BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A GVH-hoz fordult a Telekom

A Gazdasági Versenyhivatalnál (GVH) kezdeményezett eljárást a Magyar Telekom a Vodafone Magyarország ellen – közölte Király István, a távközlési cég vezérigazgató-helyettese Barcelonában, a mobilos világkonferencia idején tartott sajtóbeszélgetésen. A vezető hazai mobilmárkát, a

T-Mobile-t képviselő szolgáltató azt sérelmezi, hogy a versenytárs operátor az elmúlt hetekben „a leggyorsabb magyarországi mobilhálózat” tulajdonosaként hirdeti magát. A Magyar Telekom a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) által rendszeresen felkért hazai mérőszervezet adataira hivatkozik, amely az ő hálózatának adatátviteli sebességét tartja a leggyorsabbnak. Király István hozzátette: egyéb marketingkommunikációs lépéseket is terveznek ennek kapcsán a közeljövőben.

A Vodafone – nem meglepő módon – nem ért egyet a versenytárs álláspontjával. „A

T-Mobile saját méréseit állítja be objektívnek, ezzel azt sugallja, hogy a maga által mért eredmények hitelesebbek, mint egy független szervezeté” – jelentette ki Suba János, a Vodafone Magyarország kommunikációs igazgatója. A Vodafone adathálózata – tette hozzá – a telekommunikációs szektor vezető európai mérnöki irodájának, a német P3 Communications legutóbbi mérései alapján bizonyult a leggyorsabbnak a le- és feltöltési sebesség, valamint a webes böngészés tekintetében. A konkurens cég – állítja a Vodafone – ezzel szemben egy olyan mérésre hivatkozik, amelyet ugyan egységes módszertan alapján, de különböző személyek, eltérő helyeken és időpontokban mértek. „Kimaradt az érvelésükből az a tény is, hogy ezt az évenkénti mérést a három szolgáltató munkatársai maguk végzik el saját mobil-adathálózatukra vonatkozóan, és az összegzett adatokat küldik meg az NMHH-nak” – tette hozzá Suba János.

Maradi István, a Magyar Telekom műszaki vezérigazgató-helyettese a rendezvényen közölte: a cég a meglévő GSM- és 3G-rendszereket egy negyedik generációs hálózattal (LTE) kívánja kibővíteni. Ehhez keresi a megfelelő szállítót, kiválasztására meghívásos tendert írt ki. Erre a világ öt legjelentősebb hálózati szállítója közül négy: az Ericsson, a Huawei, a Nokia-Siemens Networks és a ZTE tehet ajánlatot, nyertest március végén hirdet a Magyar Telekom.

A hálózatfejlesztés kapcsán Maradi István ugyanakkor megjegyezte, a generációváltáshoz további frekvenciákra is szükség van. Ezek nagyobb része – a 2,6 gigahertzes, illetve a korábban a negyedik hazai mobilszolgáltató számára félretett 900 megahertzes tartomány – szabad, és ha a tulajdonos magyar állam is úgy akarja, a szolgáltatók számára meghirdethető. Egyedül a televíziózás digitális átállása nyomán az eredeti tervnél várhatóan később felszabaduló 800 megahertzes sáv hiányozhat, de mint mondja, e nélkül is el lehet indulni. A vezérigazgató-helyettes több tízmilliárd forintra becsülte a további hálózatfejlesztés költségeit, hozzátette ugyanakkor, a korszerűbb rendszerek összességében nemcsak kevesebbe kerülnek, de az üzemeltetésük is olcsóbb lehet.

