BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Rajt előtt az Opel-beruházás

Magasan képzett műszakiakat keres a szentgotthárdi motorgyár

Márciusban kezdődik meg egy 30 ezer négyzetméteres üzemcsarnok építése a szentgotthárdi General Motors Powertrain gyárban. Tulajdonképpen ezzel veszi kezdetét a szeptemberben bejelentett 500 millió eurós beruházássorozat, amely révén a világ egyik vezető motorgyára lesz a jelenleg 60 ezer négyzetméteres üzem – mondta lapunknak Solt Tamás, a társaság ügyvezető igazgatója. A fejlesztés nagyságrendjét jellemzi, hogy 1990-től 2009 végéig összesen 748 millió euró értékű beruházás színtere volt Szentgotthárd. A Nemzetgazdasági Minisztérium közleménye szerint a fejlesztés 7,5 milliárd forintos állami támogatással valósul meg.

Az 1992 óta működő motor- és hengerfejgyár mellé épülő új üzem 2012 végétől – ma még fejlesztés alatt álló – középkategóriás benzin- és dízelmotorokat készít az Opel számára, egy évvel később pedig egy kis benzinmotorcsalád sorozatgyártása kezdődik meg. Az üzem a termelés teljes felfuttatásakor évente félmillió motor kiszállítására lesz képes, és a tervek szerint 2015-ig 800-zal bővül a ma 600 fős GM-leányvállalat létszáma.

Az idén száz fővel nő a létszám: elsősorban felsőfokú végzettségű műszakiakat – mérnököket és technikusokat – vesznek föl az új gyártástechnológia telepítéséhez. Az első gépsorok összeszerelése már kora ősszel megkezdődhet Szentgotthárdon.

A tavalyi mélypont után – a 215 666 motor és a 246 000 hengerfej szinte pontosan fele az Opel-gyárak számára 2007-ben készült mennyiségnek – Solt Tamás közel 10 százalékos termelésbővülést vár ez évben a beérkező megrendelések alapján.

A cégvezető ugyanakkor az elmúlt évet sem temeti, hiszen a korábbinál nagyobb mennyiségű megmunkált alkatrészt, öszszesen 532 ezer motorblokkot, hengerfejet, főtengelyt (csak hengerfejből több mint 100 ezret) szállítottak a kínai, dél-koreai és mexikói General Motors-gyáraknak. Úgy néz ki, ezt a termékkört is bővíteni tudja az idén a cég.

A fentieknek köszönhető, hogy a 2007-esnél csupán hetvennel kevesebb saját alkalmazottja van a vállalatnak, bár az is igaz, hogy a válság előtti szint ötödére, harmincra csökkent a bérelt dolgozók száma. A társaságnak ugyanakkor két évvel ezelőtt, a válság hatására megtorpant autópiac okozta nagy termeléscsökkenés idején komoly segítséget jelentett, hogy az európai GM-gyárak megrendelései mellett az év első négy hónapjában 18 ezer – 1,6, illetve 1,8 literes – motort szállíthatott Kínába. A második fél évben pedig ezer 1,6 literes turbómotort is készítettek a távol-keleti országban lévő GM-egység számára.

A kínai export nem újdonság a szentgotthárdi vállalat történetében, hiszen tíz évvel ezelőtt több mint négyezer, helyben összeszerelt Opel Vectrát is kiszállítottak. Emellett az elmúlt négy évben több mint 62 ezer közepes és nagy teherbírású Allison haszonjármű-sebességváltót gyártottak egyebek között a kínai New Era Corporation számára.

Az Opel magyarországi története 1990-ben kezdődött, amikor a General Motors megállapodott a magyar kormánnyal egy motorgyártó üzem, valamint egy az eredeti tervek szerint elsősorban a hazai piacra dolgozó személyautógyár beindításáról. A GM a már kifutóban lévő Opel Kadetteket akarta gyártani Szentgotthárdon. Azonban 1991 őszén közölték, hogy az Opel akkor legújabb modelljének számító, alsó középkategóriás Astra készül majd a magyar üzemben. 1992. március 12-én legördült a szalagról az első Opel Astra, fél évvel megelőzve az első esztergomi Suzuki Swiftet.

Ezt megelőzően, éppen húsz éve, 1991 januárjában jegyezték be a General Motors Autóforgalmazó Kft.-t, amely még abban a hónapban megkötötte az első tíz Opel-márkakereskedői szerződését hazai partnereivel. Az Opel 1991 és 2010 között összesen 363 402 autót értékesített Magyarországon.

Szentgotthárdon 1992 és 1999 között 80 835 Opel Astra és 4404 Vectra készült. A motorgyár pedig összesen több mint 6,5 millió motort, valamint ötmillió hengerfejet szállított a megrendelőknek.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.