BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ismerd meg az alkalmazásaidat!

Már most is dollármilliárdokat költenek a világon a különféle mobilos alkalmazásokra az okostelefont használók. A sokat tudó készülékek boomja nemcsak ezen a téren hoz pozitív irányú változást, hanem a marketingben és a reklámban is. A cégek ugyanis a jövőben egyre jobban terelik majd a mobilcsatornákba a büdzséjük egyre nagyobb részét.

A mobiltelefonon használható alkalmazásokra 2012-ben már közel 16 milliárd dollárt költenek a világon – ezt állapítja meg az amerikai Gartner piackutató legutóbbi elemzése. Az okostelefonok boomja komoly változásokat generálhat a marketing és a reklám területén is, mivel a márkagyártók az ez irányú büdzséjük egyre nagyobb részét irányítják a mobilpiacra.

Az alkalmazások közül a tengerentúli elemzők szerint az alábbiak lesznek azok, amelyek a következő évekre nézve meghatározzák az iparág fejlődésének fő irányait. Az egyik ilyen a helyhez köthető szolgáltatás (location-based services – LBS). Az ilyen alkalmazást használók száma a Gartner szerint 2014-re már világszerte elérheti az 1,4 milliárdot. Az LBS több egyszerű földrajzi helymeghatározásnál, figyelembe veszi az ügyfél nemét, életkorát, foglalkozását, személyes preferenciáit stb., ennek alapján ajánlhatnak testre és helyre szabott szolgáltatásokat a mobilos cégek.

A leggyorsabban növekvő mobilalkalmazás kategória a közösségiháló-építés. Ezek a platformok már most is jelentős forgalmat generálnak, hasonlóan a mobilkeresőkhöz, amelyeket az ügyfelek ma még elsősorban termékekkel, szolgáltatásokkal kapcsolatos információkra vagy ár-öszszehasonlításra használnak. A következő lépcsőfokot ezen a területen az jelentheti, hogy az előfizető, miután rákeresett a termékre vagy a szolgáltatásra, ugyanazon a felületen le is foglalhatja, meg is vásárolhatja azt.

Az LBS, illetve a már említett magasabb szintű mobilkeresés a mobilos vásárlásokat is felfuttathatja, erre számítanak a következő két évben a szakértők. A mobilfizetési megoldások, köztük az érintés nélküli (near field communication – NFC) technológia azonban csak középtávon segítheti a mobilalapú kereskedelmet. Az elemzők szerint ugyanis hiába lesz az NFC már a 2011-ben megjelenő csúcskészülékek beépített alapalkalmazása, nagyobb arányú elterjedése 2015 előtt nem nagyon várható. A vásárlók meggyőzésére nemcsak egyszerűsíteni kell majd a használatát, hanem a kompromisszum nélküli biztonságot is kell garantálni vele.

A még újabb applikációk közé várják az elemzők az objektum- vagy tárgyfelismerést. A csúcstechnológiájú okostelefonok érzékelői, kamerái és adatfeldolgozó képessége lehetővé teszi, hogy a készülék felismerje használójának környezetét, beleértve a körülötte lévő speciális tárgyakat, objektumokat.

Sokat várnak a szakértők a mobilalapú folyamatos üzenetküldéstől (mobile instant messaging – MIM), amelynek elterjesztésében a vezetékes távközlésben már nevet szerzett Skype, illetve a hozzá hasonló internetalapú (IP) szolgáltatók játszhatnak fontos szerepet. Ezek az operátorok a mobilarénában is komolyan veszélyeztethetik a hagyományos szolgáltatók bevételeit.

Az elektronikus levelezés lényegében már megtalálta az utat a mobilpiac felé is az okostelefonok megjelenésével. A Gartner várakozásai szerint a mobilos e-mailt használók száma öt év alatt világméretekben megduplázódik, a 2009-ben regisztrált 354 millióról 2014-re 713 millióra nőhet. Összehasonlításul: ez utóbbi a globális mobil-előfizetői szám közel 11 százaléka. A szolgáltatóknak csak arra kell figyelniük, hogyan tehetik könnyen és elfogadható áron hozzáférhetővé ez irányú szolgáltatásaikat úgy, hogy az ügyfelek hajlandók legyenek hosszabb távra is elkötelezni magukat egy operátor mellett.

