BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Itthon már „okoson” navigálunk

Nyugat-Európában az autóvezetőket is a mobil irányítja

Az elmúlt három év áttörést hozott az útirányt jelző eszközök világában: a csak navigációra használt készülékek (PDA) helyét fokozatosan átveszik az okos telefonok. Utóbbiakból Magyarországon legalább másfél millió van használatban, ez a nagyságrend pedig már teret nyithat a helymeghatározásra építő szolgáltatások terjedésének – derül ki a GKIeNET és a T-Mobile legújabb kutatásából.

A beépített GPS-vevő segítségével a mobilkészülékek messze többet tudnak, mint egy navigációra is alkalmassá tett telefon. A rajtuk lévő alkalmazások képesek ugyanis az ügyfelet – földrajzi helyzetét betájolva – helyi információval ellátni például arról, hol van a közelben étterem vagy kávézó. Az aktuális tartózkodási helyről szóló információk bármikor megoszthatók másokkal is, a közösségi oldalakon keresztül. Léteznek olyan közösségi alkalmazások is, melyek segítségével az előfizető bejelentkezhet az adott helyszínre, bejelentkezéseivel pontokat gyűjthet, és azokat étteremben, kávézóban, üzletben kedvezményekre válthatja. A helymeghatározásra épülő szolgáltatások számos új innovatív kis- és középvállalat számára teremtenek piacra lépési lehetőséget.

A ComScore piacelemző cég szakértői szerint 2009-ben 68 százalékkal nőtt azoknak a felhasználóknak a száma a brit, francia, német, spanyol és olasz piacon, akik már nem külön GPS-navigátort, hanem mobiltelefonjukat használják az autóval való tájékozódásra. A cég szerint az öt országban mintegy 21,1 millióan használnak mobiltelefonos navigációt: ez a szám 700 ezerrel több, mint ahányan 2008-ban és 2009-ben GPS-na-vigációs eszközt vásároltak öszszesen. Az előrejelzés szerint a következő években megduplázódik a piac, és az ingyenesség miatt a többi uniós ország is hamar felzárkózik, így Európában 2014-re várhatóan 55-60 milliósra duzzadhat a mobil navigációs piac. Egy másik kutatócég, a Juniper Research előrejelzése szerint pedig 2014-re világviszonylatban 1,5 milliárd mobilfelhasználó veszi igénybe a helymeghatározás-alapú szolgáltatásokat.

Magyarország is követi a nemzetközi trendet. A GKIeNET 2010. év júniusban készített kutatása szerint több mint 6,5 millió mobiltelefont használt a felnőtt magyar lakosság, ebből 1,2 millió rendelkezik már GPS-vevővel és mobilinternetezésre is képes. Az idén várhatóan 2,0-2,5 millió új mobilt adnak el, ennek egyötöde már valamilyen navigációs szoftverrel ellátott okos telefon. VG

Vezető okostelefon-márkák Magyarországon

Az IDC piackutató előrejelzései szerint Magyarországon az egyre jobban terjedő okos telefonok kategóriájában, ahol a hagyományos mobilokhoz hasonlóan jelenleg a Nokia a piacvezető, jövőre a trónfosztás sem zárható ki, akkora a kereslet az Apple legújabb iPhone-jai iránt. A tendenciát erősítheti, hogy a hónap végétől már nemcsak az eddig kizárólagosságot élvező T-Mobile forgalmazhatja az alma logójú okos telefonokat, hanem a riválisok, a Vodafone és a Telenor is.

Az elemzők szerint az okosok magyarországi élbolyába még beleszólhatnak a Microsoft legújabb mobil- operációs rendszerével (WP7) ellátott modellek is, ezt több vezető márka bevette már a legfrissebb portfóliójába.

A BlackBerryt viszont egyelőre főként üzleti felhasználók vásárolják.

Az elemzők szerint az okosok magyarországi élbolyába még beleszólhatnak a Microsoft legújabb mobil- operációs rendszerével (WP7) ellátott modellek is, ezt több vezető márka bevette már a legfrissebb portfóliójába.

A BlackBerryt viszont egyelőre főként üzleti felhasználók vásárolják.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.