BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kié a nyerő 3D-s tv-szabvány?

Szemüvegvitában az LG és a Samsung Electronics

Noha az idei technológiai vásárokon bemutatott háromdimenziós (3D) televíziók egyik újdonságaként a legtöbb gyártó éppen azt emelte ki, hogy ezekhez a készülékekhez már nem kell speciális szemüveg, utóbbi modelleknek a kereskedelmi forgalmazására szakértők szerint még jó ideig várni kell. Addig maradnak a vitatott segédeszközzel használható típusok és a kérdés, hogy közülük melyik legyen a nyerő.

A háromdimenziós készülékekhez ugyanis többféle szemüvegváltozatot is terveztek a mérnökök, és még nem dőlt el, melyiket használja majd szabványként a tévéipar. Ezen támadt az utóbbi időben egyre komolyabb nézeteltérés a világ két legnagyobb lapostévégyártója, az LG Electronics és a Samsung Electronics között – írja a Financial Times. Mindkét dél-koreai cég meghatározó szállítója ugyanis a 3D-s tévékben a – más márkák által is használt – képernyőpaneleknek, és mindkettő egymástól eltérő szemüveg-technológiát támogat.

A dimenzióváltás pedig új életet lehelhet a televíziópiacba, ahol az utóbbi években jelentős lemorzsolódás figyelhető meg az árakban, ennek nyomán csökken az iparági szereplők profitrátája is. Kiutat jelenthetnének az egyenként több ezer dollárért eladható 3D-s készülékek. A háromdimenziós piac a bevezetés évében, vagyis tavaly még nem igazolta a gyártók felfokozott várakozásait. Az összes eladott tévének 2010-ben még csak a 2 százaléka volt idesorolható. A piackutatók azonban optimisták, a tévépiacot mérő amerikai DisplaySearch szerint 2014-ben az összes eladott készülék 40 százaléka lesz háromdimenziós.

Mindkét dél-koreai cég már a nyitásnál ott volt a piacon, ahol tavaly a Samsung volt a piacvezető 37,2 százalékkal, az LG 5,6 százalékos részesedésre tudott akkor még szert tenni. Tavaly még az úgynevezett aktív záras (active shutter glass – ASG) technológiájú szemüveg volt a legelterjedtebb, ezt használja ma is a Samsung.

Időközben azonban az LG mérnökei előjöttek egy saját fejlesztéssel, amit FPR (film patterned retarder) technológiának neveztek el. Ezek a szemüvegek jóval könnyebbek az ASG-nél, töltés nélkül is működnek, lényegében olyanok, mint amilyeneket a háromdimenziós mozikban eddig is viseltek a nézők. Előnyük az FPR szemüvegeknek, hogy egyszerre juttatják el a képet mindkét szemre, míg az ASG változat felváltva jeleníti meg a képet egyik vagy másik szemen. Így az előbbi hosszabb távon is pihentetőbb nézést biztosít.

Megjelenése óta az LG technológiáját támogatja már egyebek mellett a Toshiba, a Philips és jó néhány kínai gyártó is. VG

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.