemzetközi leányvállalatok forintra átszámított bevételeit. A csoport forgalma összességében 4,3 százalékkal mérséklődött, de az összehasonlításban szerepel egy 2008-as egyszeri tétel, e nélkül a tényleges bevételcsökkenés 3,1 százalék. Az EBITDA csökkenése elérte a 7 százalékot. Ezt a mutatót egyebek mellett a társaság gyanús szerződései miatt évek óta folyó belső vizsgálat költsége is rontotta, amely tavaly 6,4 milliárd, eddig összesen pedig 21,6 milliárd forintjába került a cégnek, de a létszámleépítésekhez kapcsolódó költségek is meghaladták a 9,5 milliárd forintot. A hitelállomány növekedése miatt nőttek a nettó pénzügyi költségek, ez kihatott a csoport nettó eredményére. Utóbbi mutató az egy évvel korábbihoz képest 16,5 százalékkal, 77,6 milliárd forintra esett vissza. Tavaly mintegy 6 milliárddal kevesebb jutott beruházásokra (capex), de azok még így is meghaladták a 100 milliárd forintot.

Christopher Mattheisen elnök-vezérigazgató az eredményekkel kapcsolatban kifejtette: „2009-ben komoly kihívásokkal kellett szembenéznünk, az egyébként is nehézségekkel teli piaci környezetben tovább erősödött a verseny.” Pozitívumként értékelte ugyanakkor, hogy a csoport megőrizte vezető pozícióját a mobil-piac mindkét szegmensében, beleértve a tavaly erőteljesen nekiindult mobilinternetet is. Jó döntésnek tartja a többes díjcsomagok értékesítésének előtérbe kerülését. A múlt évben ugyanis megduplázódott azoknak az ügyfeleiknek az aránya, akik hangalapú, internet- és televíziós szolgáltatásokra egyaránt előfizetnek. Vivőágazatnak minősítette a televíziós üzletet, ezen a piacon a Magyar Telekom mára a második legnagyobb hazai szolgáltatóvá nőtte ki magát. Az alig néhány éve felvett informatikai profil pedig a nehéz piaci környezet ellenére többletbevételt hozott a csoportnak. Nem titkolta ugyanakkor, hogy a válság komolyan kihatott a vásárlóerőre, ez nemcsak az egy főre jutó költés további csökkenésében mutatkozott meg, hanem az ügyfelek számának a visszaesésében is.

A kedvezőtlen makrogazdasági folyamatok miatt ez évet tekintve sem lehet optimista a cégvezetés. A lakossági és az üzleti előfizetők várhatóan tovább spórolnak telefonköltségeiken, emiatt a bevételek és az EBITDA további 5-7 százalékos csökkenésével számol a cég. A 2009-hez képest erősebb forintárfolyam is negatív hatással lesz az idei eredményekre a nemzetközi leányvállalatok forgalmának átszámításakor. Ebben az évben még kevesebb jut beruházásokra is, a capexkeret várhatóan 5 százalékkal csökken az egy évvel korábbihoz képest. Ennek kapcsán Thilo Kusch gazdasági vezérigazgató-helyettes lapunk kérdésére kifejtette: „Mint a múlt évben, most is a televíziós szolgáltatásainkra, az optikai hálózat bevezetésére, a szolgáltatásminőség javítására, valamint a kapacitás növelésére fogunk összpontosítani.” Az osztalékterv kapcsán egyelőre csak annyit közölt, hogy hamarosan közzéteszi az igazgatóság az ezzel kapcsolatos javaslatát.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.