BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A megaügylet pró és kontrái

Az AT&T-féle felvásárlás nem csökkentheti a tarifaversenyt

Az amerikai szövetségi távközlési hatóságra (FCC) nehéz vizsgálat vár az alig egy hete bejelentett felvásárlási ügyben, amelyben az AT&T akarja megszerezni a Deutsche Telekom leányvállalatát, a

T-Mobile USA-t. Az ügylet ugyanis számos pró és kontra hatást fejthet ki az ottani piaci versenyre. Ez derül ki az egyik tengerentúli piackutató, a Pyramid Research legfrissebb elemzéséből.

Az elmúlt egy év legnagyobb felvásárlási ügyletének tekinthető a most bejelentett 39 milliárd dolláros tranzakció. A vételárból a német cég 25 milliárdot kap készpénzben, a fennmaradó 14 milliárd dollár értékben pedig 8 százalékos részesedést szerez az AT&T-ben.

A hatósági jóváhagyás nemcsak az ügylet mérete, hanem a versenyre gyakorolt hatása miatt is hosszadalmasnak ígérkezi, akár egy évet is igénybe vehet. A felvásárlással az AT&T lekörözi legnagyobb riválisát, a Verizon Wirelesst, s egyben a legnagyobb mobilszolgáltatóvá válik az USA-ban. Az EMarketer Inc. piackutató számításai szerint a két társaság együttes piaci részesedése 39 százalék.

Az elmúlt évtizedben egyfajta konszolidáció figyelhető meg az USA mobilpiacán, legutóbb, 2009-ben a Verizon vásárolta fel az Alltelt. A nagyobb piaci koncentráció azonban ez idáig nem vezetett az ottani mobiltarifák emelkedéséhez, sőt, az utóbbi tíz évben nominális értékben is csökkentek a díjak. Ezt nem szeretnék ellenkező irányban változónak látni az ottani fogyasztóvédő csoportok. Elemzők szerint egyébként, ha zöld jelzést kap az AT&T-ügylet, a tengerentúli mobilpiac koncentrációja megfelel majd a nyugat-európaiénak, ahol a két vezető szolgáltató átlagosan a piac 75 százalékát mondhatja magáénak.

A Pyramid Research szakértői szerint aggodalomra elsősorban azokon a belső regionális piacokon lehet ok, ahol az adott területen rendelkezésre álló szolgáltatók száma korlátozott, sőt a fúzióval valamelyik véglet kiesik a piacról. A szóban forgó ügyletben például a T-Mobile képviseli az olcsóbb, az AT&T pedig a prémium szegmenst. Így az FCC-nek azt is figyelembe kell vennie, hogy a zömében feltöltőkártyás T-Mobile-ügy-felek havi mobilköltése átlagosan 6,4 százalékkal kisebb, mint az AT&T előfizetőié.

Az AT&T-kliensek ugyanakkor a szakértők szerint nagyobb felhasználói élményt szerezhetnek az ügylettel, annak révén, hogy jelentősen javulnak a telefonálási feltételek. A mobilszolgáltató hálózati forgalma az utóbbi négy évben 8000 százalékkal nőtt, köszönhetően az egyre nagyobb számú okostelefon-, táblagép- és e-olvasó használónak. VG

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.