Netán van valami problémája? – kérdezhetnék a betérőt a Combat Armouring Group irodájában, persze csak akkor, ha nem tudnák jól, ennek az üzletnek az egyik alappillére a diszkréció. Nincs is felesleges fényűzés a Kombat üzem irodáiban: hiányoznak a saját gyártású járművek modelljeivel tömött vitrinek, nyoma sincs a cég történetét bemutató fotóknak, virág pedig szóba sem jöhet. A Combat Armouring Group ugyanis páncélozott luxusterepjárókat gyárt izgulós üzletembereknek, ezért a cég irodájában lőlapok vannak.
A hat vagy kétszer hat milliméter vastag lemezek közé ha kell méhsejtréteget is helyeznek, sőt, akiknek igazán forró a talaj a lábuk alatt, azok háromszor hat milliméteres páncélt is rendelhetnek. Az egyik bemutató darabon fehér célkereszt és belövésekből származó hat horpadás látható. Mellettük cirill betűkkel „AK” és „SWD”, a Kalasnyikov géppisztoly és a Dragunov mesterlövészpuska kódja, amelyekkel a lőlapra tüzeltek. Ebből az első benyomásból rögtön világossá válik, hogy itt vélhetően nem a tetszetős design körül forog a világ.
A Combat Armouring Groupnál az életét akarja megvásárolni a vevő
A Kombatot ennek megfelelően elsősorban üzletemberek vásárolják – de nem csak menekülésre. Hiszen az autó a hétköznapi használatra is tökéletes, igaz a szűk városi utcákon kicsit nehézkes lehet vele forgolódni. A parkolás azonban nem okozhat gondot, legalábbis ha koccanástól koccanásig kell bepréselni az autót két másik közé.
Az üzem az észtországi Tallintól negyedórányi autózásra van. Egy külvárosi ipartelepen építi az autót a feltaláló Dimitrij Parfenov és Gennagyij Lazurin csapata. A szentpétervári törzsüzemben 2005 óta készül az Oroszországnak és a világ többi részének, illetve a katonaságnak szánt változat, az európai kivitelt idén januárban kezdték forgalmazni.
„Eddig jó negyven darabot adtunk el – meséli Parfenov – főképp üzletembereknek. Az ár 140 ezer eurónál (37,8 millió forint) kezdődik. Szép, de agresszív formát akartam. A többi katonai jármű ugyanis iszonyúan ronda”. A mérnök csak annyit árul el előéletéről, hogy katonai akadémiát végzett, sejthető tehát, hogy van fogalma arról, mit tehet egy gránát egy hagyományos autóval. Parfenov a tervezéskor nemcsak a biztonságra törekedett: további követelmény volt, hogy gyors legyen a jármű.
„Ha gyors vagy, biztonságban vagy – mondja a tervező. – A legtöbb páncélozott autó százzal sem megy – márpedig nálunk, oroszoknál, városban is legalább ennyivel tépünk!”
A Kombat teljesíti ezt az igényt: 160 kilométer/óra a csúcssebessége, igaz ehhez csaknem 20 literes fogyasztás társul 100 kilométerenként. Az európai kivitelt 365 lóerős, 6,6 literes dízelmotor hajtja, amely a GM és az Isuzu közös fejlesztése. A páncélozást egyénileg lehet megrendelni, a B6-os kategória például megvédi az utasokat a páncélököltől és az aknáktól is. Az autó saját tömege öt tonnánál kezdődik, érthető tehát, hogy a Kombat úgy viselkedik, mint egy középkategóriás teherautó. A rugózása ugyanakkor meglepően lágy, a szerkezeti elemek nagy része ugyanis szintén a General Motorstól származik. Az 5,6 méteres jármű vezetése sem nagy ördöngösség: a fordulóköre meglepően kicsi, manőverezéskor pedig kamerák segítik a sofőrt, hogy nehogy meghúzza a körülötte álló kocsikat.
És hogy miért Combat (Csata) a cég neve, és miért Kombat a járműé? „Korábban C-vel írtuk az autót, de többször fennakadt a vámon, mert azt hitték, hogy hadifelszerelés – mondja Parfenov. – Amióta Kombat a neve, semmi problémánk nincs.”
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.