BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Felfutóban az autós telematika

Az elektronikai rendszereket a gépjármű-diagnosztikában, sőt a biztosításban is használhatják

Infokommunikáció. Két éven belül jelentős mértékű növekedés indulhat meg az autós telematikai, vagyis a forgalomtechnikában alkalmazott intelligens elektronikai rendszerek piacán – derül ki a Berg Insight legfrissebb tanulmányából.

A svéd piacelemző cég legutóbbi becslései szerint az Európai Unió belül leszállított autóipari telematikai rendszerek száma – amely 2009-ben még nem érte el az egymilliót – egy éven belül akár meg is duplázódhat. Ezzel párhuzamosan 2011-re a telematikai szolgáltatások aktív előfizetőinek száma a tavalyi 3,5 millióról várhatóan 5,4 millióra emelkedik.

Ugyanakkor a Berg Insight szerint a mostani rendszerek csupán előfutárai az úgynevezett eCall teljes körű bevezetésének. Az EU páneurópai segélyhívó rendszere része az eSafety kezdeményezésnek, amely a járművek biztonságosságának és intelligenciájának fokozását tűzte ki célul a legújabb infokom technológiák alkalmazásával. A járművekbe épített eCall segítségével baleset esetén automatikus vagy manuális segélyhívás kezdeményezhető a legközelebbi segélyhívó központ felé. Az eszköz elküldi a baleset helyére vonatkozó pontos információkat, ezzel nagymértékben csökkenhet a mentő helyszínre érkezésének ideje. A terv az, hogy az unió területén előbb-utóbb minden járműben ezt a segélyhívó rendszert alkalmazzák.

A piacelemző cég prognózisa szerint a páneurópai biztonsági rendszer bevezetésével az aktív előfizetők száma a következő öt évben elérheti akár a 28,7 milliót is. Mindez pedig a telematikai egységek volumenének számottevő növekedését eredményezheti: a svéd elemzői konszenzus szerint 2015-re a számuk akár 15 millióra is bővülhet.

A kereskedelem már napjainkban is az autótelematikai alkalmazások széles választékát kínálja. Ezek általában magukban foglalják az eCall-támogatást, az úgynevezett SVR-technológiát (Stolen Vehicle Recovery – lopott jármű felkutatása), a csatlakoztatott navigá-ciót, a gépjármű-felelősségbiztosítást, az útdíjakat, a lízing és a bérleti flottakezelést, valamint a gépjármű-diagnosztikát is.

A navigáció a legfrissebb térképekhez, adatokhoz, valamint az egyéb online szolgáltatásokhoz nyújt hozzáférést, míg a gépjármű-felelősségbiztosítási telematika az SVR-t olyan innovatív üzleti modellekkel kapcsolja össze, mint a PAYD (Pay As You Drive – annyit fizess, amennyit közlekedsz) kezdeményezés. Ez egy olyan rendszer, amelyet elsősorban a biztosítók számára fejlesztettek ki. Ennek alapja, hogy a biztosítási összeget a járműben lévő adatgyűjtő eszköz által mért út hossza alapján képezik, ezáltal az adott biztosítás összege arányos lesz a megtett úttal. A telematikai alkalmazások között kell megemlíteni az útdíjat is, amely egyre inkább elterjedt módszer a magánkézben lévő autópályák finanszírozására. A lízing és a bérleti flottakezelés a tulajdonos számára teszi lehetővé a kölcsönzött járművek magasabb szintű ellenőrzését, míg a gépjármű-diagnosztika segítségével az autógyártók, -kereskedők és az egyes műhelyek fejleszthetik az általuk nyújtott szolgáltatások minőségét.

A rendszerek hozzáférhetősége még mindig igen korlátozott: csak bizonyos piacok márkái és modelljei számára érhetők el. Ilyen például a Peugeot-t és a Citroënt gyártó PSA és a BMW. A PSA volt az első olyan autógyártó, amely 2010-től kezdődően egyes modellekben alapfunkcióként kínálja az eCall rendszert, de a FIAT, a Volvo és az olyan prémium márkák is, mint a Porsche, a Jaguar vagy a Land Rover egy ideig szintén a piac markáns szereplői voltak. VG

Történelem

Az autótelematika története az 1980-as évekre vezethető vissza, amikor az első rádiófrekvenciás kommunikáción alapuló lopottgépjármű-nyomkövető rendszerek még engedélyhez nem kötött frekvenciasávokat használtak. Később, a kétirányú mobiltelefon-hálózatok elterjedésével a GPS-technológia virtuálisan már bármely eszközbe integrálhatóvá vált.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.