Közel 20 százalékot nőtt éves összevetésben a világ mobilkészülék-piaca az idei első negyedévben. Az eladások felfutása elsősorban az okostelefonok iránti kereslet dinamikus bővülésének köszönhető, főleg a fejlődő térségekben, noha menynyiségben még a hagyományos készülékek dominálnak – ezt állapítja meg tegnap kiadott elemzésében az IDC. Az amerikai piackutató összesítése szerint a mobilmárkák az idei első három hónapban mintegy 372 millió készüléket szállítottak a világpiacra.
Az okostelefonok átrendezik a mobilok teljes piacát, az már most is látszik, hogy csak azok képesek megmaradni az ötös fogatban, amelyek erőteljesen erre a termékszegmensre összpontosítanak. A felfutás annak is köszönhető, hogy a gyártók ezt a mobilkategóriát már nem luxuscikként kezelik, széles választékot kínálnak belőle azok számára is, akik a drága készülékeket nem engedhetik meg maguknak, de a mobilinternetért, levelezésért hajlandók többet fizetni. Nagy a tolongás az élbolyon kívül is, ezek között egyre több a távol-keleti kihívó. Az okosok előretörése mellett sem gondolja azt a piackutató, hogy a hagyományos készülékeknek máris befellegzett, hiszen a világ számos táján tapasztalható irántuk erős kereslet.
A piac bővülése – ugyancsak főként az okosoknak köszönhetően – mindenekelőtt az ázsiai csendes-óceáni térséget, a Közel-Keletet, Afrikát és Latin-Amerikát jellemezte. Ázsiában egyedül és érthető okokból Japán okozott csalódást a mobilmárkáknak. A természeti katasztrófa sújtotta szigetország mobilszolgáltatói márciusban a vártnál jóval kevesebb telefont rendeltek. A forrongó arab világban Egyiptom okozott némi fejfájást a forgalmazóknak.
Nyugat-Európában az Android-alapú készülékek és az iPhone segítette a piac növekedését az amúgy szezonálisan igen lanyha első negyedévben. A HTC, a Samsung és a Sony Ericsson felső kategóriás termékújdonságaira is kellő számú vevő akadt. Jól fogytak az Alcatel, a Huawei és a ZTE középkategóriás androidos eszközei is.
Ami a vezető márkákat illeti, a nagy átalakulásban lévő piacelső Nokia, addig is, amíg áttér a Windows Phone operációs rendszerre, a meglévő Symbian platformmal próbál versenyben maradni. Ami a számok alapján nem is megy nagyon rosszul: a piacon kedvező fogadtatásra talált az E6-os és X7-es okostelefon, amelyet a Symbian továbbfejlesztett változatával látott el a finn gyártó.
Egyre szorosabban ott van azonban a nyomában dél-koreai kihívója, a Samsung Electronics. A cég idei első negyedévi portfóliójában egyötöd részt képviseltek az okostelefonok. Mint a napokban Magyarországon is bejelentették, a Samsung az idén 50 millió okostelefont akar eladni a világpiacon, köztük sokat vár a Samsung Galaxy S II-től. Itthon az év második felétől a piacra dobott modellek fele lesz ebbe a kategóriába sorolható.
Az LG Electronics éves összevetésben némileg elmaradt tavalyi teljesítményétől, főleg Európában és a FÁK-országokban. A cég jobb második negyedben reménykedik, olyan termékek bevezetésének köszönhetően, mint az LTE-képes Revolution.
Éves összevetésben a legnagyobb arányú növekedést az Apple tudta felmutatni az év első három hónapjában. Az iPhone-ok igazi slágertermékek voltak a fejlett piacokon, mindenekelőtt Észak-Amerikában és Nyugat-Európában.
A kínai ZTE meg tudta tartani ötödik helyét. A távol-keleti márka alapjában véve olcsó, hagyományos telefonokat gyárt, de egyre nagyobb erőfeszítéseket tesz az androidos okostelefonok irányába is. S. Gy.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.