BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Budapesten a legöregebbek a buszok az uniós fővárosok közül

Számos új, pozitív változást hoz a budapesti közlekedésben a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) működése - nyilatkozta Vitézy Dávid, a nemrég alapított fővárosi vállalat vezetője a Duna Televízió Hattól nyolcig című műsorában. A közlekedési cég irányítója szerint több lehetőség lesz számon kérni a minőségi tömegközlekedést, egységes közlekedési kasszát lehet létrehozni. A buszközlekedés egy részét viszont ténylegesen is kiszervezik. A BKV rendbetételénél feltétlenül számítanak uniós forrásokra.

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt. két tekintetben hoz fontos változást: egyfelől az összes közlekedési ágazatnak – közúti közlekedésnek, kerékpáros közlekedésnek, taxizásnak – egy közös szakmai irányítása lesz Budapesten.

Ennek a stratégiai közlekedéspolitikai döntéseknél, de akár egy csomópont-felújítás megtervezésénél is komoly jelentősége lesz, főként, hogy mindegyik ágazat szempontjai érvényesülhessenek – mondta Vitézy Dávid, a BKK vezetője. A tömegközlekedés esetében pedig a szolgáltatói és megrendelői szerepek szétválasztásában jut szerep a BKK-nak.
 
Utóbbiról Vitézy Dávid kifejtette: a tömegközlekedésben ma az utas a vevő, a BKV az eladó; ám valójában a vevőnek nincs módja érvényesíteni a vevői szerepből adód hagyományos jogosítványait, és ezzel a szolgáltatás minőségének javítására ösztökélni az eladót. A mai finanszírozási rendszer miatt az sem kényszeríti azonnali minőségemelésre a BKV-t, ha az emberek átülnek személyautóikba - mondta a BKK vezetője. 
 
A szolgáltatói és megrendelői szerep szétválasztása annyiban hoz újat, hogy belép a körbe egy megrendelő – jelesül a BKK – , amely a várost, a szolgáltatás megrendelőjét képviseli; képviselve ezáltal az utasok érdekeit is – magyarázta Vitézy. Ennek hozadéka lehet a jobb és hatékonyabb szolgáltatás, a tisztább és pontosabb tömegközlekedés. A menetrend megtervezésével, a közlekedési hálózat kialakításával, és a minőség-ellenőrzéssel kapcsolatos összes funkció átkerül a BKK-hoz, a BKV pedig egy hagyományos szolgáltató cég szerepébe kerül – szögezte le a közlekedési központ vezetője.
 
Az átszervezéstől azonban több pénz nem lesz a kasszában, marad ugyanakkor a BKV nyolcvan milliárdos külső és mintegy hétszáz milliárdos belső adóssága. Vitézy szerint hatékonyabb intézményrendszert kell kiépíteni. Ennek részeként a parkolási díjakat és a teherforgalmi behajtási díjakat is egységes rendszerben lehet kezelni, ezzel létrehozva egy egységes közlekedési kasszát, ami szintén nagyon fontos – érvelt Vitézy Dávid. Ami az adósságállományt illeti: a BKV közel nyolcvan milliárdos banki adósságállománya esetében szükség lesz az állam segítségére, hogy könnyítsen ezzel a főváros terhein.
 
A belső adósságállomány viszont nem pénzügyi jellegű tartozás, és “befelé”, a vállalat felé áll fenn. Lényege: az elmúlt években a járművekre, az infrastruktúrára nem költöttre ár a főváros és a cég azt, amit kellett volna. “Ebből fakadóan áll fenn az a helyzet, hogy húsz éves autóbuszok, harminc éves szovjet trolik, ötven éves korhoz közeledő keletnémet HÉV-szerelvények, és öt-tíz kilométeres sebességkorlátozások jellemzik ma a BKV-t. Az ilyen állapotú tömegközlekedés nem tudja felvenni a versenyt az autózással, ez pedig a városnak nem jó ” - érvelt Vitézy.
 
A megoldás erre a problémára nem csak az lehet, hogy pénzt kérnek az államtól és a város is több pénzt “tesz bele”, hanem uniós forrásokat is le kell tudni hívni. “Ilyen típusú beruházásokra, járműállomány-fejlesztésre és pályafelújításokra lehet uniós forrásokat igénybe venni. Eddig az volt a gond, hogy a város nem volt képes a projekteket sikerrel megvalósítani és uniós forrást lehívni. E tekintetben is komoly változást hoz majd a BKK” - ígérte a szervezet vezetője.

Az Alstom-mal kapcsolatban Vitézy elmondta: „Az Alstom-szerződés jelenleg nincs érvényben, hiszen a BKV vezérigazgatója a korábbi sorozatos határidő csúszások és az elutasított típusengedély miatt ezt a szerződést felmondta. A városvezetés lehetetlen helyzetre próbál megoldást találni. Hogy mi lehetséges megoldásként, erről szerdán fogunk tisztábban látni.” Hozzátette: igaz, amit Tarlós István is mondott korábban: minden elképzelhetőnél rosszabb a helyzet a metrókocsi szerződés estében. “Egy nagyon előnytelen szerződést kötöttek, hosszú hónapokig-évekig hagyták rossz irányba menni a dolgokat a látható aggasztó jelek ellenére. Ennek nyomán tartunk ott, ahol” - érvelt a BKK vezetője.

A BKK – megrendelői szerepéből adódóan - megteremti a lehetőséget a buszforgalom kiszervezésére; meg lehet nyitni a versenyt arra, hogy adott buszvonalakat ki és hogyan tud olcsóbban üzemeltetni – reagált Vitézy Dávid a Hattól nyolcig felvetésére. Megjegyezte: muszáj lesz külső partnereket bevonni, hiszen Budapesten ezerszáz autóbusz szorul cserére, itt a legöregebb buszpark az uniós fővárosok közül. "Muszáj lesz beavatkozni, számítani lehet ilyen lépésekre".

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.