BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Adóemelés - Óriási pofont adhat a dízeleseknek az EU

Az elmúlt hónapokban komoly áremelkedéssel szembesülhettek az autóvezetők, elsősorban a benzinnel hajtott járművek tulajdonosok kaphattak a fejükhöz. A dízeles kocsival közlekedők azonban nem sokáig örülhetnek. Az Európai Bizottság az üzemanyagokat érintő adórendszer átalakításával ugyanis literenként 28 eurócenttel többe kerülhet a dízel.

A Frankfurter Allgemeine Zeitung értesülése szerint az Európai Bizottság úgy tenné versenyképessé a benzint a dízellel szemben, hogy növeli a dízelt érintő adókulcsot. Az emelés azonban nem közvetett módon történne, az adót ugyanis nem mennyiség, hanem fűtőérték alapján állapítanák meg. A biztosság szerint ugyanis ahhoz, hogy a dízel olcsóbb Európaszerte, még a növekvő olajárak mellett is, elsősorban annak köszönhető, hogy az unióban alacsony az ezt az üzemanyagtípust érintő adó.

A bizottság jelenleg készülő javaslata – a FAZ szerint – teljesen átalakítaná az energiaadózási irányelveket. A pontos terveket Algirdas Semeta jövő hét közepén hivatalosan is nyilvánosságra hozza. Az évek mellett van az is, hogy a dízelmeghajtású autónak magasabb a széndioxid kibocsátása.

S mivel a benzin fűtőértéke alacsonyabb, mint a dízelé, ez utóbbit az új rendszer magasabb adóval sújtaná. A jelenlegi rendszer a bizottság szerint negatívan különbözteti meg benzint. Az új adórendszer 2020-ban lépne életbe. Az üzemanyagokat érintő adó jelenleg 64 eurócent a benzinen, s 47 a dízelen.

A német autóipari szövetség (VDA) azzal vádolta a bizottságot, hogy figyelmen kívül hagyja a technikai változásokat és a klímavédelmi politikát helyezi előtérbe. A német autógyártók ugyanis éppen a dízelmeghajtású motorok tekintetétben értek el komoly fejlesztéseket, hogy a lehető legalacsonyabbra csökkentsék a széndioxid kibocsátást. A bizottság terveivel veszélybe sodorhatja a további kutatásokat. A VDA adatai szerint 2011 első negyedében az újonnan eladott járművek 45,6 százaléka dízel meghajtású volt. Ezek a járművek éppen az olcsóbb fenntartási költségek, és a hatékonyabb működés miatt több kerülnek.

A Bizottság új szabályozása érintene minden, az unóban felhasznált üzem- és fűtőanyagot. Ezek a közösség teljes kibocsátásának felét adják. A tervek szerint egy tonna széndioxid kibocsátást 20 euró adó sújtana, amely fűtőértéktől függően 9 és 15 eurót jelentene gigajoule-onként. A javaslatot a tagállamoknak egyhangúlag kell majd elfogadniuk.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.