Tavaly például az európai gyártónak 498 repülője kelt el, az amerikai társaság pedig „csak” 481-et tudott értékesíteni.
Az Airbus mögötti lemaradás első évében a Boeing a 747-es óriásgépet (jumbo jet), a 777-es, két hajtóműves nagy távolságú repülőt, valamint a rövidebb távolságokra alkalmas és a leginkább kelendő 737-est gyártotta. Rendelésállománya azóta már több évben is meghaladta a versenytársáét – főként a 787-es Dreamliner bevezetésének köszönhetően –, de az eladásokban továbbra is mögötte kullogott. Az áttörést éppen a Dreamlinerek 2013–14-től induló leszállításától reméli a kereskedelmi repülő divízió tavaly szeptemberben kinevezett vezetője, Jim Albaugh, aki sokat vár a 747-8-as teherszállító repülő eladásától is.
Mint a brit lapnak elmondta, 2009-ben például a Boeing több megbízást is visszautasított, mert úgy gondolták, hogy az adott gépeket 2012–13 táján jobb áron tudják eladni. A Boeingnak az ír fapados Ryanairrel tavaly befuccsolt, kétszáz 737-es repülő megrendeléséről folyt tárgyalására vonatkozó kérdésre Albaugh annyit válaszolt, hogy még csak „általában egyeztettek a megállapodásról”.
A Malév Zrt. eddig a Boeingot erősítette: összesen 18 Boeing– 737-est üzemeltet, azon belül három változatot, s van mellette négy Bombardier gyártmányú Q400-asa is. Január végén kivonta a kereskedelmi repülésből öt Fokker 70-esét, ezeket folyamatosan adja vissza a tulajdonos AWAS Leasing Companynak. Az egyszerűbb flottaszerkezet jelentősen csökkenti a társaság karbantartási és üzemeltetési költségeit. A Wizz Air kizárólag Airbus A320-asokat üzemeltet. Repülőgépei számát a mostani 28-ról 2017-re 132-re szeretné növelni.
A magyarországi repülőgépgyártó-ipart az utóbbi évtizedekben helikopterjavításra, karbantartásra és az iparághoz tartozó eszközök kereskedelmére szakosodott Dunai Repülőgépgyár képviseli, amely 2008-ban 756 millió forintos forgalmat és 21 milliós adózott eredményt ért el. Belföldön a Honvédelmi Minisztériumtól is kapott megrendelést, legnagyobb exportmegbízása pedig Etiópiából érkezett. Vele szemben valódi repülőgépgyártást folytat a Corvus Aircraft Kft., igaz, sportméretben. A 2008-as évet 478 milliós árbevétellel és 6,6 milliós adózott eredménnyel zárta. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.