A svéd piacelemző cég legutóbbi becslései szerint az Európai Unió belül leszállított autóipari telematikai rendszerek száma – amely 2009-ben még nem érte el az egymilliót – egy éven belül akár meg is duplázódhat. Ezzel párhuzamosan 2011-re a telematikai szolgáltatások aktív előfizetőinek száma a tavalyi 3,5 millióról várhatóan 5,4 millióra emelkedik.
Ugyanakkor a Berg Insight szerint a mostani rendszerek csupán előfutárai az úgynevezett eCall teljes körű bevezetésének. Az EU páneurópai segélyhívó rendszere része az eSafety kezdeményezésnek, amely a járművek biztonságosságának és intelligenciájának fokozását tűzte ki célul a legújabb infokom technológiák alkalmazásával. A járművekbe épített eCall segítségével baleset esetén automatikus vagy manuális segélyhívás kezdeményezhető a legközelebbi segélyhívó központ felé. Az eszköz elküldi a baleset helyére vonatkozó pontos információkat, ezzel nagymértékben csökkenhet a mentő helyszínre érkezésének ideje. A terv az, hogy az unió területén előbb-utóbb minden járműben ezt a segélyhívó rendszert alkalmazzák.
A piacelemző cég prognózisa szerint a páneurópai biztonsági rendszer bevezetésével az aktív előfizetők száma a következő öt évben elérheti akár a 28,7 milliót is. Mindez pedig a telematikai egységek volumenének számottevő növekedését eredményezheti: a svéd elemzői konszenzus szerint 2015-re a számuk akár 15 millióra is bővülhet.
A kereskedelem már napjainkban is az autótelematikai alkalmazások széles választékát kínálja. Ezek általában magukban foglalják az eCall-támogatást, az úgynevezett SVR-technológiát (Stolen Vehicle Recovery – lopott jármű felkutatása), a csatlakoztatott navigá-ciót, a gépjármű-felelősségbiztosítást, az útdíjakat, a lízing és a bérleti flottakezelést, valamint a gépjármű-diagnosztikát is.
A navigáció a legfrissebb térképekhez, adatokhoz, valamint az egyéb online szolgáltatásokhoz nyújt hozzáférést, míg a gépjármű-felelősségbiztosítási telematika az SVR-t olyan innovatív üzleti modellekkel kapcsolja össze, mint a PAYD (Pay As You Drive – annyit fizess, amennyit közlekedsz) kezdeményezés. Ez egy olyan rendszer, amelyet elsősorban a biztosítók számára fejlesztettek ki. Ennek alapja, hogy a biztosítási összeget a járműben lévő adatgyűjtő eszköz által mért út hossza alapján képezik, ezáltal az adott biztosítás összege arányos lesz a megtett úttal. A telematikai alkalmazások között kell megemlíteni az útdíjat is, amely egyre inkább elterjedt módszer a magánkézben lévő autópályák finanszírozására. A lízing és a bérleti flottakezelés a tulajdonos számára teszi lehetővé a kölcsönzött járművek magasabb szintű ellenőrzését, míg a gépjármű-diagnosztika segítségével az autógyártók, -kereskedők és az egyes műhelyek fejleszthetik az általuk nyújtott szolgáltatások minőségét.
A rendszerek hozzáférhetősége még mindig igen korlátozott: csak bizonyos piacok márkái és modelljei számára érhetők el. Ilyen például a Peugeot-t és a Citroënt gyártó PSA és a BMW. A PSA volt az első olyan autógyártó, amely 2010-től kezdődően egyes modellekben alapfunkcióként kínálja az eCall rendszert, de a FIAT, a Volvo és az olyan prémium márkák is, mint a Porsche, a Jaguar vagy a Land Rover egy ideig szintén a piac markáns szereplői voltak. VG
Történelem
Az autótelematika története az 1980-as évekre vezethető vissza, amikor az első rádiófrekvenciás kommunikáción alapuló lopottgépjármű-nyomkövető rendszerek még engedélyhez nem kötött frekvenciasávokat használtak. Később, a kétirányú mobiltelefon-hálózatok elterjedésével a GPS-technológia virtuálisan már bármely eszközbe integrálhatóvá vált.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.