„Két befektetőjelölttel is előrehaladott tárgyalásokat folytatunk a tőkebevonásról” – válaszolta lapunk megkeresésére Minárovits János, az Albacomp Zrt. vezérigazgatója. A székesfehérvári informatikai társaság már több éve tervbe vette a cég teljes vagy részbeni eladását, az évek során számos külföldi és hazai vevőjelölttel is tárgyalt. Tavasszal a közgyűlés arra hatalmazta fel a vezérigazgatót, hogy ezen a módon minimum 600 millió forintos forrást szerezzen a vállalkozás finanszírozásához, de maximum 51 százalékos tulajdonrészt értékesíthet belőle ennek fejében. „Van egy komoly külföldi szakmai és egy magyar pénzügyi befektetőjelölt, amelyekkel a fenti összegnél is nagyobb tőkebevonásról tárgyalunk. Várhatóan még ebben az évben megkötjük az 51 százalékos tőkeemelésről szóló szerződést. Egyikük már visszatérő érdeklődő” – emelte ki a vezérigazgató.
A hazai magánszemélyek tulajdonában lévő székesfehérvári társaságnak szüksége is van most minden forrásra, hiszen bevétele 2006 óta folyamatosan csökken, tavaly már csak 10 milliárd forintot könyvelhetett el, ez a 2000. évi szintnek felel meg, a csúcson még 18 milliárdot is forgalmazott. Ráadásul a 2009-es év a jövedelmezőség szempontjából is negyedszázados történetének legrosszabb éve volt, a társaság mérleg- és eredménykimutatása szerint az adózott veszteség megközelíti a 2 milliárd forintot, rövid lejáratú adósságai, beleértve a hiteleket és a szállítói tartozásokat, meghaladják az 5 milliárd forintot. Igaz, a cégnek is mintegy 1,9 milliárd forint kinnlevősége van a vevőinél. „Az utóbbi időben gyakorlattá vált a késve fizetés, mi is rákényszerülünk erre” – ismerte el Minárovits János. Mint hozzátette, a működés finanszírozásához azonban folyamatosan rendelkezésre állnak a banki források, továbbá a társaság egy 4 milliárd forint értékű saját ingatlanportfólióval is rendelkezik. Eddig két pénzintézet, az MKB és az OTP hitelezett a vállalkozásnak, a jövőben az OTP lesz az egyedüli banki forrás. Ennek részleteiről még folynak a tárgyalások.
Megjegyezte: a veszteségek ilyen mértékűvé duzzadásában nemcsak a gazdasági válság, hanem a korábbi menedzsmenthibák, a rosszul megválasztott stratégia is szerepet játszott.
A tavaly elindított konszolidáció ez utóbbiak kiküszöbölését is szolgálja. Az átszervezés során két kereskedelmi üzletágat is „beáldoztak”, ezek alacsony hozzáadott értékűek voltak, illetve fenntartásuk csak növelte volna a veszteségeket, mivel többségüket hitelből finanszírozták. Idesorolható például a szórakoztatóelektronikai termékek forgalmazása, de a cégnek már nem tartozik a profiljába a kiskereskedelem és a viszonteladók ellátása sem. „A költségszintet így a korábbi havi 330 millió forintról 200 millió alá tudtuk csökkenteni, ez 12 milliárd forintos éves bevételnél már nullszaldóssá teheti a működést” – mondta a vezérigazgató, hozzátéve: az idei első fél évet a társaság 5,3 milliárd forintos bevétellel és veszteség nélkül zárhatta. Az év egészére 15 milliárd forintos bevételt és mintegy 300 millió forintos adózott eredményt vár a cégvezető.
Ami a második félévi kilátásokat illeti, Minárovits János erőteljesen bízik a közbeszerzések újraindulásában. Mint ismert, az Albacomp nyerte el az Intel-féle Classmate PC-ként ismert tanulói netbookok hazai forgalmazási jogát, de digitális interaktív táblákat is értékesít a fehérvári cég. Ebben a két termékkategóriában több tenderen is pályázhatnak.
Az átszervezés nyomán a jövőben hangsúlyosabb szerepet kap a szolgáltatási tevékenység is – rendszer-integráció, tanácsadás –, ez markánsabban először 2005 után jelent meg a portfólióban. Ezek az üzletek hozzák durván a teljes bevétel felét, a másik fele még mindig a hardverprofilból ered, amelyben a személyiszámítógép-gyártás mellett egyre nagyobb szerephez jut a szerverek, adattárolók forgalmazása és értékesítés utáni támogatása.
A mára 237 főre apadt társaságnál – ha a korábbi éveknél szerényebb mértékben is, de – folyamatos a termékfejlesztés, most éppen a jövő egyik nagy üzletének ígérkező intelligens közüzemi mérőórákkal, az úgynevezett smart metering eszközökkel foglalkoznak. Ezenkívül a tervezőasztalon vannak időjárás-monitoring rendszerek, illetve egy szemüveg használata nélküli háromdimenziós megjelenítő műszaki dokumentumai is.
A reorganizáció részeként megindult a menedzsment átalakítása, részbeni fiatalítása is. Augusztus elsejétől az Albacomp vezetését erősíti kereskedelmi és marketingvezérigazgató-helyettesi poszton a Bull Magyarországtól átigazolt ifjabb Stark Gáspár. Minárovits János a vezérigazgatói poszt átadására is készül, a jövőben stratégiai kérdésekkel akar foglalkozni az igazgatóság elnökeként.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.