BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Visszakéri a koronát a Boeing

Négy éven belül ismét a polgári repülőgépek világszerte legnagyobb gyártója és eladója akar lenni az amerikai Boeing. Európai riválisa, az Airbus 2003-ban vette el tőle a koronát, s bár azóta a tengerentúli óriáscég évről évre egyre több gépet ad el, a vetélkedésben mégis minden évben alulmarad – írja a Financial Times.

Tavaly például az európai gyártónak 498 repülője kelt el, az amerikai társaság pedig „csak” 481-et tudott értékesíteni.
Az Airbus mögötti lemaradás első évében a Boeing a 747-es óriásgépet (jumbo jet), a 777-es, két hajtóműves nagy távolságú repülőt, valamint a rövidebb távolságokra alkalmas és a leginkább kelendő 737-est gyártotta. Rendelésállománya azóta már több évben is meghaladta a versenytársáét – főként a 787-es Dreamliner bevezetésének köszönhetően –, de az eladásokban továbbra is mögötte kullogott. Az áttörést éppen a Dreamlinerek 2013–14-től induló leszállításától reméli a kereskedelmi repülő divízió tavaly szeptemberben kinevezett vezetője, Jim Albaugh, aki sokat vár a 747-8-as teherszállító repülő eladásától is.

Mint a brit lapnak elmondta, 2009-ben például a Boeing több megbízást is visszautasított, mert úgy gondolták, hogy az adott gépeket 2012–13 táján jobb áron tudják eladni. A Boeingnak az ír fapados Ryanairrel tavaly befuccsolt, kétszáz 737-es repülő megrendeléséről folyt tárgyalására vonatkozó kérdésre Albaugh annyit válaszolt, hogy még csak „általában egyeztettek a megállapodásról”.

A Malév Zrt. eddig a Boeingot erősítette: összesen 18 Boeing– 737-est üzemeltet, azon belül három változatot, s van mellette négy Bombardier gyártmányú Q400-asa is. Január végén kivonta a kereskedelmi repülésből öt Fokker 70-esét, ezeket folyamatosan adja vissza a tulajdonos AWAS Leasing Companynak. Az egyszerűbb flottaszerkezet jelentősen csökkenti a társaság karbantartási és üzemeltetési költségeit. A Wizz Air kizárólag Airbus A320-asokat üzemeltet. Repülőgépei számát a mostani 28-ról 2017-re 132-re szeretné növelni.
A magyarországi repülőgépgyártó-ipart az utóbbi évtizedekben helikopterjavításra, karbantartásra és az iparághoz tartozó eszközök kereskedelmére szakosodott Dunai Repülőgépgyár képviseli, amely 2008-ban 756 millió forintos forgalmat és 21 milliós adózott eredményt ért el. Belföldön a Honvédelmi Minisztériumtól is kapott megrendelést, legnagyobb exportmegbízása pedig Etiópiából érkezett. Vele szemben valódi repülőgépgyártást folytat a Corvus Aircraft Kft., igaz, sportméretben. A 2008-as évet 478 milliós árbevétellel és 6,6 milliós adózott eredménnyel zárta. VG

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.