A hosszú távon gondolkodó mobilszolgáltatók többsége már hozzáfogott – de legalább elfogadott stratégiával és költségvetéssel rendelkezik – hálózatának negyedik generációs korszerűsítésére. Az adatátviteli sebességben a vezetékes hálózatokkal vetekedő mobilinternet értelemszerűen magával hozza a használatukhoz szükséges eszközök és készülékek piacának élénkülését is. A folyamat az első lendületet tavaly kapta, amikor ezekből a termékekből az egy évvel korábbihoz képest 57,4 százalékkal többet lehetett eladni. Az idén ezt is felülmúló növekedést prognosztizál az IHS iSuppli legfrissebb kutatása. Az amerikai elemzőcég szerint 2011-ben 157,9 millió mobilnetes eszközt értékesítenek a világpiacon, 57,8 százalékkal többet, mint tavaly. A piac motorjának számító táblagépek mellett még a notebookok, netbookok és az e-olvasók is ebbe a kategóriába sorolhatók. A hálózatokhoz való közvetlen hozzáférést nyújtó eszközök között vannak az USB-kulcsok, a mobil hotspotok, beépített mobilnetes modulok stb.
A számítások szerint az idei rekordév után is komoly, két számjegyű növekedés várható a piacon, de jövőre már csak 40 százalék alatti mértékben. A keresletmérséklődés trendje 2015-ig mindenképpen folytatódik, s abban az évben már csak alig több mint 10 százalékos lehet a bővülés, igaz, akkorra az éves eladható mennyiség már meghaladja a 350 millió darabot.
Az idén egyértelműen a táblagépek hajtják a mobilinternetes eszközök piacát, amelyekből már közel 60 millió talál gazdára a világon, majd két és félszer annyi, mint tavaly. Ezek a készülékek az értéklánc valamennyi elemét jelentősen befolyásolják, beleértve a beszállítókat, az eszközgyártókat, a mobilszolgáltatókat, az alkalmazásfejlesztőket és a szervizeket is.
Az ugyancsak amerikai DisplaySearch elemzése szerint a márka nélküli – szakzsargonnal fehér dobozos – modellek bizonyulnak mostanában a leggyorsabban növekvő kategóriának a táblagépek világpiacán. A névtelen termékekből a múlt év utolsó negyedében még mintegy 567 ezret szállítottak a világpiacra, negyedévvel később már közel kétmilliót, ez több száz százalékos növekedésnek felel meg. A márka nélküli kategóriában egyértelmű a kínai fölény, a távol-keleti ország fogadja be a világméretű szállítások 44 százalékát. A névtelen tábla PC-k az idei első negyedévben már a teljes piac közel egyötödét képviselték.
A táblagépek képzeletbeli dobogójának tetején továbbra is az amerikai Apple áll 54 százalékos világpiaci részesedéssel és vitathatatlanul nagy, a felhasználóktól begyűjtött tapasztalattal, egyedi hardverdizájnnal. Az ár – mint annyi más végfelhasználói terméknél – jelentős befolyással van ezekre a termékekre is. A márkás készülékeket az alapanyagköltségekhez képest még egészséges felárral lehet értékesíteni – vélik az elemzők. A fehér dobozos szegmens megjelenése ugyanakkor azt is mutatja, a piacnak el kell mozdulnia az alacsonyabb árkategóriák felé, hogy a vevőkör bővülhessen, egyebek mellett a diákokkal, akik a drágább készülékeket nem engedhetik meg maguknak, vagy hogy legyen megfelelő kínálat a világ fejlődő térségeiben is.
A mobilinternetes eszközök többsége 2015-re már a 4G-s szabványok szerinti lesz, párhuzamosan azzal az ügyféligénynyel, hogy az adatátvitel még gyorsabb legyen. Nemcsak a készülékekben, hanem az adatforgalomban is robbanásszerű növekedést prognosztizálnak az elemzők, ez pedig a hálózattal, a szolgáltatások alkalmazásával és az adattal kapcsolatos üzleti stratégiájuk átgondolására késztetheti az operátorokat – hívja fel a figyelmet az IHS iSuppli.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.