BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Szállodák: lassú élénkülés

Több a külföldi, kevesebb a belföldi vendég – Az EU-elnökség és a Pihenő kártya fellendülést hozhat

Stagnált a vendégek és a vendégéjszakák száma a magyarországi kereskedelmi szálláshelyeken 2010 első kilenc hónapjában az előző évi azonos időszakhoz képest, míg a szálláshelyek összes árbevétele folyó áron minimálisan nőtt – derül ki a KSH tegnap nyilvánosságra hozott gyorstájékoztatójából. A forgalom 70 százalékát kitevő szállodák vendégforgalma mind a kilenc hónapban bővült az előző évhez viszonyítva – a legjobban az ötcsillagos hoteleknek ment –, a növekedés mértéke azonban jócskán elmarad a nemzetközi átlagtól. A hotelesek az év hátralévő részében a Budapest Winter Invitation kampánytól, jövőre pedig a soros EU-elnökségtől várnak érezhető bővülést.

A KSH jelentése szerint a január–szeptemberi időszakban 2,682 millió külföldi látogató 7,569 millió éjszakát töltött el a magyarországi kereskedelmi szálláshelyeken; a vendégek száma öt százalékkal nőtt a vendégéjszakák számának stagnálása mellett. A legjelentősebb küldő országok közül a Németországból és a Lengyelországból érkezők éjszakáinak a száma csökkent, miközben az Ausztriából és Nagy-Britanniából hazánkba látogatóké stagnált, az Olaszországból, Csehországból és az Egyesült Államokból érkezők esetében pedig nőtt. A külföldivendég-forgalom jelentős részét lebonyolító szállodákban a magasabb kategóriákban (öt-, négycsillagos egységek) jelentős növekedést jelentettek a szálláshelyek, az alacsonyabb kategóriákban azonban 201 ezerrel kevesebb éjszakát töltöttek el a látogatók az előző év azonos időszakához viszonyítva. A külföldi vendégek számának kismértékű emelkedése a Nyugat-, Dél-Dunántúl és a Budapest–Közép-Duna-vidék turisztikai régióban tapasztalható fellendülésnek köszönhető.

Az időszak folyamán a kereskedelmi szálláshelyeken 3,76 millió belföldi vendég 7,811 millió vendégéjszakát töltött el; a látogatók száma 2 százalékkal csökkent, az éjszakáké nem változott az előző év azonos időszakához mérten. A belföldivendég-forgalom visszaesése a kilenc turisztikai régióból négyet érintett.

„A statisztikai adatok alapján elmondható, hogy az idén megállt Magyarországon a vendég- és vendégéjszakaszám esése, azonban a tavalyi mélyponthoz képest csupán nagyon lassú a javulás, főleg nemzetközi összehasonlításban. Ausztriában például két számjegyű növekedést, a Távol-Keleten pedig már közel 20 százalékos fejlődést produkált a szállodaszektor ebben az időszakban” – mondta a Világgazdaságnak Erdei János, a Magyar Szállodaszövetség elnöke. Kiemelte: amellett, hogy a vendégforgalom kezd magára találni, a szállodai szobák bruttó és nettó átlagára, valamint a RevPAR (egy kiadható szobára jutó bruttó szobaárbevétel) tovább csökkent az elmúlt kilenc hónapban az előző év hasonló időszakához képest. Igazi fellendülésről szerinte csak akkor lehet majd beszélni, ha ezek a mutatók is növekedést mutatnak.

Erdei János aggasztónak tartja emellett a belföldi kereslet további zsugorodását, ebben szerinte javulást hozhatnak a cafeteria-rendszer januárban életbe lépő változásai – a Széchenyi Pihenő Kártya valószínűsíthető bevezetése az üdülési csekk fennmaradása mellett. Az új juttatás megjelenése szerinte jelentős keresletnövelő hatású lehet, ebből főképpen a vidéki szállodák profitálhatnak. A fővárosi hotelek forgalmát dobhatja meg egészen jövő márciusig a napokon belül induló Budapest Winter Invitation nemzetközi kampány, amelynek 240 millió forintos költségvetése a tavalyi két és félszerese. A többek közt a Magyar Turizmus Zrt., a Malév Zrt., a Magyar Szállodaszövetség, a Budapest Airport Zrt., a BTH Budapesti Turisztikai Nonprofit Kft., a Budapest Gyógyfürdői Zrt. közreműködésével az idén ötödik alkalommal induló marketingkampány minden évben 25–60 ezer vendégéjszaka-többletet eredményez a fővárosban. Elmondása szerint hasonló akciót terveznek még ez évi indítással a vidéki szállodák részére is. Szintén főleg a budapesti négy-öt csillagos hotelek kihasználtságát javítja majd a januárban induló magyar soros EU-elnökség, amely Erdei János szerint hosszabb távon is felpörgetheti a beutazóturizmust, amenynyiben hazánk sikeresen kihasználja marketingcélokra az esemény okozta nagy nemzetközi publicitást.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.