Magyarországon a világhálót böngészők közül a gazdasági és pénzügyi témájú keresések között – a novemberi biztosítóváltási szezon kivételével – az adókra és bérkalkulátorokra, valamint a pályázatokra voltak a legtöbben kíváncsiak. Ezek a témák többeket mozgattak meg, mint az idei parlamenti és önkormányzati választások – derül ki a Google online keresési trendeket vizsgáló ez évi kutatásából. Ebből az is kiderül, hogy a játékok, a technológiai újdonságok és a közösségi oldalak mellett kiemelt figyelmet fordítunk a hazai és a nemzetközi eseményekre. Télen többet keresünk a szórakozás online fellelhető formáira, nyáron pedig az utazással kapcsolatos témák tarolnak.
A nemzetközi keresési trendeket tekintve a labdarúgó-világbajnokság magasan vezeti a nyári eredményeket, de a kategóriára szűrve a topkeresések között megtaláljuk az elhíresült vuvuzelát vagy a kedvenc csapatokat is, a Barcelonát, a Juvét, a Real Madridot. A hazai keresések abszolút toplistásai a közösségi oldalak (iWiW, Facebook) és az online játékoldalak (Farmerama, Grepolis), de igen népszerűek a tévés tehetségkutatók is.
Érdekes képet fest, ha megnézzük, milyen események kapcsán figyelt leginkább Magyarországra a világ – a fontos történések gyakran nem ugyanazok külföldi, mint hazai szemmel. Míg a magyar internetezőket értelemszerűen megmozgatta a választások témája, a külföldről indított, Magyarországra vonatkozó keresésekben ez alig látható emelkedést okozott, és látszólag hidegen hagyta a külföldről keresőket az IMF-tárgyalások nyári megszakadása is. Nem úgy az augusztusi angol–magyar focimeccs, bár az abszolút kitörést az ország iránti érdeklődésben az októberi vörösiszap-katasztrófa hozta. Ezekkel összefüggésben pozitív az is, hogy az „adomány” szóra is kiugróan sok internethasználó keresett rá, akik közül jó néhányan az adományozási lehetőségek után is kutattak.
A technológia területén jelentősen megugrott a kütyükre keresések száma, ebben a kategóriában hódít az iPhone 4, az iPad, a LED-tévé, a navigáció vagy az utóbbi időben a Microsoft Kinect játéka. Az okos telefonok térhódításának biztos jele az is, hogy a top 10 leggyorsabban növekvő keresés között megtaláljuk a HTC és a Nokia egy-egy csúcs-
kategóriás modelljét, míg a Blackberry önmagában már nem inspirált kiugróan nagy számú böngészést – a készülékre íródott alkalmazások viszont annál inkább.
Az év második felében megnövekedett a szórakoztató témák iránti keresések száma. Abszolút az élen találunk olyan keresőszavakat, mint a YouTube, a filmek, dalok és dalszövegek. Mint minden évben, az idén sem veszítettek népszerűségükből a premier filmek – ezek között tarolt az Avatar, az Alkonyat (Eclipse) és a Harry Potter –, a 3D, az iMax vagy a zenék.
Az elemzés megvizsgálta, mely keresőszavak a legnépszerűbbek az általánosabb, életmód kategóriába tartozó témák esetében. A lista első tíz eleme között olyan kifejezéseket találunk, mint a „horoszkóp” vagy a „jóslás”, a „névnap” vagy a „játékok”. Nem meglepő ezek után az sem, hogy ilyen témákat gyakrabban keresünk az év elején és végén, vagyis a hidegebb, őszi-téli napokon. A testünkre jobban odafigyelünk nyáron és november végén, a karácsonyi kalóriaterhelés előtti időszakban. Mi sem bizonyítja jobban, hogy ez az az időszak, amikor változtatni szeretnénk a külsőnkön, mint az, hogy ebben a témában élenjár a „fitnesz”, a „frizura” és a „tetoválás” vagy „tattoo” szavakra keresések száma. A fogyókúrák és diéták iránti érdeklődés januárban megugrik, és szinte azonos intenzitással meg is marad egészen november végéig. Júniustól augusztus végéig dübörögnek az utazással kapcsolatos keresések. Ilyenkor megnő a menetrendek, járatinformációk és a fesztiválturizmus témái (Balaton Sound) iránti kereslet. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.