A nemzetközi és hazai statisztikák azt mutatják, egyre kevesebb nő választ magának mérnöki, informatikai vagy műszaki tudományos pályát, és arányuk ezeken a területeken már aggasztóan alacsony – vélik a szakértők. Úgy látják, a probléma megoldásában az érintett cégeknek is szerepet kell vállalniuk.
Fontos, hogy a nők lehetőleg már gyermekkorukban megismerkedhessenek a technika és a tudomány világával, hogy az ezekhez a területekhez kötődő életpályák később reális lehetőségként jelenjenek meg előttük.
Az e-készségeknek egyre nagyobb szerepe van a munkavállalók elhelyezkedési esélyeiben, többek között erre a következtetésre jutott a Washingtoni Egyetem kutatása is, amelyben 375 bevándorló és 155 Európában született nőnek – köztük magyarországiaknak – tettek fel kérdéseket iskolázottságukkal és munkájukkal kapcsolatban. A tanulmányból kiderült, a megkérdezettek hozzávetőleg egyötöde egyáltalán nincs a digitális írástudáshoz szükséges alapvető ismeretek birtokában. Pedig egy egész Európára kiterjedő IDC-kutatás szerint 2014-re tíz állásból kilenc esetében elengedhetetlen lesz az infokommunikációs készségek ismerete.
A közösségi médiában ugyanakkor a nők mozognak otthonosabban – derül ki a KutatóCentrum és a Marketing & Média ez év januárjában végzett közös kutatásából. A magyarországi felnőttek között a legalább egy közösségi oldalon jelen lévő internetezők több mint fele már napi szinten használja az ilyen jellegű oldalak egyikét. Az iWiW-en és a Facebookon a nők, míg a MySpace-en és a Twitteren a férfiak aktívabbak. A felmérésben részt vevők több mint fele napi szinten látogatja valamelyik közösségi oldalt, közel 20 százalék munkaidőben sem tud lemondani róluk. A közösségi oldalakban rejlő legtöbb lehetőséget a fiatal felnőttek aknázzák ki: a megkérdezett 18–24 évesek 45 százaléka gyakrabban használja a hasonló portálokat üzenetküldésre, mint saját e-mail fiókját, és közel felük szívesen telepít kisalkalmazásokat, illetve lép be különböző csoportokba. Üzleti célokra a válaszadók 4 százaléka használja a közösségi médiát, így például hirdet, céges profilokat kezel vagy rövid üzenetekben kommunikál ügyfélkörével.
A kutatásban vizsgált oldalak – iWiW, Facebook, MyVIP, MySpace, Twitter – között még mindig az iWiW-nek a legnagyobb a taglétszáma, a közösségi oldalakat használó megkérdezettek 95 százaléka regisztrálta magát a felületen. Ugyanakkor a Facebook továbbra is rendkívül dinamikus növekedést mutat, miközben az iWiW-en regisztráltak száma némileg csökkent. Az elmúlt egy évben közel megháromszorozódott a Facebook felhasználóinak száma, jelenleg a közösségi oldalakat használók 86 százaléka tagja ennek az online közösségnek, és a regisztráltak száma vélhetően még az idén beéri az iWiW-ét. Hasonlóan dinamikus fejlődés csak a Twitter esetében tapasztalható, bár az itt regisztráltak száma jóval alacsonyabb – mintegy 10 százalék –, mint a vezető portálok esetében. Ha együtt vizsgáljuk a regisztrációk és a tényleges látogatók számát, árnyaltabb képet kapunk. A legalább egy oldalon regisztráltak körében a legnagyobb inaktív tagsága a MySpace-nek van, a hozzáféréssel rendelkező megkérdezetteknek több mint 70 százaléka nem látogatja a portált, de a Twitter- és a MyVIP-tagoknak is több mint az 50 százaléka inaktív felhasználó. Az iWiW-tagok már jóval rendszeresebben látogatják az oldalt: a regisztráltaknak több mint 85 százaléka aktív, a Facebook esetében pedig ez a szám közel 90 százalék.
A férfiakhoz képest alacsonyabb reklámkerülés, ugyanakkor magasabb aktivitás jellemzi a nőket a közösségi site-okon. A legalább egy nagyobb közösségi oldalon regisztrált internetezők körében a férfiak 51, míg a nők 60 százaléka napi szintén használja informálódásra, illetve kapcsolattartásra e felületeket. A közösségi oldalt használó nők ezenkívül gyakrabban lépnek be csoportokba, illetve próbálnak ki kisalkalmazásokat. Ez a tevékenység a gyengébb nem 40, a férfiaknak csupán a 30 százalékára jellemző.
DigiGirlz
A Microsoft által ezen a néven szervezett program keretében a szoftvercég szakemberei középiskolás lányokkal ismertetik meg az informatika rejtelmeit, illetve azt, milyen karrierlehetőségek várnak rájuk, ha ezt a pályát választják. A programban számos módon részt lehet venni: ingyenes és mindenki számára nyitott online kurzusokkal, különféle ehhez kapcsolódó rendezvényeken való részvétellel, vagy akár a DigiGirlz High Tech táborban eltöltött napokkal. A kezdetben csak az Egyesült Államokban futó kezdeményezés ma már a világ számos országában érhető el.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.