BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kellemetlen ferihegyi bukás

A repülőtér üzemeltetőjének, illetve a tranzitutasokat szállító légitársaságoknak is pluszköltségeket okozhat, hogy a Ferihegyi repülőteret a „nem biztonságos” kategóriába sorolták, miután elbukott egy uniós ellenőrzésen. Késésekre ennek ellenére nem kell számítani, és eddig egyetlen légitársaság sem jelezte, hogy a leminősítés miatt beszüntetné budapesti járatát – tudta meg a Világgazdaság az érintettektől.

„Elbukott a repülésbiztonsági (ICAO) előre be nem jelentett májusi vizsgálaton a Ferihegyi repülőtér, és a »nem biztonságos« kategóriába sorolták” – fogalmazott a keddi kormányszóvivői tájékoztatón Márton Attila, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium légügyi biztosa. Elmondása szerint mindez azt jelenti, hogy a Budapestről a schengeni zónába érkező járatok utasait úgy kell kezelni, mintha unión kívüli országból érkeznének, ezért átszállás esetén ismételten teljes motozáson kell átesniük. Az intézkedés csak a tranzitutasokat, azaz az utasok körülbelül tíz százalékát érinti. A tájékoztatás szerint az inkognitóban dolgozó vizsgálócsoport az ellenőrzés során a reptéri beléptetőpontoknál és az utasbiztonsági ellenőrzésnél tárt fel hiányosságokat. Azt, hogy pontosan milyeneket, még a repülőteret üzemeltető Budapest Airport (BA) Zrt. sem tudja.

„Április 29. óta új, az eddiginél szigorúbb biztonsági szabályok vannak érvényben az európai légi közlekedésben, ezen szabályok betartását és betartatását – alig egy hónappal a szabályok kihirdetése után – először a budapesti repülőtéren tesztelték az EU auditorai. A teszt pontos és részletes eredményeit még nem ismerhettük meg, jelenleg arra várunk, hogy az illetékesek eljuttassák azt számunkra” – válaszolta megkeresésünkre Szilágyi Károly, a BA kommunikációs vezetője. Hozzátette: amint megismerik a hibalistát, hozzá tudnak látni a hiányosságok kijavításához. Addig viszont nem tudják megmondani, hogy milyen költségvonzata lesz a javításoknak, azaz mennyibe fog kerülni, hogy visszaszerezzék a „biztonságos” besorolást. Elmondása szerint már megalakult az a munkacsoport, amelyben a kormányzat, a légi közlekedés védelmét felügyelő hatóságok és a repülőtér üzemeltetője is részt vesznek, és amelynek egyetlen feladata a repülőtér védelmének a fokozása és az új előírások gyakorlatba való átültetése. Számításaik szerint a hibák kijavítása és az újabb tesztelések után, körülbelül 6–12 hét múlva a repülőtér újra „clean” státusú lehet. A kommunikációs vezető megjegyezte: az elmúlt években folyamatosan fejlődött a repülőtér védelme, a Budapest Airport Zrt. több mint 2,8 milliárd forintot költött különböző védelmi beruházásokra.

A leminősítés esetleges következményeit firtató kérdésünkre Szilágyi Károly elmondta, hogy eddig egyetlen légitársaság sem jelezte, hogy a minősítés miatt beszüntetné budapesti járatát. A Világgazdaság által megkeresett légitársaságok csak szűkszavúan kommentálták azt, hogy viszszavonták a reptér „biztonságos” besorolását. „A Malév menetrendjét ez nem érinti, késések, törlések emiatt nem várhatók. Csupán a Budapestről induló és a schengeni repülőtéren átszálló utasok átszállóideje nőhet meg a biztonsági ellenőrzés miatt” – mondta lapunknak Hegedűs Ádám, a Malév Zrt. szóvivője. Tájékoztatása szerint a schengeni reptereken a repülőgép-kiszolgálás terén pluszköltségek is jelentkezhetnek a Malév számára a ferihegyi leminősítés miatt, ezen költségek felmérése jelenleg is folyik a légitársaságnál. A Malév egyébként Ferihegy forgalmának több mint 40 százalékát adja. A Wizz Airtől azt a tájékoztatást kaptuk, hogy a cég egyelőre a döntés részleteit értelmezi. „Abból, amennyit most tudunk, úgy tűnik, hogy minket nem érint a kialakult helyzet, hiszen nekünk nincsenek tranzitutasaink” – mondta Kázmér Natasa, a társaság kommunikációs igazgatója. A Lufthansa nem kívánta lapunknak kommentálni a történteket.


Szakszervezetek: nem meglepő

A Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet (LESZ) szerint nem meglepő, hogy Ferihegy megbukott a biztonsági ellenőrzésen, a területért felelős Hochtief-Budapest Airport ugyanis szerintük évek óta hagyja romlani a munkakörülményeket, komoly technikai fejlesztésekkel és sokévi béremeléssel is adós – áll a LESZ tegnapi közleményében. A szakszervezet szerint például a minőségi szempontokat háttérbe szorító spórolás jegyében újabban kölcsönzött munkaerővel töltenek fel felelős biztonsági munkaköröket is. A LESZ szerint az átvilágítás kudarca ellenére sem látni a rendszerszintű kockázatok csökkentésére és a személyi felelősök megtalálására tett erőfeszítéseket Ferihegyen.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.