A világméretű recesszió a fizetős tévészolgáltatásban nem igazán éreztette a hatását, sőt a piac az utóbbi években folyamatosan növekszik. Az ABI Research legfrissebb előrejelzése szerint 2014-ben akár a 850 milliót is megközelítheti a világon azok száma, akik valamilyen televíziós szolgáltatásra fizetnek elő, az ügyfélszám negyedével több lehet annál, amit 2009 végén regisztráltak a szolgáltatók.
Ami az egyes hozzáférési technológiákat illeti, az elemzők szerint a jövőben is a kábeles marad a legnagyobb fizetős platform, ezt követik a műholdas megoldások, míg az internetalapú televíziózás (IPTV) képviseli a legkisebb arányt. Ez utóbbi számíthat ugyanakkor a leggyorsabb növekedésre, 2014-ben már kétszer annyian követik a műsorokat ezen a módon, mint tavaly. Az IPTV várhatóan főként a kábeles körből hódítja majd el az előfizetőket.
A fizetős tévészolgáltatások piacát három jelentős tényező is hajtja, egyfelől a már világszerte, de legalább a fejlettebb piacokon folyó digitális átállás folyamata, ezzel párhuzamosan a prémium tartalmak iránti kereslet növekedése. Végül, de nem utolsósorban a digitalizációval együtt járó új jellemzők, mint az interaktivitás, a személyre szabott tartalomrögzítés, illetve a videotár-szolgáltatás is hozzájárul a piac felfutásához.
A fizetős tévépiac növekedésében annak ellenére bízhatnak az ezzel foglalkozó szolgáltatók, hogy a legtöbb országban elérhetők szabad vagy jóval alacsonyabb díjért kínált tartalmak is. Idesorolható egyebek mellett a már nálunk is elérhető digitális földfelszíni tévészolgáltatás (DTT), de fenyegetettséget jelenthetnek az online tartalmak, főleg az olyanok, amelyeket a Hulu, a YouTube, a Netflix és a Vudu fémjelez.
A szakértők szerint a fizetős tévét szolgáltatóknak eltérő stratégiát érdemes alkalmazni a fejlődő, illetve a fejlett piacokon. Előbbiben nyerő lehet a még több digitális csatorna, a nagy felbontású tartalom (HD), illetve a videotár vagy a már említett személyre szabott tartalomrögzítés. A fejlett piacokon inkább az olyan többletérték-szolgáltatás iránt van nagyobb igény, mint az interaktivitás.
Magyarországon is egyre több a digitális televíziózásra előfizető háztartások száma. A piacot monitorozó Nemzeti Hírközlési Hatóság legutóbbi gyorsjelentése szerint februárban 30 ezerrel, 1,178 millióra nőtt ezen ügyfélkör. Februárban a nagyobb szolgáltatók előfizetőinek 47,2 százaléka vett igénybe digitális szolgáltatásokat a januári 46,2 százalék után.
A digitális előfizetéseken belül az idei év második hónapjában 404 ezerről 421 ezerre nőtt a kábeltelevízióra vagy IPTV-re előfizetők száma, és 744 ezerről 757 ezerre emelkedett a műholdas szolgáltatást igénybe vevőké. A műholdas szegmensben a piacvezető Digi részesedése a januári 47,2 százalékról 46,3-re, a UPC-é 24,9 százalékról 24,3-re csökkent, a Magyar Telekomé pedig 22,5 százalékról 24,1-re emelkedett.
A vezetékes szolgáltatások esetében a piacvezető UPC részesedése 34,7 százalékról 34,6-re csökkent, a Magyar Telekom részesedése 22,1-ről 22,3 százalékra, a Digié pedig 12,3 százalékról 12,4-re nőtt.
Valamennyi szolgáltatást figyelembe véve a UPC a piacvezető, a januári 31,8 százalék után február végén 31,5 százalékos piaci résszel. A korábban második Digi megőrizte ugyan 22,7 százalékos részesedését, de ez már csak a harmadik helyre volt elég, míg az eddig harmadik Magyar Telekom 22,2 százalékról 22,8-re növelte részesedését, és ezzel a második legnagyobb szolgáltatóvá lépett elő. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.