Király István kitért még a Magyar Telekomban többségi tulajdonos Deutsche Telekom (DT) keddi barcelonai bejelentéseire, s további részleteket árult el arról, hogy mindezek hogyan jelennek meg a hazai leánycég kínálatában. A szolgáltatók bevételét növelő alkalmazások közül a mobilfizetések újszerű, úgynevezett érintés nélküli alkalmazásait és a mobilreklámot emelte ki. Előbbiben – amely korszerűsíthetné egyebek mellett a tömegközlekedésben a jegyvételt, illetve a kiskereskedelmi vásárlási szokásokat – még csak csiszolódnak a megfelelő üzleti modellek, itt egyelőre a DT is csak tervezi a lehetőségeket. Ezeknél a rendszereknél ugyanis nem elegendő, hogy a szolgáltató és a végfelhasználó mondjon igent, szükség van – mondjuk, a közlekedési és kiskereskedelmi cégek, adott esetben a rendszerbe bevonható pénzintézetek – akaratára is. Emlékeztetett rá, hogy a klasszikus mobilfizetési szolgáltatások már közel évi félmilliárd forintos bevételt hoznak a Magyar Telekomnak. Ez utóbbiak közé sorolta az impulzusalapú lottó- és autópályamatrica-vásárlást, illetve a mobilparkolást.

A mobilreklámokban is lát bevételgeneráló lehetőséget a legnagyobb hazai távközlési szolgáltató; a megfelelő üzleti modellről még tárgyalnak, de mint Király István mondja, a magyar piac szabályozása szerint ennek sikeréhez a reklámokkal megcélozni kívánt hazai ügyfeleknek is hozzá kell járulniuk. Márpedig az eddigi tapasztalatok e téren inkább visszafogottságot jeleznek a szolgáltatóknak, magyarán: nem nagyon szeretjük, ha elárasztanak minket reklámokkal.



Barcelonai benyomások

Érintőképernyős vérnyomásmérő, kimondottan luxusautókba tervezett mobiltelefon-konzol és még számtalan érdekes fejlesztés jellemezte az idén is a ma záruló mobilos világkonferenciát (MWC) a katalán fővárosban. Okostelefon- és táblagéphegyek sorakoztak az eszközgyártók standjain, a legnagyobb érdeklődés a két dél-koreai márka, az LG és a Samsung telefonjait övezte, előbbi az első szemüveg nélküli 3D-s mobilt, utóbbi pedig a Galaxy S újabb típusát, valamint a már piacon lévő 7 colos Galaxy táblagépének nagyobb képernyős, 10 colos változatát mutatta be.

A kínai kihívók közül nagy érdeklődés kísérte a Huawei telefonjait, köztük az első LTE-képes mobilját és az első táblagépét.

Az eszközök egy része már Magyarországon készül, az Elcoteq pécsi üzemében.

Hiányzott ugyanakkor a nagy standdal felvonulók közül a világ vezető mobilgyártója. A Microsofttal szorosabb kapcsolatba kerülő Nokia az alkalmazásfejlesztőknél jelent meg az Intellel közös MeeGo operációs rendszerével. Szakértők szerint az amerikai szoftveróriással kialakuló partnerségnek egy éven belül nem is nagyon lesz hatása a piacra. A néhány éve még csak a mobilhardverekről szóló kiállításokon egyre nagyobb súllyal szerepelnek ma már a mobilszoftverek. Ezen a téren Barcelonában is a két trónkövetelő, a Google-féle Android és az Apple-féle iOS versengése volt a leglátványosabb.


A kínai kihívók közül nagy érdeklődés kísérte a Huawei telefonjait, köztük az első LTE-képes mobilját és az első táblagépét.

Az eszközök egy része már Magyarországon készül, az Elcoteq pécsi üzemében.

Hiányzott ugyanakkor a nagy standdal felvonulók közül a világ vezető mobilgyártója. A Microsofttal szorosabb kapcsolatba kerülő Nokia az alkalmazásfejlesztőknél jelent meg az Intellel közös MeeGo operációs rendszerével. Szakértők szerint az amerikai szoftveróriással kialakuló partnerségnek egy éven belül nem is nagyon lesz hatása a piacra. A néhány éve még csak a mobilhardverekről szóló kiállításokon egyre nagyobb súllyal szerepelnek ma már a mobilszoftverek. Ezen a téren Barcelonában is a két trónkövetelő, a Google-féle Android és az Apple-féle iOS versengése volt a leglátványosabb.

-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.