Mit illik megosztani a Facebookon? Szükséges-e engedélyt kérnünk, ha egy találkozásról élőben közvetítünk a Twitteren? Hogyan lehet tisztán tartani a virtuális teret? Illik-e SMS-ezni tárgyalás közben? Milyen formai szabályokat érdemes betartani e-mailezéskor? Ezekre a kérdésekre is igyekszik választ adni Magyarország eddigi legátfogóbb e-etikett-gyűjteménye, amely a Magyar Telekom kezdeményezésére készült el.
Az újabb és újabb kommunikációs eszközök megjelenése és ezek állandó változása új viselkedési szokásokat hívott életre. A különböző kommunikációs helyzeteket ugyanakkor különbözőképpen értelmezzük, eligazítást pedig a hagyományos „etikettek” csak a legritkább esetben adnak. Szüleink azt még megtanították, hogy a telefonban illik bemutatkozni, de tanácsaik jobbára csak a vezetékes telefon udvarias használatára vonatkoztak.
A Magyar Telekom közelmúltban indított e-etikett kezdeményezésének célja egy olyan digitális ajánlásgyűjtemény kidolgozása volt, amely segíti az eligazodást az e-világban. Tanácsokat nyújt arra nézve, hogyan használjuk a modern kommunikációs platformokat udvariasan, mások zavarása nélkül, ugyanakkor a technikai lehetőségek adta kényelmi funkciókról történő lemondás nélkül.
A cég kezdeményezésére kommunikációs szakemberek, közéleti személyiségek – tudósok, nyelvészek, újságírók, bloggerek, protokollszakértők, színészek – közreműködésével mostanra el is készült az ország legátfogóbb, szinte minden, korunkban használt kommunikációs eszköz és forma, a telefon, az elektronikus levél, a szöveges üzenet, a social media, a videokonferencia, a blogok, a chat stb. használatával kapcsolatos eligazítást jelentő digitális etikett.
A szakértők eszmecseréinek eredményeképpen létrejött viselkedéskódex tegnaptól érhető el a www.eetikett.hu cím alatt. Az ajánlásgyűjtemény kitér arra, hogy mikor célszerű telefonálni és mikor inkább elektronikus üzenetet vagy SMS-t küldeni, milyen napszakokban nem illik egymást telefonhívással vagy SMS-sel zavarni, hogy e-mailben se feledkezzünk el a hagyományos levelezés szabályairól (például megszólítás, elköszönés), vagy hogyan juttassunk el valakinek nagyméretű fájlokat. Szó esik a vicces e-mailek továbbküldéséről és arról is, hogy lehetőleg soha ne feledkezzünk meg kitölteni a tárgy mezőt, és ha hosszabb ideig elérhetetlenek leszünk, akkor az irodán kívül (out of office) funkciót bekapcsolni. De az e-etikettben arra is találni utalást, hogy mit tegyünk, ha tudomásunkra jutott egy ismerősünk PIN kódja vagy jelszava, vagy ha túl sok spamet kapunk valakitől. A szakértők azt is javasolják, hogy lehetőség szerint kerüljük az olyan tartalmak megosztását a közösségi médiában, amelyekkel kellemetlen helyzetbe hozhatunk valakit, például az expárunkat.
Az e-etikett kezdeményezői a digitális együttélésre vonatkozó ajánlásokat gondolatébresztőnek is szánják, és várják a véleményeket, további javaslatokat a T-Mobile és a T-Home közösségi média felületein. Az e-etikett megalkotásának ötlete egyébként a szolgáltató anyavállalatától, a Deutsche Telekomtól ered. A nemzetközi tapasztalatokat összegző anyag a www.eetiquette.com címen érhető el.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.