BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

E-mail helyett chat és Facebook?

Az utóbbi öt évben jelentős mértékben nőtt a digitális kommunikáció szerepe az európai vállalatok életében. A hangpiacon a leglátványosabb a mobil uralma, de a kapcsolattartás új formái – közösségi hálózatok, videokonferencia – is dinamikusan terjednek.

Az európai vállalatok zöme az üzleti kommunikációban ma már gyakrabban használja az olyan internetes felületeket mint az azonnali üzenetküldés (IM), az e-mail, a közösségi hálózatok, a videokonferencia vagy az online együttműködést támogató eszközök – állapítja meg egy a közelmúltban végzett, több országra is kiterjedő kutatás. A hangalapú kommunikációban pedig egyértelműen a mobil uralja a terepet.

Ezzel párhuzamosan a hagyományos kommunikációs formák használatában – nem meglepő módon – visszaesés tapasztalható. A cégek 22 százaléka ma már kevesebb hívást bonyolít hagyományos telefonon, 15 százalékuk kevesebb személyes értekezleten és 32 százalékuk kevesebb munkaebéden vesz részt, vagy egyáltalán nem támogatja a kapcsolatépítés ezen módját. Egyharmaduk pedig kevesebb időt tölt irodán kívüli konferenciákon, vagy egyáltalán nem is vesz részt ilyeneken.

Az ügyfelekkel való közvetlen személyes kapcsolatfelvételek száma csökken, a kommunikáció – főként az e-mailek számának növekedése következtében – mégis erősödik. Ám az elektronikus levelezés a vállalatok életében egyértelműen kezdi elérni a telítettségi pontot, valamivel több mint egyharmaduk szerint az utóbbi öt évben nem nőtt, sőt sok esetben csökkent az e-mailek száma.

Ez a tendencia nyithatott utat az új digitális eszközök és felületek elterjedésének a vállalati kommunikációban is. A felmérés eredményei azonban jelentős eltéréseket mutatnak a tekintetben, hogy a cégek hogyan alkalmazzák ezeket a mindennapi kapcsolattartás során. Ebből az is leszűrhető, hogy a vállalatok többségénél ezekkel kapcsolatban még hiányzik a stratégia, az átfogó gondolkodásmód.

Az öt évvel ezelőtti állapothoz képest a megkérdezett vállalkozások fele alkalmazza ma már gyakrabban a közösségi hálózatokat munkahelyi kommunikációs csatornaként, és negyedük használ sűrűbben IM-szolgáltatást.

Az elemzés egyik fontos megállapítása, hogy egyelőre a cégeknek alig több mint ötöde él gyakrabban a videokonferencia lehetőségével, közel fele pedig soha nem alkalmazta ezt a megoldást. Ezzel szemben rohamos gyorsasággal terjed a mobiltelefonok használata. A válaszadók 52 százaléka állította, jóval gyakrabban használja kommunikációra, mint öt évvel ezelőtt. A megkérdezett országok közül nem meglepő módon a mobilkommunikációban élen járó Észak-Európában, közelebbről Norvégiában és Finnországban ment végbe a leggyorsabb változás, ahol 65, illetve 64 százalék azon piaci szereplők aránya, akik manapság gyakrabban használják a mobiltelefont. Az összes döntéshozó 39 százaléka nyilatkozott ugyanakkor úgy, hogy a növekvő adatmennyiség kezelése lassítja az üzleti folyamataikat.

A digitális kommunikációs eszközöket leginkább Finnországban hasznosítják, ahol az alkalmazottak 68 százaléka használja a munkája során az azonnali üzenetküldő szolgáltatásokat, 64 százalékuk a közösségi hálózatokat. A digitális üzleti kommunikáció alkalmazásában a legfejlettebb országok közé tartozik még Svájc és Nagy-Britannia, ezekben a megkérdezettek négyötöde használja manapság gyakrabban az internetes eszközöket, mint öt évvel ezelőtt.

A németek továbbra is inkább élőszóban kommunikálnak: ott a digitális eszközök közül a VoIP és a webes előadások számítanak a legnépszerűbbnek. Viszont az ott dolgozók 3 százaléka még soha nem küldött elektronikus levelet.

A tanulmány kapcsán a szakértők arra is rámutatnak, hogy ebben az időszakban, amikor a hagyományos és digitális eszközök keverednek, a cégeknek új módszerekkel kell kezelniük és egyensúlyban tartaniuk a kommunikációs stratégiájukat.

Kutatási háttér

Az európai vállalatok ügyfél-kommunikációs módszereit figyelő kutatást az ICM készítette nyolc ország (Nagy-

Britannia, Svájc, Finnország, Ausztria, Franciaország, Németország, Hollandia, Norvégia) piaci szereplőinek bevonásával a Canon Europe megbízásából.

Az elemzés kitért az utóbbi öt évben tapasztalható változásokra, illetve ezeknek az üzleti kapcsolatokra gyakorolt hatására.

Britannia, Svájc, Finnország, Ausztria, Franciaország, Németország, Hollandia, Norvégia) piaci szereplőinek bevonásával a Canon Europe megbízásából.

Az elemzés kitért az utóbbi öt évben tapasztalható változásokra, illetve ezeknek az üzleti kapcsolatokra gyakorolt hatására.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.