BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kuponoznak a webóriások

Nagy a befektetői érdeklődés itthon és külföldön az ilyen profilú vállalkozások iránt

„Az egyiknek sikerül, a másiknak nem” – juthat eszünkbe a régi sláger szövege, amikor felidézzük az elmúlt hetek egyik legnagyobb érdeklődést kiváltó próbálkozását a technológiai szektorban. A Google a piacvezető webes kuponszolgáltatót, a Groupont szerette volna megszerezni, a hírek szerint rendkívül magas összeget, akár hatmilliárd dollárt is adott volna a társaságért. A keresőcég eddigi történetének legnagyobb összegű felvásárlása azonban meghiúsult, mivel a kuponos szolgáltató alapítója, a harmincéves Andrew Mason és a vállalat vezetése úgy ítélte meg, kedvezőbb megoldás is van a tőkebevonásra. Szakértők szerint valószínűleg a tőzsdei megjelenés gondolatával kacérkodnak a Groupon irányítói, amelyre legkorábban jövőre kerülhet sor.

Míg a Google próbálkozása ezúttal – és egyelőre, hiszen előfordulhat, hogy a jövőben újra kísérletezik – kudarcba fulladt, addig az Amazon sokkal sikeresebbnek bizonyult. Igaz, a világ legnagyobb webáruháza nem akarta egészben lenyelni a kiszemelt LivingSocialt, amely a webes kuponpiacon a Groupon mögött a második számú cég, hanem egyelőre csak „kisebb” tőkeinjekcióval igyekszik egyengetni az útját. A hírek szerint a 175 millió dolláros befektetés révén az Amazon 7 százalékos tulajdonrészhez is jut a LivingSocialben.

Joggal fogalmazódik meg a kérdés, miért kerültek ennyire a figyelem középpontjába ezek a webes kuponszolgáltatók. Nos, a legvalószínűbb válasz az, hogy elképesztő bevételi lehetőségeket rejtenek, és nemcsak a rajtuk átfutó forgalomból lecsípett öszszegek miatt, de a helyi hirdetések piacán történő előretörésüknek köszönhetően is.

A mindössze 18 hónapja alapított Groupon az idén fél- és egymilliárd dollár közötti forgalmat érhet el, ez egy ilyen fiatal cégtől még a technológiai szektorban is nagyon jó teljesítmény. A társaságnak jelenleg több mint 35 millió regisztrált felhasználója van, akik naponta kapnak információkat arról, hogy lakóhelyük közelében milyen kedvezmények érhetők el. Ez persze csak egy része a szolgáltatásnak, a lényeg ezután jön, ugyanis a céggel leszerződött szolgáltatók, kereskedők jelentős árkedvezményeket kínálnak a szolgáltatás felhasználóinak, feltéve, hogy egy-egy adott termékre megfelelő számú vásárló gyűlt össze. Ha ez megvan, akkor már nem is kell mást tenni, mint a webről kinyomtatott kuponnal elballagni az adott szolgáltatóhoz, kereskedőhöz, és jókora kedvezménnyel megvásárolni a kiszemelt terméket. Az így keletkező bevétel egy részét az üzleti partnerek átadják a Grouponnak.

A hasonló modellt használó LivingSocial ugyan csak harmadakkora bevétellel számolhat, mint a Groupon, de jövőre a hírek szerint már ez a társaság is átlépi a félmilliárd dolláros határt. A társaság tízmilliós felhasználói táborral büszkélkedhet, és igyekszik a közösségi vonalat erősíteni a szolgáltatásában, ennek megfelelően az ismerősök az oldalon keresztül is ajánlhatnak egymásnak éttermeket, szolgáltatásokat, üzleteket.

Az Amazontól kapott 175 millió dollárnak egyébként már megvan a helye, a LivingSocial a tervek szerint jövőre háromszorosára, 1800-ra növeli az alkalmazotti létszámot, és megduplázza azon városok számát, ahol elérhető a szolgáltatás. Az erősítésre szükség is van, hiszen a szakértők szerint nem elég, ha egy cég ebben a szegmensben hatalmas ügyféllistát gyűjt, az üzleti siker szempontjából az is fontos, mennyire tartoznak a „prémium” kategóriába a regisztrált felhasználók, visszatérnek-e a kedvezmények, akciók nélkül is az adott kereskedőhöz, szolgáltatóhoz.

A Groupon és a LivingSocial az amerikai webkuponos piac mintegy 90 százalékát uralja, és komoly az ösztönzőerő, hogy meg is tartsák ezt a részesedést. A becslések szerint a helyi hirdetések piaca az Egyesült Államokban 133 milliárd dolláros, és az ezen a területen hirdetők egyre nagyobb arányban térnek át az online csatornára, vagyis a közeljövőben jócskán megugorhat a helyi, napi kedvezményeket kínáló oldalak hirdetési bevétele is.

Ennek megfelelően egyébként kihívók is szép számmal akadnak, többek között a BuyWithMe.com és a Tippr.com tör a két kuponcég babérjaira, és vannak, akik attól tartanak, hogy a nagy verseny miatt minimálisra csökkenhetnek a nyereségek. Nem tartozik közéjük azonban Tim O’Shaughnessy, a LivingSocial vezérigazgatója, aki egy közelmúltban adott interjúban úgy fogalmazott, hogy nagy tévedés azt hinni, elég csak megjelenni ezen a piacon és biztosított a siker. A valóságban az üzlet kiterjesztése, a kereskedő, szolgáltató partnerek meggyőzése sokkal komolyabb feladat, mint azt a legtöbben gondolják.



Hazai úttörők

Valódi robbanást hozott az ősz a közösségi vásárlási kezdeményezések területén Magyarországon, sorra indultak a webes kuponos szolgáltatások.

Elindult a Bónusz Brigád mellett többek között a BPwow, a Kupon Világ, a Napi Tipp, a Tsoonami és a Brands.hu testvére, a Citybrands.hu is. Sőt, létezik már olyan kezdeményezés is, amely az összes hazai közösségi kuponozós oldal aktuális ajánlatát gyűjtötte össze Qponverzum néven.


Elindult a Bónusz Brigád mellett többek között a BPwow, a Kupon Világ, a Napi Tipp, a Tsoonami és a Brands.hu testvére, a Citybrands.hu is. Sőt, létezik már olyan kezdeményezés is, amely az összes hazai közösségi kuponozós oldal aktuális ajánlatát gyűjtötte össze Qponverzum néven.

-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.