A háromdimenziós készülékekhez ugyanis többféle szemüvegváltozatot is terveztek a mérnökök, és még nem dőlt el, melyiket használja majd szabványként a tévéipar. Ezen támadt az utóbbi időben egyre komolyabb nézeteltérés a világ két legnagyobb lapostévégyártója, az LG Electronics és a Samsung Electronics között – írja a Financial Times. Mindkét dél-koreai cég meghatározó szállítója ugyanis a 3D-s tévékben a – más márkák által is használt – képernyőpaneleknek, és mindkettő egymástól eltérő szemüveg-technológiát támogat.
A dimenzióváltás pedig új életet lehelhet a televíziópiacba, ahol az utóbbi években jelentős lemorzsolódás figyelhető meg az árakban, ennek nyomán csökken az iparági szereplők profitrátája is. Kiutat jelenthetnének az egyenként több ezer dollárért eladható 3D-s készülékek. A háromdimenziós piac a bevezetés évében, vagyis tavaly még nem igazolta a gyártók felfokozott várakozásait. Az összes eladott tévének 2010-ben még csak a 2 százaléka volt idesorolható. A piackutatók azonban optimisták, a tévépiacot mérő amerikai DisplaySearch szerint 2014-ben az összes eladott készülék 40 százaléka lesz háromdimenziós.
Mindkét dél-koreai cég már a nyitásnál ott volt a piacon, ahol tavaly a Samsung volt a piacvezető 37,2 százalékkal, az LG 5,6 százalékos részesedésre tudott akkor még szert tenni. Tavaly még az úgynevezett aktív záras (active shutter glass – ASG) technológiájú szemüveg volt a legelterjedtebb, ezt használja ma is a Samsung.
Időközben azonban az LG mérnökei előjöttek egy saját fejlesztéssel, amit FPR (film patterned retarder) technológiának neveztek el. Ezek a szemüvegek jóval könnyebbek az ASG-nél, töltés nélkül is működnek, lényegében olyanok, mint amilyeneket a háromdimenziós mozikban eddig is viseltek a nézők. Előnyük az FPR szemüvegeknek, hogy egyszerre juttatják el a képet mindkét szemre, míg az ASG változat felváltva jeleníti meg a képet egyik vagy másik szemen. Így az előbbi hosszabb távon is pihentetőbb nézést biztosít.
Megjelenése óta az LG technológiáját támogatja már egyebek mellett a Toshiba, a Philips és jó néhány kínai gyártó is. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.