BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Növekvő szállodai bevételek

Jót tett a fővárosi szállodáknak az EU-elnökség: a vendégéjszakák száma az országos átlagnál kétszer gyorsabban, 8 százalékkal nőtt 2011. január–májusban az előző év azonos időszakához képest. Javultak a bevételi mutatók is, az ügyfelek egyre inkább elfogadják a kisebb áremeléseket, ám még így is nagy az elmaradás a válság előtti szintekhez képest.

Egyaránt 4 százalékkal nőtt 2011. január–májusban a kereskedelmi szálláshelyeken a vendégek és a vendégéjszakák száma az előző évi szinthez képest, míg a szálláshelyek árbevétele folyó áron 7,5 százalékkal emelkedett – derül ki a KSH tegnap közzétett gyorsjelentéséből. A belföldi vendégek száma összességében 1, a külföldieké 8 százalékkal emelkedett.

Jól jött a hazai szállodaiparnak, hogy 2011. január 1-jétől Magyarország fél éven keresztül az Európai Unió Tanácsának soros elnöki tisztségét töltötte be, ugyanis ez az időszak jelentős turisztikai forgalmat és bevételt generált hazánk számára. Az elnökség keretein belül a külföldről érkező vendégek elsődleges úti célja Budapest volt, 2011 első öt hónapjában a főváros szállodáiba érkező külföldiek és az általuk eltöltött éjszakák száma 11, illetve 8 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest. Ez az emelkedés 1-1 százalékponttal haladja meg a tavaly regisztrált fellendülést. „A teljes város szintjén érezhető volt az erősebb kereslet az EU-elnökség kapcsán, és nálunk is jó néhány konferenciát foglaltak le az esemény jegyében” – számolt be a Világgazdaságnak tapasztalataikról Árvai Zoltán, a budai Várban található ötcsillagos Hilton Budapest szállodaigazgatója. Mint mondta: náluk közel 10 százalékkal volt nagyobb a vendégforgalom az év első felében, a foglaltságuk pedig 63,6 százalékos volt. Beszámolója szerint mind a turista-, mind az üzleti szegmensekben érezhető az erősödés, kezdenek visszatérni a hosszabb tartózkodással járó konferenciák, azonban a foglalások továbbra is erősen „last minute” jellegűek. Pozitívumként megemlítette, hogy az utóbbi hónapokban az ügyfelek ismét egyre inkább elfogadják a magasabb árakat, illetve a meglévő partnereik a kisebb áremeléseket, ennek ellenére a válság előtti szinthez képest még jelentős az elmaradás.

A statisztikák is az igazgató által elmondottakat támasztják alá. A vizsgált időszakban a kiadott szállodai szobák bruttó átlagára 13950, az egy kiadható szobára jutó árbevétel (bruttó RevPar) 5726 forint volt. Az ötcsillagos kategóriában pedig az előző év azonos időszakának értékét 6 százalékponttal haladta meg a foglaltság, valamint a szállodai átlagárak 17 százalékkal nőttek, ez a bruttó RevPar-mutató 26 százalékos emelkedését eredményezte májusban. A kereskedelmi szálláshelyek öszszes árbevétele folyó áron 7,5 százalékkal nőtt 2010 azonos időszakához képest, így 84 milliárd forint bruttó árbevételt értek el a periódusban, az összegen belül a szállásdíjbevétel 45 milliárd forint volt.

„Pozitív fordulat, hogy a vendégszám mellett végre növekedtek a szállodai átlagárak, valamint az egy szobára jutó árbevétel is” – kommentálta lapunknak a statisztikát Kovács István, a Magyar Szállodaszövetség főtitkára. Szerinte árnyalja azonban a képet, hogy a májusi és az év első öt hónapjára vetített növekedés a tavalyi nagyon alacsony bázishoz képest következett be, európai viszonylatban pedig még így is a sereghajtók között vagyunk. Mint azt Kovács István elmondta: a szállodák bevételének alakulását leginkább kifejező mutatószám, a RevPar szerint a hotelek teljesítménye 2011. január–május között az Európai Unió tagországaiban átlagosan 60,7 euró volt, ugyanez a hazai szállodáknál 31,9, a budapesti hoteleknél 35 euró. A magyarországi átlagos nettó RevPart az osztrák szállodák 85, a csehországiak 24,7 százalékkal múlják felül. Ezekben az eredményekben a szállodaszövetség főtitkárának véleménye szerint szerepe van a versenytársainknál mutatkozó erősebb keresletnek, ami több vendéget, magasabb szobafoglaltságot és átlagárat jelent, valamint annak is, hogy a magyarországi 18 százalékos – a szobakiadást terhelő – áfa sokkal magasabb a versenytársainknál alkalmazottnál – például az ausztriai és csehországi 10 százaléknál –, és ez rontja a hazai szállodák jövedelmezőségét, versenyképességét.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.