BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Lejtmenetben az MTelekom

A kormányzati megtakarítás miatt csökkennek az informatikai és távközlési megrendelések

A távközlési szektort érintő kormányzati megtakarítási tervek nyomán a Magyar Telekom öt-hét milliárd forintos bevételi és EBITDA-mínusszal számol az idén, ez azonban nem lesz hatással a csoport osztalékpolitikájára – közölte a társaság első féléves gyorsjelentését értékelő tegnapi tájékoztatóján Thilo Kusch gazdasági vezérigazgató-helyettes. Ismeretes, az új kormány egyik legutóbbi határozata szerint a költségvetési szerveknek húszmilliárd forint költségmegtakarítást kell elérniük, részben az informatikai és távközlési kiadások csökkentésével. Ezt a kormánnyal szerződésben álló cégek árengedmények révén teljesíthetik.

Az ily módon kieső bevételek a Magyar Telekomnál elsősorban a beruházásokra fordítható öszszegben éreztetik majd a hatásukat, kevesebb juthat egyebek mellett az elmúlt időszakban dinamikus ütemben épített optikai hálózat továbbfejlesztésére. Christopher Mattheisen elnök-vezérigazgató a gyorsjelentésben közzétett kommentárjában ennek kapcsán kiemelte, eredetileg a tavalyinál öt százalékkal kisebb Capexszel számoltak az idén, a nem várt kormányzati negatív hatást figyelembe véve tízszázalékos visszafogásra is szükség lehet.

Thilo Kusch azzal viszont már nem számol, hogy a kormány jövőre is hasonló kéréssel állna elő. A fejlesztő beruházások viszszafogása ugyanakkor hatással lehet a 2011-es eredményekre is. A csoport felső vezetése összességében azonban úgy látja, három éven belül ismét növekedési pályára állhatnak, köszönhetően olyan új vagy viszonylag új üzletágaknak, mint a televízió, az informatika és az energetika. Ma még azonban a társaság bevéte-

lének 60 százaléka az egyébként folyamatosan zsugorodó hagyományos hangpiacból származik. A legfrissebb energiapiaci belépő kapcsán a gazdasági vezérigazgató-helyettes a Világgazdaság kérdésére elmondta, május óta folyik az ügyfélgyűjtés, eddig tízezerre tehető a már megkötött szerződések száma.

A vállalatcsoportnál az elmúlt néhány hónapban végrehajtott újabb átszervezésektől hatékonyságnövelést, gyorsabb döntéshozatalt vár a felső vezetés – válaszolta lapunknak Thilo Kusch. Szükségesnek ítélte, hogy a bevételek 80 százalékát kitermelő lakossági üzletág a jövőben nem az eddig megszokott ügyfélorientált, hanem funkcionális alapon szerveződjön át.

A legnagyobb hazai távközlési csoport első féléves mérlege mind a bevételi, mind a jövedelmezőségi mutatókban jelentős mínuszt mutat. A forgalom 7,1, az EBITDA 8,8, a nettó eredmény pedig 27,5 százalékkal csökkent az egy évvel korábbihoz képest. A bevételek visszaesésében már nemcsak a vezetékes, hanem a mobilpiac is szerepet játszik, az erősödő verseny miatt a csoport dél-európai leányvállalatainál is mérséklődik a forgalom. E csökkenéseket csak részben tudta ellensúlyozni a hazai mobilinternet- és tévészolgáltatásokból származó bevételek növekedése.

Javult viszont a készpénzállomány, amely az egy évvel korábbi 89 milliárd forintról 92,4 milliárdra nőtt. A cash flow termelés kedvezőbb alakulása nyomán közel 15 milliárd forinttal mérséklődött a nettó adósságállomány. Az első féléves 36,2 milliárd forintos Capex viszont 13 milliárddal volt kevesebb, mint egy éve.

A gyanús szerződésekkel kapcsolatos vizsgálat költségei ugyanakkor még az idei első fél évben is megközelítették a másfél milliárd forintot, igaz, már kevesebb, mint a felére rúgtak, mint a tavalyi első fél évben.

Christopher Mattheisen kiemelte, hogy a háromképernyős (mobil, PC, tv) stratégiára építő társaság a mobil hang- és internetpiacon tovább erősítette vezető pozícióját, a cég a tv-piacon a nagyobb szereplők közül egyedül tudott növekedni.

Megjegyezte továbbá, hogy bár az év vége felé a gazdasági mutatók javulására számít, a kormányzati megtakarítás negatív hatása miatt összességében 2010-re hat-nyolc százalékos bevételi és hét-kilenc százalékos EBITDA-csökkenéssel kalkulál.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.