Noha a mobilvideo már nem új fogalom a piacon, hiszen az első beépített videokamerás készülékek már jó néhány éve piacon vannak, eleddig csak kevesen használták ezt az applikációt. Az azóta megjelent nagyobb képernyős okostelefonok, illetve a táblagépek már megfelelő felületet nyújtanak az alkalmazás elterjedéséhez, legyen szó üzleti vagy privát videokonferenciáról. Az amerikai elemzők szerint a mobilszolgáltatóknak szorosabb kapcsolatba kell lépniük a YouTube-ot és a hasonló népszerű videomegosztókat működtető operátorokkal, hogy az ügyfelek könnyen feltölthessék felvételeiket. A mobilkészülék-gyártóknak pedig mielőbb ajánlatos a csúcstechnológiájú eszközöket nagy felbontású és háromdimenziós képességekkel ellátni, illetve a tartalomkezelést segítő alkalmazásokat vagy előre beépíteni, vagy az alkalmazás-piactereken keresztül ingyen hozzáférhetővé tenni.

Csökken az okostelefonok ára

Az idén mintegy 10 százalékos árcsökkentés valószínűsíthető az okostelefonok átlagos kiskereskedelmi árában – állítják tajvani szerződéses elektronikai bérgyártók. Ennek nyomán a tavalyi 280–290 dolláros átlagárak 250–260 dollár közé esnek majd. Az előrejelzést azonban beárnyékolhatja a japán földrengés, amelynek nyomán több ottani komponensgyártó jelezte, hogy kereslethiány várható, amely az eddigi gyakorlat szerint többnyire inkább felfelé nyomja az árakat. Igaz, az elmúlt napokban nyilvánosságra került hírek szerint az összeszerelők több hétre elegendő készletekkel rendelkeznek részegységekből, valamint már jelentkeztek azok a nem japán gyártók, amelyek képesek áthidalni az átmeneti hiányt.

A japán földrengéstől eltekintve is mérsékeltebb lett az árcsökkenéssel kapcsolatos előrejelzés. Eredetileg 15-20 százalékkal számoltak a tajvani cégek, de egyfelől a vártnál nagyobb a kereslet az okostelefonok iránt, ami értelemszerűen az árakat is inkább felfelé hajtja, másfelől az újabb modellek már kétmagos processzorral ellátottak, képesek lesznek az új generációs mobilhálózatokban (LTE) működni, és általában is az utóbbi időben emelkedtek az alapanyag- és komponensköltségek. Ugyanakkor a 200 dollár alatti okostelefonok aránya számottevően növekszik a következő években. A teljes mobilkészülék-piacon belül 2010-ben még kevesebb mint 20 százalék volt a részesedésük, 2011-re már 30 százalékkal számolnak, 2013-ra viszont már elérhetik az 50 százalékot is.





A japán földrengéstől eltekintve is mérsékeltebb lett az árcsökkenéssel kapcsolatos előrejelzés. Eredetileg 15-20 százalékkal számoltak a tajvani cégek, de egyfelől a vártnál nagyobb a kereslet az okostelefonok iránt, ami értelemszerűen az árakat is inkább felfelé hajtja, másfelől az újabb modellek már kétmagos processzorral ellátottak, képesek lesznek az új generációs mobilhálózatokban (LTE) működni, és általában is az utóbbi időben emelkedtek az alapanyag- és komponensköltségek. Ugyanakkor a 200 dollár alatti okostelefonok aránya számottevően növekszik a következő években. A teljes mobilkészülék-piacon belül 2010-ben még kevesebb mint 20 százalék volt a részesedésük, 2011-re már 30 százalékkal számolnak, 2013-ra viszont már elérhetik az 50 százalékot is. T-Mobile-kutatás a magyarországi tapasztalatokról A magyarországi okostelefon-tulajdonosok közül sokan most ismerkednek az alkalmazások világával – derül ki a

T-Mobile által végeztetett kutatásból, amely három hazai online portál olvasóinak közreműködésével készült. A felmérésben részt vevők zöme ugyanakkor már naponta használ valamilyen alkalmazást. A férfiak négyszer, míg a nők háromszor hívják segítségül az applikációkat 24 óra leforgása alatt. A két nem képviselői abban is eltérnek egymástól, hogy milyen gyakran frissítik az alkalmazásparkjukat: a férfiaknak majdnem a negyede, a nőknek csak a 14 százaléka tölt le rendszeresen új alkalmazásokat. Az okostelefonnal rendelkezők kétharmada érzi már úgy, hogy otthonosan mozog az applikációk világában, a többiek még csak most ismerkednek vele. Ennek ellenére szinte mindenki szeret kísérletezni: a megkérdezettek közül 10-ből 9-en rendszeresen használják a telefonjukon futó alkalmazásokat.

