BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Túl sok az élményfürdő

Egy hónap alatt két óriási, többszintes, fedett élményfürdővel gazdagodik a hazai akvaparkok palettája: március elsején nyílt meg a hajdúszoboszlói Aqua-Palace, a szegedi Napfényfürdő Aquapolis fürdőkomplexum pedig e hét péntektől várja a vendégeit. A fürdőzni vágyók számára örömteli fejleményekről árnyaltabb a véleménye a már régebb óta működő akvaparkok vezetőinek: néhányuk szerint a fejlesztések gyakran átgondolatlanul történnek a magyar piacon, amelyet már most is túlkínálat jellemez. Ráadásul a fizetőképes kereslet a válság hatására egyértelműen visszaesett. Olyannyira, hogy egyes piaci szereplők úgy vélik, lehetnek olyan fürdők, amelyek nem bírják majd a versenyt.

Ettől a veszélytől biztosan nem tartanak a legújabb létesítmények, amelyek a grandiózusságukkal próbálnak kitűnni a mezőnyből. A március 26-án nyíló Napfényfürdő Aquapolis legfőbb attrakciója az egyedülálló csúszdaparkja lehet, amelyben Európa leghosszabb, egy 27 méter magas toronyból induló vízicsúszdája is helyet kapott. A négyszintes, egyszerre 2500 vendég fogadására alkalmas fedett wellness- és élményfürdő gyógyászati részlegében kórházat alakítanak ki. „Évi 400 ezer vendéget várunk a megújult komplexumba a korábbi fürdő 100-200 ezer látogatója helyett” – mondja Hülvely István, a beruházó Ligetfürdő Kft.-ben szakmai befektetőként részt vevő Hunguest Hotels Zrt. vezérigazgatója. A vezérigazgató várakozásai alapján az élményfürdő forgalmának kilencven százalékát szegedi, belföldi, valamint romániai és szerbiai vendégek adhatják majd. Az összesen 8 milliárd forint értékű beruházásból 3 milliárdot állami és uniós támogatásból, 3 milliárdot MFB-hitelből állnak, a többit önerőből. Az élményfürdős beruházásnál nagyon hosszú, húsz-harminc éves megtérüléssel számolnak, az igazán komoly hasznot a szomszédban lévő, kétmilliárd forintos beruházással megújuló és a fürdő megnövekedő forgalmára építő Forrás Hoteltől várják. „A fürdők megtérülése nagyrészt indirekt, a környező szállodák, éttermek profitálnak belőlük, általuk pedig adóbevétel formájában az önkormányzatok. Szeged esetében az Aquapolis megnyílása évi 100-200 millió forintos többletbevételt jelenthet” – mondta Hülvely.

Körülbelül 25 éves megtérüléssel számol a Hungarospa Zrt. a március elsején átadott, a nagyközönség előtt pénteken megnyitott Aqua-Palace fedett élményfürdője esetében. Az összesen 4,8 milliárdból megvalósult (ebből 2,25 milliárd forint vissza nem térítendő uniós támogatás) beruházás keretében többszintes, fedett élményfürdőrendszerrel egészül ki Európa legnagyobb fürdőkomplexuma. Az új épület földszintjén tematikus medencék – többek közt trópusi fürdő, jégbarlangfürdő, római fürdő – várják a vendégeket, az első emeleten családi és babafürdő, illetve szaunavilág található, a második szinten pedig uszoda van. „A fedett élményfürdő által 150 ezer fővel nőhet a teljes komplexum évi 1,3 millió fős látogatottsága” – mondta Czeglédi Gyula, a Hungarospa Zrt. vezérigazgatója. A hazai vendégek mellett Romániából a legnagyobb az érdeklődés, de hagyományosan erős a lengyel vendégforgalom is. A vezérigazgató úgy véli, hogy még támogatással együtt is csak olyan helyen érdemes élményfürdő-fejlesztésbe vágni, amely eleve ismert, s megvan a kellő infrastruktúrája és vendégszáma, ezen feltételek Hajdúszoboszló esetén adottak.

A piaci szereplők szerint a háromgenerációs, 365 napon keresztül nyitva tartó fürdőké a jövő, ezért arra számítanak, hogy folytatódik hazánkban a strandok, fürdők ilyen irányú átalakítása, felújítása. „A fejlesztések mennyisége azonban nincs összhangban a fürdőzők, azon belül is elsősorban a külföldi vendégek számának a csökkenésével” – mondta lapunknak Kelecsényi Ágnes, az Aquaworld Zrt. marketing- és értékesítési igazgatója. Hasonlóan látja a helyzetet Fazekas Lajos, a Aquaticum Mediterrán Élményfürdőt üzemeltető Debreceni Gyógyfürdő Kft. ügyvezetője. Szerinte már most is sok az élményfürdő Magyarországon a fizetőképes kereslethez képest túlkínálat alakult ki. Úgy véli, hogy a fürdőfejlesztések földrajzilag és a pozicionálást tekintve is átgondolatlanul történtek, nem szakmai alapokon. Mindezek hatására szerinte a piac tovább fog szeletelődni, így arra számít, hogy lesznek olyan fürdők, amelyek nem bírják majd a növekvő versenyt, és nem tudnak önállóan megállni a piacon.

Nehéz évük volt az akvaparkoknak

A válság mellett a júliusi áfaemelés, illetve a tavaly októberben kitört H1N1-hisztéria is kedvezőtlenül érintette a fedett élményfürdők forgalmát. „Mindezek következtében a bevételeink körülbelül 30 százalékkal maradtak el a várttól 2009-ben” – mondta Kelecsényi Ágnes. Hozzátette: az újpesti Aquaworld Vízibirodalomnak a mellette lévő Ramada Resort hotellel együtt tavaly összesen 402 ezer látogatója volt.

A debreceni Aquaticumban is csökkent a fürdőzők száma a múlt évben. „Összesen 194 ezer vendégünk volt, ez a 2008-as évhez képest hat százalékkal kevesebb. Ezt nem tartjuk rossz eredménynek, nagyobb visszaesésre számítottunk a válság hatására” – mondta Fazekas Lajos.

Az igazgató az idei első fél évben további visszaesésre számít mind a belföldi, mind a külföldi vendégek tekintetében. Az Aquaworldnél az év második felétől már 8-10 százalékos vendégszámbővüléssel és 15-20 százalékos bevételnövekedéssel számolnak a tavalyi alacsony bázishoz képest.

A debreceni Aquaticumban is csökkent a fürdőzők száma a múlt évben. „Összesen 194 ezer vendégünk volt, ez a 2008-as évhez képest hat százalékkal kevesebb. Ezt nem tartjuk rossz eredménynek, nagyobb visszaesésre számítottunk a válság hatására” – mondta Fazekas Lajos.

Az igazgató az idei első fél évben további visszaesésre számít mind a belföldi, mind a külföldi vendégek tekintetében. Az Aquaworldnél az év második felétől már 8-10 százalékos vendégszámbővüléssel és 15-20 százalékos bevételnövekedéssel számolnak a tavalyi alacsony bázishoz képest.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.