BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az európai mobilpiac kihívásai

Az idén jelentős előrelépés várható az NFC-ben és a vertikális vezeték nélküli megoldások piacán

Az idén is hektikus, de nagyon izgalmas fejlemények várhatók az európai mobilpiacon – írja a FierceWireless Europe online portál. Ezek egyikét Amerikából generálja a két technológiai óriás, a Google és az Apple. Mobilplatformjaik ugyanis kétélű fegyvernek bizonyulhatnak a klasszikus nyugat-európai távközlési szolgáltatók számára, amelyek egyfelől üdvözlik ugyan az almás és androidos okos telefonok által generált nagy mennyiségű adatforgalmat, de tartanak a két tengerentúli cég nyomulásától az európai tartalompiacon. A hagyományos hálózati szolgáltatók ugyanis az elmúlt évek kiélezett piaci versenyében rendesen ledarálták a hozzáférési piac haszonrését, amelyből egyébként finanszírozni lehetne a jobb minőségű e-mail és egyéb, a tartalomhoz köthető szolgáltatásokat. A részvényesek által folyamatos növekedésre sarkallt Google-nak és az Apple-nek ez nem okozott fejfájást, nekik a piac más területein kell megmutatniuk az erejüket. Komoly ambíciókat táplál mindkét társaság, okos telefonok operációs rendszereinek globális eladója és internetes tartalomszolgáltató kíván lenni.

Előrelépés várható a mobilhálózatok területén is. Skandináviát Németország követi majd az idén a legújabb mobilhálózati technológia, az LTE kereskedelmi szolgáltatásként való bevezetésében. Az ütemet a Vodafone német leánycége diktálja, a Deutsche Telekom és az O2 német érdekeltsége a bevezetést megelőzően még teszteli a rendszert. Az LTE éles használatában úttörőnek számító TeliaSonera jó tapasztalatokat szerzett eddig; igaz, az előfizetők száma még igen csekély, viszont a megnövekedett adatátviteli sebességgel elégedettek.

Míg a skandináv szolgáltatók az új technológiát elsőként a nagyvárosokban indították el, a németek kezdetben inkább a kisebb településeken és a 800 megahertzes spektrumban kezdenék el széles sávú internet kiépítésére felhasználni. Az LTE-vel kapcsolatos lelkesedés más európai országokat is elérhetne, ha az ottani szolgáltatók nem szembesülnének azzal, hogy egyelőre kevés a kiépítéséhez szükséges frekvencia.

Egyelőre a készülékgyártók sem gyorsulnak fel az LTE-képes eszközök piacra dobása terén, így maradnak az adatkártyák, wifirouterek. A technológia szolgáltatásainak és eszközeinek ára éppen korlátos elérhetőségük okán 2011-ben még a prémium kategóriába tartozik majd. Így a nagyobb európai szolgáltatók az idén is egyelőre a meglévő harmadik generációs (3G) hálózatuk minél hatékonyabb kihasználásán dolgoznak.

Ez év jellegzetes mobilpiaci tendenciái közé sorolható a Near Field Communication (NFC) technológia megerősödése. A nagyfrekvenciás vezeték nélküli kommunikációs technológia, amely az eszközök közötti rövid hatótávolságú adatcserét teszi lehetővé, évek óta ismert fejlesztés, de eddig nem igazán tudta megmutatni a képességeit.

Mostanában azonban mind a készülékgyártók, mind a szolgáltatók egyre inkább új bevételgeneráló területként tekintenek rá. Néhány nagyobb európai városban már tesztelik az erre épülő elektronikus jegyvásárlást a tömegközlekedési rendszerekben, Franciaországban már az idén tervezik az eTicketing éles bevezetését. Szakértők szerint ma már közel sem igényel akkora beruházást a tömegközlekedési cégektől az ehhez szükséges infrastruktúra kialakítása. A végső cél egy páneurópai eTicketing-kezdeményezés lehet, amelynek nyomán a technológiai költségek tovább mérséklődhetnek, miközben növekedhet a felhasználók érdeklődése. A megfelelő üzleti modell kialakítása alapvető érdeke lehet a mobilszolgáltatóknak is. Az NFC-félvezetőpiac egyik legnagyobb szereplője, az NXP Semiconductors becslése szerint az idén több mint ötvenmillió NFC-csipes okos telefon készülhet világszerte.

Ebben az évben minden korábbinál attraktívabbá válnak a mobilszolgáltatók számára a vertikális piacok, az mHealth, az mPayments, az mBanking, az mRetail, illetve a gépek közötti kommunikáció (M2M). Néhány szolgáltató már önálló részleget is létrehozott, mások hasonlót terveznek ezeknek a területeknek a követésére.

Miközben a mobilos fizetési rendszerek és a mobilbankolás tömegszolgáltatásnak minősül, a többiek, így a mobilos egészségügyi megoldások (mHealth) specifikáltabb hozzáállást igényelnek. Összességében azonban bármelyik vertikális szegmens megfelelő együttműködést vár el az adott piacon tevékenykedő összes üzleti szereplőtől – emeli ki az elemzés. Az európai mobilszolgáltatók számára ezeknek a partnerségeknek a kialakítása és felfuttatása egy hatékony és kölcsönösen előnyös üzleti modellben lehet az első számú kihívás 2011-ben.

Az egyik lelkes M2M-szakértő szerint tíz év múlva legalább ötvenmilliárd lesz az egymással összekötött elektronikai eszközök száma a világon. A tendenciát alátámaszthatják azok az európai kormányzati törekvések, amelyek mielőbb meg akarják valósítani az energiaszolgáltatásban az okos mérők használatát. A mobilfizetési és -bankolási megoldások tovább bővülnek az év során, mivel a pénzintézetek közötti versenyben ez is eszköze lehet az új ügyfelek megszerzésének. Az egyéb, inkább a marketinghez kötődő vertikális mobilrendszerek azonban a szakértők szerint az idén még kudarcra vannak ítélve. A szolgáltatók egyelőre meglehetősen bizonytalanok például a mobilreklámokkal kapcsolatban, így erre a területre nem igazán összpontosítanak. VG

Piaci fókuszok

(2011)

A Google-, Apple-jelenség kezelése

Újabb LTE-fejlesztések

Fellendül az NFC-piac

Boom a vertikális rendszerekben

(2011)

A Google-, Apple-jelenség kezelése

Újabb LTE-fejlesztések

Fellendül az NFC-piac

Boom a vertikális rendszerekben-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.