BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Sokfélére keresünk a neten

Nálunk toplistásak a közösségi és az online játékoldalak

Magyarországon a világhálót böngészők közül a gazdasági és pénzügyi témájú keresések között – a novemberi biztosítóváltási szezon kivételével – az adókra és bérkalkulátorokra, valamint a pályázatokra voltak a legtöbben kíváncsiak. Ezek a témák többeket mozgattak meg, mint az idei parlamenti és önkormányzati választások – derül ki a Google online keresési trendeket vizsgáló ez évi kutatásából. Ebből az is kiderül, hogy a játékok, a technológiai újdonságok és a közösségi oldalak mellett kiemelt figyelmet fordítunk a hazai és a nemzetközi eseményekre. Télen többet keresünk a szórakozás online fellelhető formáira, nyáron pedig az utazással kapcsolatos témák tarolnak.

A nemzetközi keresési trendeket tekintve a labdarúgó-világbajnokság magasan vezeti a nyári eredményeket, de a kategóriára szűrve a topkeresések között megtaláljuk az elhíresült vuvuzelát vagy a kedvenc csapatokat is, a Barcelonát, a Juvét, a Real Madridot. A hazai keresések abszolút toplistásai a közösségi oldalak (iWiW, Facebook) és az online játékoldalak (Farmerama, Grepolis), de igen népszerűek a tévés tehetségkutatók is.

Érdekes képet fest, ha megnézzük, milyen események kapcsán figyelt leginkább Magyarországra a világ – a fontos történések gyakran nem ugyanazok külföldi, mint hazai szemmel. Míg a magyar internetezőket értelemszerűen megmozgatta a választások témája, a külföldről indított, Magyarországra vonatkozó keresésekben ez alig látható emelkedést okozott, és látszólag hidegen hagyta a külföldről keresőket az IMF-tárgyalások nyári megszakadása is. Nem úgy az augusztusi angol–magyar focimeccs, bár az abszolút kitörést az ország iránti érdeklődésben az októberi vörösiszap-katasztrófa hozta. Ezekkel összefüggésben pozitív az is, hogy az „adomány” szóra is kiugróan sok internethasználó keresett rá, akik közül jó néhányan az adományozási lehetőségek után is kutattak.

A technológia területén jelentősen megugrott a kütyükre keresések száma, ebben a kategóriában hódít az iPhone 4, az iPad, a LED-tévé, a navigáció vagy az utóbbi időben a Microsoft Kinect játéka. Az okos telefonok térhódításának biztos jele az is, hogy a top 10 leggyorsabban növekvő keresés között megtaláljuk a HTC és a Nokia egy-egy csúcs-

kategóriás modelljét, míg a Blackberry önmagában már nem inspirált kiugróan nagy számú böngészést – a készülékre íródott alkalmazások viszont annál inkább.

Az év második felében megnövekedett a szórakoztató témák iránti keresések száma. Abszolút az élen találunk olyan keresőszavakat, mint a YouTube, a filmek, dalok és dalszövegek. Mint minden évben, az idén sem veszítettek népszerűségükből a premier filmek – ezek között tarolt az Avatar, az Alkonyat (Eclipse) és a Harry Potter –, a 3D, az iMax vagy a zenék.

Az elemzés megvizsgálta, mely keresőszavak a legnépszerűbbek az általánosabb, életmód kategóriába tartozó témák esetében. A lista első tíz eleme között olyan kifejezéseket találunk, mint a „horoszkóp” vagy a „jóslás”, a „névnap” vagy a „játékok”. Nem meglepő ezek után az sem, hogy ilyen témákat gyakrabban keresünk az év elején és végén, vagyis a hidegebb, őszi-téli napokon. A testünkre jobban odafigyelünk nyáron és november végén, a karácsonyi kalóriaterhelés előtti időszakban. Mi sem bizonyítja jobban, hogy ez az az időszak, amikor változtatni szeretnénk a külsőnkön, mint az, hogy ebben a témában élenjár a „fitnesz”, a „frizura” és a „tetoválás” vagy „tattoo” szavakra keresések száma. A fogyókúrák és diéták iránti érdeklődés januárban megugrik, és szinte azonos intenzitással meg is marad egészen november végéig. Júniustól augusztus végéig dübörögnek az utazással kapcsolatos keresések. Ilyenkor megnő a menetrendek, járatinformációk és a fesztiválturizmus témái (Balaton Sound) iránti kereslet. VG

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.