BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hódít az affiliate marketing

A világháló egyik leggyorsabban növekvő üzletága a teljesítményalapú nethirdetés

Magyarországot is elérte az a nemzetközi internetes kereskedelmi trend, amellyel Nyugaton már euróezreket keresnek a benne részt vevők. Ez az affiliate marketing, vagyis a teljesítményalapú online hirdetési módszer.

Hogy mi az a módszer, amivel Nyugat-Európában egy almákra mintát „rajzoló” kisvállalkozó ugyanúgy megtalálja számítását, mint a Hertz vagy a Neckermann? Ez nem más, mint az affiliate marketing, azaz a teljesítményalapú online hirdetés, amely egyébként manapság az egyik leggyorsabban növekvő üzletág az interneten.

A módszer lényege, hogy egy blog vagy egy portál jutalékos rendszerben népszerűsíti és eladja valaki más termékét. Egy-egy ilyen kampány akkor lehet sikeres, ha segítségével a kereskedő megtalálja azokat a weboldalakat, ahol célközönsége megfordul és az információit szerzi.

A folyamat szereplői azok a kereskedők, akik rendelkeznek már webshoppal, és többet akarnak eladni, vagy több címzettet összegyűjteni hírlevelek kiküldéséhez, illetve azok a tartalom-előállító weboldalak (kiadók), akik egy portált vagy blogot üzemeltetnek. Szükség van ezenkívül egy független platformra, amely összekapcsolja őket, és elvégzi az együttműködés hatékonyságának mérését.

Ha egy online kereskedő szeretné növelni eladásait az interneten, akkor először meg kell határoznia, mit és milyen áron akar értékesíteni. Érdemes akciókat meghirdetni a célközönség érdeklődésének a felkeltésére. Az úgynevezett impulzusvásárlókra is ezzel a módszerrel lehet igazán hatni. A kereskedőnek el kell döntenie azt is, hogy mennyi jutalékot ajánl fel azoknak a weboldalaknak, amelyek az üzletet hozzák számára.

E fontos döntések meghozatala után a kereskedő elkészíti azokat a hirdetéseket, amelyeket a kiadók elhelyezhetnek az oldalukon (ez lehet egyszerű kép vagy flash banner).

Ez a „ha nem nyert, nem fizet” módszer az eddig elterjedt megjelenésalapú (CPM) – melyben a megjelent hirdetések után –, illetve a kattintásalapú (CPC) – melyben minden egyes hirdetésre való kattintás után fizet jutalmat a kereskedő – modellek mellett mindenki számára lehetővé teszi, hogy ezeken túl teljesítményalapú (CPA) kampányokat indítson és kövessen egyszerűen. Ebben az esetben az eladások után fizet a kampányt indító kereskedő. Lehetőségük van arra is, hogy a legjobban teljesítő „közvetítőikkel” speciális kapcsolatot alakítsanak ki, és számukra magasabb jutalékot határozzanak meg.

A kiadók számára a kezdeti lépések igen egyszerűek, hiszen olyan terméket kell eladniuk, amely valaki másnak a tulajdona. Bármely kereskedő kampányához csatlakozhatnak, átnézhetik az általuk adott „ajánlatokat”, vagyis a jutalékrendszert. Egy virtuális áruházi polcról azt a kampányt veszik le, ami jó a célcsoportnak. Mindössze egy olyan weboldallal vagy bloggal kell rendelkezniük (bármely tartalom-előállító oldal szóba jöhet a legkisebbtől a legnagyobbig), ahol hagyományos bannerhirdetésekkel vagy a termékkel, szolgáltatással kapcsolatos cikkekkel népszerűsíteni tudják a terméket. Ezek a hirdetések, illetve cikkek felkeltik az olvasók érdeklődését és igényét arra, hogy megvásárolják azt a megadott linken, banneren keresztül. Minden egyes alkalommal, amikor vásárlás történik az oldalról vagy a linkről, annak a gazdája jutalékot kap. Természetesen mindehhez jól kell ismerni a piacot, és releváns információkat kell adni a vásárlóknak, hiszen minél színvonalasabb és frissebb tartalmat töltenek fel, annál több potenciális vevőt vonzanak az oldalukra. Az olvasók elsősorban információt és hírt keresnek, speciális érdeklődésüknek megfelelően látogatják ezeket az oldalakat. Ha rákattintanak a hirdetésre vagy a cikkben elhelyezett linkre, akkor később a rendszer már tudni fogja, honnan érkeztek a vásárlók a kereskedő oldalára. A „közvetítő” abban az esetben is jutalékot kap, ha a vevő nem azonnal, hanem csak később hozza meg a döntését, vagy esetleg a következő alkalommal a webáruház címét már maga írja be az internetes böngészőbe.

Miután a vásárló kifizeti és megkapja a megrendelt terméket, az üzletet hozó weboldalak megkapják a kereskedők által előre meghatározott jutalékukat. Végignézve ezt a folyamatot, jól látható, hogy a kiadók különösebb erőfeszítés nélkül tudnak pénzt keresni tartalom-előállító oldalukkal.

A rendszer maga egy jól áttekinthető online felület. A webáruház tulajdonosa bármikor bejelentkezhet a központi rendszerbe, ahol látja mindazokat a weboldalakat, amelyek kihelyezték hirdetését. Kommunikálni tud velük, és folyamatosan nyomon követheti, kinek mennyi jutalék jár. Az elszámolás havonta történik. A kereskedők három csatornán tudják mérni a hatékonyságot: a bevétel-, a keresőmarketing- (SEO) és a PR-érték megnövekedése alapján. Érdemes ezeket a csatornákat együtt nézni, és ez alapján minden egyes kiadó esetében értékelni, működik-e a kampány – vélik a hálózati szakértők.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.