BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Bevásárlólistán a net sztárjai

Facebook 60 milliárd, Groupon 15 milliárd, Twitter 10 milliárd, Zynga 9 milliárd dollár – impozáns bevásárlólistát lehet öszszeállítani napjaink legismertebb, legtrendibb internetes cégeiből, amelyek értéke az elmúlt években a sokszorosára nőtt. Persze ezek csak becsült összegek, de azért jól mutatják, mekkora az érdeklődés a webkettes korszakot meghatározó közösségi kezdeményezések, illetve a köréjük épülő szolgáltatások iránt.

A Facebookot tavaly júniusban még „csak” 25 milliárd dollárra értékelte a piac, igaz, ezzel már akkor is megelőzte a Yahoo!-t és az AOL-t. De villámkarriert tudhat maga mögött a Groupon is, a piacvezető webes kuponszolgáltató ugyanis még kétéves sincs, és alapítói már elmondhatják, hogy visszautasítottak egy hatmilliárd dolláros felvásárlási ajánlatot a Google-tól.

A Facebook és a Groupon esetében joggal reménykedhetnek a befektetők, hogy gyümölcsöző vállalkozásba öntik a pénzüket. A tavaly kétmilliárd dollár körüli bevételt elért közösségi oldal az idén 4 milliárdosnál is több hirdetési bevételre számíthat az eMarketer piackutató cég szerint, a kuponos szolgáltató pedig már tavaly fél- és egymilliárd dollár közötti forgalmat ért el. Ebből a szempontból kissé kilóg a sorból a Twitter, amely bár igen népszerű a felhasználók körében – hetente mintegy egymilliárd tweet, vagyis csirip száguld a világhálón –, egyelőre nem tud nyereségesen működni.

Az elképesztő összegek láttán többekben megfogalmazódhat a kérdés: vajon nem egy újabb dotkom lufi fújódik éppen a szemünk láttára s okoz újabb hatalmas válságot a kipukkanásával, mint az az ezredfordulón történt? Nos, bár túlzónak tűnhet, ahogy a piac a legtrendibb cégeket értékeli, a helyzet az elmúlt tíz évben alapvetően megváltozott.

Míg 2000-ben világszerte mindössze 361 millió internetező volt, addig a múlt év végére ez a szám közel kétmilliárdra nőtt.

De ez a fejlődés korántsem adja vissza azt a változást, amely az internethasználatban végbement az elmúlt évtizedben. A világháló beépült az emberek mindennapjaiba, a vásárlások és az ügyintézés szerves része lett nemcsak az Egyesült Államokban, Nyugat-Európában és néhány fejlett ázsiai országban, de a feltörekvő és gazdaságilag kevésbé fejlett térségekben is. Az új, divatos szolgáltatások akkora tömegeket érhetnek el, mint korábban soha, és a készülékgyártók fejlesztéseinek köszönhetően az internet az irodák és a dolgozószobák után a nappalit is meghódítja. Sőt, a mobiltechnológia fejlődésével a köztereket is. Az „always on, always connected” – folyamatos kapcsolat – igénye ma már természetes a fiatalabb nemzedék számára.

Az Ipsos 2011 márciusában készített lakossági online kutatása szerint a 18 évesnél idősebb internetezők 24 százalékának van jelenleg okostelefonja Magyarországon, míg a többiek közel fele (47 százalék) szeretne ilyen készüléket a jövőben, igaz, 53 százalék egyelőre elutasítja az áttérést. Egy éven belül az emberek kicsit kevesebb mint negyede (22 százalék) tervezi, hogy okosmobilt vásárol – az áttöréshez azonban arra lenne szükség, hogy a jelenleg sok esetben drágának tartott készülékek ára a lélektani határként meghúzott 30 ezer forint alá essen.

Vagyis míg az ezredfordulón a webes cégek jóval kisebb felhasználói körrel, korlátozottabb hasznosítási területtel és szinte kizárólag a vezetékes technológiával számolhattak, addig napjainkra szélesebb lett a választék, s ez azzal kecsegtet, hogy a jó kezdeményezések – feltéve, hogy megfelelő üzleti modellel támasztják alá őket – sikeresek lesznek.

Persze nem kizárt, hogy napjaink sztárjai – a Facebook, a Twitter vagy éppen a Groupon – csak néhány évig lesznek meghatározók a webvilágban. Hiszen bőven akadnak példák arra, hogy az internetes piacon gyorsan előretörő cégek szinte ugyanolyan tempóban el is veszíthetik népszerűségüket. Így például az egykor a webes keresésben meghatározó Yahoo! már a túlélésért küzd. De az internetes világban bekövetkező gyors változásokat példázza a MySpace esete is, amely hat éve még igen vonzó felvásárlási célpontnak számított – a News Corp. le is csapott rá, 580 millióért vásárolta meg 2006-ban –, napjainkban pedig az is kérdéses, hogy egyáltalán fennmarad-e, annak ellenére, hogy még mindig több tízmilliós felhasználói tábora van.

A jelenleg meghatározó webkettes vállalkozások jövője szempontjából kulcskérdés lehet, hogy – a netes sikercégek eddigi mintáját követve – tőzsdére mennek-e, vagy más utat választanak a további fejlődéshez. Egyelőre nem sürgeti az idő a korábban említett társaságokat, hiszen folyamatosan jelentkeznek a befektetők mind a Facebooknál, mind a többi cégnél. A nem is olyan távoli jövőben azonban több izgalmas tőzsdei bevezetésre is sor kerülhet. A Facebook esetében 2012-t tartja jelenleg talán a legesélyesebb időpontnak egy ilyen lépésre a piac, és a Groupon kapcsán is a tőzsdére lépési terv lehetett az egyik ok, amely miatt a Google vételi ajánlatát visszautasította a társaság menedzsmentje. Bárhogy is alakul azonban napjaink legsikeresebb webkettes cégeinek a sorsa, az általuk kínált szolgáltatások, élmények keresettek és valószínűleg hosszú ideig azok is maradnak az internetezők körében, akár asztali gépről, akár valamilyen mobileszközről csatlakoznak a világhálóra.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.