A személyi számítógép a céges IT-infrastruktúra alapja, s mivel minden megoldás és további eszköz erre épül, a PC-ellátottság szintje kulcsfontosságú a vállalatok fejlettsége szempontjából – állapítja meg a BellResearch elemzése. A PC-penetrációs mutató – azaz a legalább egy géppel rendelkezőknek az összes vállalatra vetített hányada – a legalább tízfős cégek körében 2008 óta 100 százalékos. Ekkor zárkóztak fel ugyanis a kisvállalatok a nagyobb cégek teljes ellátottságának szintjére. Ezen a téren ma már legfeljebb a mikrovállalati szegmens tartogathat némi fejlődési potenciált, ugyanis az egy-kilenc főt alkalmazó vállalkozásoknak csak kicsivel több mint a négyötödénél található személyi számítógép. Ez egyben azt is jelenti, hogy 36 ezer hazai mikrocég még mindig nem használ számítógépet, ennek a legfőbb oka a piackutató szerint az igény hiánya. Ezek a vállalkozások még mindig úgy vélik, az üzletmenetük szempontjából nincs szükségük PC-re, az internetről nem is beszélve. Túlnyomó többségük olyannyira ezen a véleményen van, hogy egyelőre beszerzést sem tervez. Az elmúlt évek adatai alapján rajzolt trend szintén a stagnálást támasztja alá – mutatnak rá a kutatók –, a penetrációs hányados a mikrovállalati körben alig mozdult felfelé.
A négy vállalati szegmens viszonylag kiegyenlített mértékben osztozik a teljes gépállományon, az egy cégre jutó átlagos géppark mérete ugyanakkor nagyságrendekkel eltér egymástól. A kevesebb mint fél százalékot kitevő mintegy ezer nagyvállalatnál üzemel a PC-k 29 százaléka, ez cégenként mintegy 360 gépet jelent, míg a 205 ezer mikrovállalatnál található az állomány harmada, átlagosan két-három géppel. A fennmaradó 40 százalékon a kis- és közepes cégek osztoznak.
A teljes üzleti PC-állomány négyötöde még mindig asztali eszköz, de évről évre nagyobb teret hódítanak a hordozható számítógépek is, utóbbiak egyre inkább helyettesítő jelleggel. A legnagyobb arányban – közel egyharmad részben – a mikrovállalkozások gépparkjában vannak jelen a laptopok, jócskán megelőzve a többi szegmenst, ahol egyötöd körüli az arány. Ennek okai sokrétűek: a mobilitási megfontolások mellett gyakran szerepet kap az üzleti alkalmazás mellett a magáncélú használat lehetősége is. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.