Az, hogy kinek milyen telefonja van, illetve, hogy azon milyen operációs rendszer fut, meghatározza az alkalmazáshasználati szokásait: az iPhone-tulajdonosok 5, az Android, Bada és Windows Mobile-t használók 4, míg a Symbian rendszerrel működő készülékek tulajdonosai csak 3 applikációt szoktak használni.

A válaszolók több mint 40 százaléka annak alapján dönti el, milyen alkalmazást vesz igénybe, hogy mi könnyíti meg a mindennapjait. A legtöbben – minden harmadik megkérdezett – konkrét információkat szereznek így, de a barátokkal való kapcsolattartás és a szórakozás is fontos szerepet kap. A férfiak között jellemzően többen vannak azok, akik praktikus célokból nyúlnak az applikációkhoz, ezzel szemben a nők inkább az ismerőseikkel szeretnek kommunikálni. A legnépszerűbb alkalmazások a közösségi oldalak közül kerülnek ki, minden negyedik ember ezt választja. Ezt követi az e-mail, ez nagyjából egyötödükre jellemző, 15 százalék használja a navigációs rendszereket, míg 13 százalékuk a mobilböngészőket.

A megkérdezettek több mint hatoda gyakran, közel felük pedig időnként szokott új alkalmazást letölteni okostelefonjára, több mint harmaduk azonban egyáltalán nem látogatja azokat a különböző platformokat, ahonnan ezek elérhetők. A férfiak majdnem negyede rendszeresen frissíti mobilja alkalmazásparkját, míg ez az arány csak 14 százalék a nők körében. Az iPhone-tulajdonosok a legaktívabbak, közülük tízből kilencen gyakran vagy alkalmanként töltenek le új applikációkat, míg az androidos és badás készülékek tulajdonosainak 79 százaléka tartozik ebbe a körbe.

Az, hogy ki honnan tájékozódik az új alkalmazásokról, erősen összefügg a válaszadó korával. A 21 évnél fiatalabbak körében fontos, hogy a barátaik milyen applikációkat használnak, és köztük a legmagasabb azok aránya is, akik netes áruházakban keresgélnek. Ezzel szemben az idősebbek főleg szakmai oldalakon, fórumokon végzik a célirányos keresést. Már minden ötödik mobil okos A világon tavaly 1,6 milliárd új mobilkészülék talált gazdára, 31,8 százalékkal több, mint egy évvel korábban. Az üzleti alkalmazásokat is befogadni képes okostelefonokból viszont még ennél is jóval nagyobb arányú, 72,1 százalék volt egy év alatt a piac bővülése. Ennek nyomán az is elmondható már, hogy a világon eladott minden ötödik készülék ez utóbbi kategóriába sorolható.

Az okostelefonok egyelőre főként a fejlettebb piacokon keresettek, ahol a szolgáltatók hálózata is elég gyors ahhoz, hogy teljes körűen kihasználható legyen az eszközök tudása. Nyugat-Európa és Észak-Amerika fedi le jelenleg a globális okostelefon-piac 52,3 százalékát, a térség országaiban eladott készülékek fele tartozik már ebbe a kategóriába.

Magyarországon is dinamikusan nő ez a telefonszegmens, amely a karácsonyi szezonban értékesített eszközök 40 százalékát adta. Az összességében 2,5 millió darabra tehető teljes hazai mobilkészülék-piacnak legalább az egyötöde már operációs rendszerrel ellátott okostelefon. Az IDC elemzőcég hazai piacra vonatkozó előrejelzései szerint az okostelefonok kategóriájában – ahol ma még a Nokia a piacvezető – az idén a trónfosztás sem kizárt, akkora a kereslet az Apple iPhone-ja iránt. Az okosok élbolyába még beleszólhatnak a Microsoft új mobiloperációs rendszerével (WP7) ellátott modellek is, a BlackBerryt viszont egyelőre főként üzleti felhasználók vásárolják.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.