BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Webre váltanak a vakációzók

Magyarországon is robbanásszerű fejlődés előtt állnak az utazási portálok – a foglalások egy része már a neten zajlik

Amerikai sajtóbeszámolók szerint több, az online utazási piacon érdekelt vállalkozásnál komoly aggodalmat keltett az ITA Software nevű társaság megvásárlása. A felvásárló Google keresőcég július elején jelentette be, hogy 700 millió dollárért megveszi a szoftvergyártót, ez a Google történetének negyedik legnagyobb összegű felvásárlása. Joggal merülhet fel a kérdés, hogy egy szoftvercég megvétele miért keltett nagy visszhangot az utazási piac szereplői között. Nos, az ITA Software repülési információs alkalmazásokat készít, vagyis olyan programokat, amelyek a repülőgépjáratok indulását, a jegyek rendelkezésre állását és árait képes kezelni. A Google-nál a lépéstől azt remélik, hogy az ITA Software alkalmazásainak segítségével lehetővé válhat olyan online keresési eszközök létrehozása, amelyekkel könynyebben összehasonlíthatók az árak, illetve amelyek segíthetnek további potenciális vevőket az online utazási piacra terelni.

Kérdés azonban, mi lesz az ITA Software eddigi ügyfeleivel, vajon a Google megvonja tőlük a működésükhöz szükséges szoftvereket? Az ITA partnerei között van az Orbitz, a Kayak, illetve a Microsoft keresőszolgáltatása, a Bing is a szoftvercég alkalmazásait használja a repülési információkkal kapcsolatban. A repülőjárat- és tarifainformációkat gyűjtő portált működtető Kayak maga is versenybe szállt az ITA Software-ért, azonban nem tudott megbirkózni a Google-lal. A társaság egyébként az akvizíció kapcsán bejelentette, hogy más alkalmazásokat is használnak már most is, és keresik az új megoldásokat. Egyelőre kevés információ van arról, hogy mit kezd a Google az ITA-val, az azonban biztosnak tűnik, hogy a társaság nem fog repülőjegyeket értékesíteni.

A jelek szerint a Google-nál kitűnően időzítették az újabb akvizíciót, és az ágazatot is kiválóan választották ki. Az online utazási piacon az Egyesült Államokban 6,7 százalékos visszaesést hozó 2009-es év után a talpra állásért küzdő cégek mellett a jelentős tőkével rendelkező internetes óriás komoly szeletet hasíthat ki magának ebből a piacból.

Az eMarketer piackutató cég elemzése szerint a webes utazási szektor egyébként az elmúlt két év nehézségei ellenére egészen jól tartotta magát, és a következő években viszonylag stabil növekedési pályára áll újra, és ez hozzájárul, hogy még nagyobb szeletet hasítson ki magának az utazási piacon belül a recessziót követően.

A kutatócég előrejelzése szerint a netes utazási piac mérete az Egyesült Államokban az idén 4,6 százalékkal bővül, meghaladva a 92 milliárd dollárt, 2012-re pedig átlépi a 100 milliárd dolláros szintet is, abban az évben 7 százalékos növekedést jósolnak a piackutató szakemberei.

Magyarországon az online utazások területén is lényegesen más a helyzet, mint az Egyesült Államokban, nálunk még bővül a netezők száma, és még csak most ismerkednek a felhasználók az internetes foglalási és fizetési megoldásokkal. Az elmúlt 1-2 évben azonban sokan rájöttek, hogy az internetet repülőjegy, nyaralás megvásárlására is lehet használni. Ez a fejlődés, a gondolkodás megváltozása lehet a kiindulópontja, hogy a közeljövőben az online utazási szolgáltatásokat nyújtó portálok robbanásszerű fejlődésnek indulhassanak hazánkban is.

Ennek megfelelően egy korábbi interjúban Habóczki Zsolt, a Hurrá-Nyaralunk.hu ügyvezetője elmondta, hogy amikor a kinti piacokon 6-7 százalékos növekedésre lehet számítani, akkor Magyarországon ennek a fejlődésnek a két-háromszorosa várható.

A gyors növekedést segítheti, hogy Magyarországon nincs a piacon olyan utazási iroda, amelyen keresztül komplett utazási csomagot (szállás + repülőjegy) lehet vásárolni a világhálón. Jelenleg online foglalásokról, lekérdezésekről beszélhetünk csak, a tendencia azonban egyértelmű, a web térnyerése várható hazánkban is.

Magyarországon az első online utazási portálok 2004-ben jelentek meg. Eleinte az utazási irodák saját termékeiket értékesítették így, illetve néhány, erre szakosodott cég öszszesítette a piacon fellelhető legjobb utazási ajánlatokat webes felületén – mondta el Simon András, a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetsége (MUISZ) kommunikációs és marketing bizottságának vezetője.

A légitársaságok is 5-6 éve üzemeltetnek honlapokat, de ezeken csak az adott társaság járataira lehet foglalni. Az elmúlt néhány év azonban komoly változást hozott, elindultak azok az ajánlatösszesítő portálok, amelyeken az utazó az összes légicég (a megbízható diszkontlégicégeket is beleértve) legjobb ajánlatait megkeresheti. Így az utas, ha tudja, hogy hova utazna, biztosan a legjobb árakat találja meg, és össze is tudja hasonlítani azokat.

Az internetes csatorna bevonása komoly változást hozott az utazásszervező cégeknél az információáramlás területén, sokkal több terméket, adatot, ajánlatot tudnak megjeleníteni a világhálón, mint a hagyományos eszközökön. A foglalásokban ugyan még kisebb az online utazási portálok szerepe, de ebben a szegmensben is folyamatosan növekszik. Jóval sikeresebbek az ajánlatösszesítő portálok, hiszen az utas az adott úti cél legjobb ajánlatát keresi, és nem akar számos utazásszervező honlapot egyenként átnézni.

A hazai online utazási piac jelentősebb portáljai közé tartozik a www.hellovilag.hu, a www. startutazas.hu, illetve a www. go.hu, de a legnagyobb forgalmat a dán tulajdonú Weco cégcsoport ajánlatösszesítő honlapjai bonyolítják le, a www.hurra-nyaralunk.hu, a www.repjegy.hu és a www.repulojegy.hu. KZ





A PhoCusWright piackutató társaság szerint a csoportos utazások és az üzleti találkozók szervezése lesznek a leggyümölcsözőbb területei az online utazási piacnak, amely a cég becslése szerint az idén 175 milliárd dolláros lehet. Az átlagos felhasználó 2,5-szer keresi fel azt a weboldalt, amelyen foglal, mielőtt vásárolna – derül ki a ComScore vásárlói szokásokat vizsgáló tanulmányából. A vevők átlagosan 12 alkalommal futtatnak kereséseket és 22 weboldalt látogatnak meg, mielőtt döntenek a vásárlásról. Így nem meglepő, hogy 29 nap telik el az első keresést követően, mire sikerül lefoglalni a megfelelő utazást.


-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.