A KSH jelentése szerint a január–szeptemberi időszakban 2,682 millió külföldi látogató 7,569 millió éjszakát töltött el a magyarországi kereskedelmi szálláshelyeken; a vendégek száma öt százalékkal nőtt a vendégéjszakák számának stagnálása mellett. A legjelentősebb küldő országok közül a Németországból és a Lengyelországból érkezők éjszakáinak a száma csökkent, miközben az Ausztriából és Nagy-Britanniából hazánkba látogatóké stagnált, az Olaszországból, Csehországból és az Egyesült Államokból érkezők esetében pedig nőtt. A külföldivendég-forgalom jelentős részét lebonyolító szállodákban a magasabb kategóriákban (öt-, négycsillagos egységek) jelentős növekedést jelentettek a szálláshelyek, az alacsonyabb kategóriákban azonban 201 ezerrel kevesebb éjszakát töltöttek el a látogatók az előző év azonos időszakához viszonyítva. A külföldi vendégek számának kismértékű emelkedése a Nyugat-, Dél-Dunántúl és a Budapest–Közép-Duna-vidék turisztikai régióban tapasztalható fellendülésnek köszönhető.
Az időszak folyamán a kereskedelmi szálláshelyeken 3,76 millió belföldi vendég 7,811 millió vendégéjszakát töltött el; a látogatók száma 2 százalékkal csökkent, az éjszakáké nem változott az előző év azonos időszakához mérten. A belföldivendég-forgalom visszaesése a kilenc turisztikai régióból négyet érintett.
„A statisztikai adatok alapján elmondható, hogy az idén megállt Magyarországon a vendég- és vendégéjszakaszám esése, azonban a tavalyi mélyponthoz képest csupán nagyon lassú a javulás, főleg nemzetközi összehasonlításban. Ausztriában például két számjegyű növekedést, a Távol-Keleten pedig már közel 20 százalékos fejlődést produkált a szállodaszektor ebben az időszakban” – mondta a Világgazdaságnak Erdei János, a Magyar Szállodaszövetség elnöke. Kiemelte: amellett, hogy a vendégforgalom kezd magára találni, a szállodai szobák bruttó és nettó átlagára, valamint a RevPAR (egy kiadható szobára jutó bruttó szobaárbevétel) tovább csökkent az elmúlt kilenc hónapban az előző év hasonló időszakához képest. Igazi fellendülésről szerinte csak akkor lehet majd beszélni, ha ezek a mutatók is növekedést mutatnak.
Erdei János aggasztónak tartja emellett a belföldi kereslet további zsugorodását, ebben szerinte javulást hozhatnak a cafeteria-rendszer januárban életbe lépő változásai – a Széchenyi Pihenő Kártya valószínűsíthető bevezetése az üdülési csekk fennmaradása mellett. Az új juttatás megjelenése szerinte jelentős keresletnövelő hatású lehet, ebből főképpen a vidéki szállodák profitálhatnak. A fővárosi hotelek forgalmát dobhatja meg egészen jövő márciusig a napokon belül induló Budapest Winter Invitation nemzetközi kampány, amelynek 240 millió forintos költségvetése a tavalyi két és félszerese. A többek közt a Magyar Turizmus Zrt., a Malév Zrt., a Magyar Szállodaszövetség, a Budapest Airport Zrt., a BTH Budapesti Turisztikai Nonprofit Kft., a Budapest Gyógyfürdői Zrt. közreműködésével az idén ötödik alkalommal induló marketingkampány minden évben 25–60 ezer vendégéjszaka-többletet eredményez a fővárosban. Elmondása szerint hasonló akciót terveznek még ez évi indítással a vidéki szállodák részére is. Szintén főleg a budapesti négy-öt csillagos hotelek kihasználtságát javítja majd a januárban induló magyar soros EU-elnökség, amely Erdei János szerint hosszabb távon is felpörgetheti a beutazóturizmust, amenynyiben hazánk sikeresen kihasználja marketingcélokra az esemény okozta nagy nemzetközi publicitást.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.