BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Versenyben a repülőkkel

Magyar, de erős prágai jelenléttel bíró, multinacionális vállalkozás építésén dolgozik a két éve létrejött Orangeways Zrt. magánbusztársaság vezetése. „Csehországban azért jók a pozícióink, mert az ottani állami busztársasággal sikerült olyan együttműködést létrehoznunk, amilyet a Volánbusszal nem: használhatjuk a partnercég prágai buszpályaudvarának kijelölt buszbeállóit, járműmosóját, még a pénztárát is, természetesen fizetünk érte” – magyarázta a Világgazdaságnak Kovács Miklós vezérigazgató cége irodájában, ahonnan jól látszik a Volánbusz áhított, népligeti infrastruktúrája.

A Volán társaságok által uralt hazai buszpiacon két növekedési lehetőségre összpontosít az Orangeways: a legfeljebb 600 kilométeres, nemzetközi járatokra, illetve a hazai, vidéki tömegközlekedési megbízásokra. „Külföldi járataink száma és foglaltsága úgy nőtt, hogy közben nem csökkent kimutathatóan a Volánok külföldi járatainak száma sem, de nem is elsősorban a busztársaságokat tekintjük riválisnak” – fogalmazott Kovács Miklós. Mint mondta, még csak nem is a vonatnak vagy a személyautónak, hanem a repülőgépnek dobott kesztyűt az önmagát „komfortbusz” társaságként megjelölő cég. A légi szállításéira emlékeztetnek a szolgáltatásai is: többfajta ingyenes fedélzeti szolgáltatást kínál (újság, videó, frissítő), a buszon utaskísérő is van, a jegyárak pedig annál alacsonyabbak, minél korábbi a vásárlás. Csak az internetes jegyfoglalás illethető a fapados jelzővel, és a népligeti buszpályaudvar, amely egyelőre nem több egy kettős megálló tábla mellett bérelt járdaszakasznál.

Már a másik, említett csapásirány is hozott jelentős eredményt. Tavaly a társaság elnyerte a bajai tömegközlekedésre kiírt pályázatot. Az ottani személyszállítási feladatot közszolgáltatási szerződés alapján látja el, a közlekedési hálózatát máris fejlesztette, ellátatlan területeket is bevont a szolgáltatásba. Közben megjelent a vidéki piac egy másik szegmensében is, alvállalkozói megbízást kapott például a Gemenc Volántól. További növekedési lehetőséget ígér, hogy a Volánok a teljesítés 30 százalékáig alvállalkozókat is bevonhatnak – igaz, ezt egy tavalyi jogszabály-módosítást követően már nem kötelező megtenniük. „Már tavaly is több Volán esetében előfordult, hogy meg sem hirdették az alvállalkozói pályázatot, vagy ha igen, eredménytelennek minősítették” – mondta a vezérigazgató. (Az EU sok országában magát a magántőkét kell beengedni a közlekedésbe, 49 százalék erejéig.)

Jelenleg három hazai tender eredményét várja Kovács Miklós: egy szekszárdi alvállalkozói megbízásban, egy Hajdú Volán-megrendelésben és a BKV midibusztendere eredményében bízik. Ha nyer, 100-150 új buszt kell vásárolnia vagy lízingelnie a meglévő 74 mellé, s nyilván a 180 fős létszámot is bővítenie kell. Magyar gyártótól szeretne vásárolni, ahogyan magyar (Mol) az üzemanyag-szállítója is. Azonban gondot jelent a beszerzés finanszírozása: „tavaly már 50 százalék körüli önerőt vártak el a bankok, holott 20 százalék körül lenne az egészséges arány”. Így azután nem is a bankok, hanem a hazai takarékszövetkezetek segítették az Orangeways beszerzéseit. Igaz, a vezérigazgató egy minapi rádiónyilatkozata, amelyben a hitellehetőségre is panaszkodott, lendített az ügyön: utána három bank is felhívta az ajánlatával. „Természetesen megjelentek az Orangeways körül potenciális vásárlók, főként pénzügyi alapok” – válaszolt a vezérigazgató a növekedés lehetséges módjaira vonatkozó kérdésünkre. A még fiatal társaság akvizícióban nem gondolkodik, és a tőzsdére menetel is legfeljebb

4-5 év múlva jöhet szóba. Stratégiai együttműködést azonban már kötött, a Malévvel. Járatkimaradás esetén 60 perce van arra, hogy Ferihegyre érjen, és elszállítsa a Malév utasait. (Nem is véletlenül van a garázsa a repülőtér közelében.) Ennek a megállapodásnak köszönheti, hogy buszainak 60 százalék körüli átlagos kihasználtsága 100 százalékra szökött az izlandi vulkánkitörés miatt elrendelt repülési tilalom napjaiban.

A harmadik lehetséges fejlődési irány, a hazai nagyvárosok közötti személyszállítás egyelőre – a szabályozás miatt – tiltott terület az Orangewaysnek. A cég ugyanakkor nem tett le belföldi expresszbuszok indításáról. Múlt évi közleménye szerint 800 millió forintos beruházást szán arra, hogy az öt megyeszékhely és a főváros között is kínálhassa a szolgáltatásait.

Az elmúlt évet nullszaldó körüli eredménnyel zárta a társaság, ezt induló cégnél jó eredménynek, a stabilitás jelének értékelte a vezérigazgató. Az idén meg szeretné duplázni a tavaly 1,2 milliárd forintos árbevételét. A fluktuáció minimális az Orangewaysnél, ahová „nehéz bejutni, de könnyű kikerülni”. Fontosnak tartja a dolgozók képzését, fellépését, mint mondja, a buszvezető a cég arca. A vezérigazgató az átlagkeresetekről a nagy szórás miatt nem mondott számot, de hangsúlyozta, hogy kihasználnak minden, a számviteli törvény adta lehetőséget a jövedelmek növelésére.

Jelképes verseny

A 24 Volán társaságnak kedvező szabályozás miatt nem lehet a buszos személyszállítás érdemi, hazai versenyéről beszélni, bár alvállalkozóként és szerződéses járatok üzemeltetőiként más cégek is működnek.

E piacon jelenleg az Orangeways mellett a székesfehérvári VT-Transman tudott elérni milliárdosnál nagyobb éves forgalmat.

E piacon jelenleg az Orangeways mellett a székesfehérvári VT-Transman tudott elérni milliárdosnál nagyobb éves forgalmat.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.