„A Saphir Aqua Aparthotel Sopron legújabb négycsillagos wellness szállodája 2010 júniusa óta várja a pihenni és kikapcsolódni vágyókat” – ez a hivatalos reklámszöveg a mai napig megtalálható az interneten. Közel kétezer olyan embert érint a Saphir Aqua bezárása, akik előleget fizettek, vagy vouchert vásároltak, mindhiába. Sokan kezükben a bőrönddel, a bezárt ajtók előtt szembesültek azzal a ténnyel, hogy a hotel bezárt.
A vita gyökere a lap értesülése szerint abból fakad, hogy a Hotel Cardos Kft. egy soproni ingatlanfejlesztőtől bérelte a létesítményt, a bérleti díj fizetését viszont a karbantartások és felújítások elvégzésével váltotta ki. A Hotel Cardos Kft. szerint ezeket a munkákat ők rendre elvégezték, míg a bérbeadó szerint nem; ebből elszámolási vitájuk kerekedett.
A Magyar Szállodaszövetség pedig alapszabályának 5. pontja alapján kezdeményezte a Saphir Aqua kizárását a szövetségből hozzátéve, hogy „károsnak tartja és elítéli fenti etikátlan üzletviteli magatartást, ami az egész szállodás szakmának, s különösen tagszállodáinknak presztízse szempontjából káros.”
Több panaszbejelentés érkezett – erősítették meg a Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelőségén a lapnak. A panaszok lényege, hogy több honlapon a hotelbe szóló utalványokat vásároltak, ám a kifizetett szolgáltatást nem tudták igénybe venni, mivel a szálloda időközben bezárt, nem fogad vendégeket. A kérelmezők pénzük visszafizetését és az elmaradt nyaralásból eredő egyéb károk megtérítését követelnék vissza, ezért fordultak a fogyasztóvédelmi felügyelőséghez.
Az ügy központi kérdése, hogy az emberek miképp jutnak befizetett pénzükhöz, és ki viseli az anyagi felelősséget. Az illetékes fogyasztóvédelmi hatóságon megtudtuk, hogy első lépésként azt tanácsolják, írásban jelezzék az üzemeltető cégnek, hogy kérik a már befizetett összeg meghatározott időszakon belül történő visszatérítését, eltérő esetben az ügyet jogi útra terelik. A fogyasztóvédelmi hatóságnak ebben az esetben hatásköre eljárni, a válasz elmaradása esetén.
Második lépés: a Hotel Cardos Kft. határidőn belül érkező válasza esetén, ha a továbbiakban sem tudnak megegyezni a visszatérítésben - a társaság székhelye szerint illetékes - Kereskedelmi és Iparkamara mellett működő Békéltető Testületnél kérelmezzék a vita további rendezését, az egyezség létrehozása érdekében.
A fogyasztóvédelmi hatóságon hangsúlyozták: ha a Békéltető Testület eljárása sem vezetne eredményre, az igény - keresetlevél benyújtásával - polgári peres eljárás kezdeményezésével a cég székhelye szerint illetékes Soproni Városi Bíróságon érvényesíthető. A Hotel Cardos Kft.-t ugyanis kizárólag bíróság kötelezheti a már befizetett összegek visszatérítésére, valamint az elmaradt nyaralásból eredő egyéb kár megtérítésére.
Az ügy megnyugtató rendezését mindenképpen elősegíthetné, ha a már befizetett összegeket az érintett üzemeltető visszafizetné. A Turizmus Online kereste az üzemeltetőt a hivatalos honlapjukon elérhető számokon, ám minderre eddig nem kaptak választ.
A felügyelőség elmondta, ha a feleknek nem sikerül megállapodniuk, a fogyasztóknak a mielőbbi eredmény érdekében csoportosan - pertársaságként - ajánlatos bírósági eljárást kezdeményezni. A TurizmusOnline jogi szakértői szerint a pertársaság előnye a hatékonyabb fellépés, valamint a peres eljárás költségeinek minimalizálása. Mind idő-, mind pedig költség-megtakarítást jelent, ha az érdekeltek ügye együttesen kerül elbírálásra, a megalakításra pedig akkor kerülhet sor, ha a perbeli követelések ugyanabból a jogviszonyból erednek, illetve ténybeli, vagy jogi alapjuk hasonló.
A csütörtökön egyébként a fogyasztóvédelmi hatóság is kiadott egy közleményt, ebben eredetileg név szerint említ egy honlapot, ám végül is törölték a nevet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.