BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ötödével bővült a mobilpiac

Csak okostelefonnal tudnak az élbolyban maradni a márkák

Közel 20 százalékot nőtt éves összevetésben a világ mobilkészülék-piaca az idei első negyedévben. Az eladások felfutása elsősorban az okostelefonok iránti kereslet dinamikus bővülésének köszönhető, főleg a fejlődő térségekben, noha menynyiségben még a hagyományos készülékek dominálnak – ezt állapítja meg tegnap kiadott elemzésében az IDC. Az amerikai piackutató összesítése szerint a mobilmárkák az idei első három hónapban mintegy 372 millió készüléket szállítottak a világpiacra.

Az okostelefonok átrendezik a mobilok teljes piacát, az már most is látszik, hogy csak azok képesek megmaradni az ötös fogatban, amelyek erőteljesen erre a termékszegmensre összpontosítanak. A felfutás annak is köszönhető, hogy a gyártók ezt a mobilkategóriát már nem luxuscikként kezelik, széles választékot kínálnak belőle azok számára is, akik a drága készülékeket nem engedhetik meg maguknak, de a mobilinternetért, levelezésért hajlandók többet fizetni. Nagy a tolongás az élbolyon kívül is, ezek között egyre több a távol-keleti kihívó. Az okosok előretörése mellett sem gondolja azt a piackutató, hogy a hagyományos készülékeknek máris befellegzett, hiszen a világ számos táján tapasztalható irántuk erős kereslet.

A piac bővülése – ugyancsak főként az okosoknak köszönhetően – mindenekelőtt az ázsiai csendes-óceáni térséget, a Közel-Keletet, Afrikát és Latin-Amerikát jellemezte. Ázsiában egyedül és érthető okokból Japán okozott csalódást a mobilmárkáknak. A természeti katasztrófa sújtotta szigetország mobilszolgáltatói márciusban a vártnál jóval kevesebb telefont rendeltek. A forrongó arab világban Egyiptom okozott némi fejfájást a forgalmazóknak.

Nyugat-Európában az Android-alapú készülékek és az iPhone segítette a piac növekedését az amúgy szezonálisan igen lanyha első negyedévben. A HTC, a Samsung és a Sony Ericsson felső kategóriás termékújdonságaira is kellő számú vevő akadt. Jól fogytak az Alcatel, a Huawei és a ZTE középkategóriás androidos eszközei is.

Ami a vezető márkákat illeti, a nagy átalakulásban lévő piacelső Nokia, addig is, amíg áttér a Windows Phone operációs rendszerre, a meglévő Symbian platformmal próbál versenyben maradni. Ami a számok alapján nem is megy nagyon rosszul: a piacon kedvező fogadtatásra talált az E6-os és X7-es okostelefon, amelyet a Symbian továbbfejlesztett változatával látott el a finn gyártó.

Egyre szorosabban ott van azonban a nyomában dél-koreai kihívója, a Samsung Electronics. A cég idei első negyedévi portfóliójában egyötöd részt képviseltek az okostelefonok. Mint a napokban Magyarországon is bejelentették, a Samsung az idén 50 millió okostelefont akar eladni a világpiacon, köztük sokat vár a Samsung Galaxy S II-től. Itthon az év második felétől a piacra dobott modellek fele lesz ebbe a kategóriába sorolható.

Az LG Electronics éves összevetésben némileg elmaradt tavalyi teljesítményétől, főleg Európában és a FÁK-országokban. A cég jobb második negyedben reménykedik, olyan termékek bevezetésének köszönhetően, mint az LTE-képes Revolution.

Éves összevetésben a legnagyobb arányú növekedést az Apple tudta felmutatni az év első három hónapjában. Az iPhone-ok igazi slágertermékek voltak a fejlett piacokon, mindenekelőtt Észak-Amerikában és Nyugat-Európában.

A kínai ZTE meg tudta tartani ötödik helyét. A távol-keleti márka alapjában véve olcsó, hagyományos telefonokat gyárt, de egyre nagyobb erőfeszítéseket tesz az androidos okostelefonok irányába is. S. Gy.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.