BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mobilnetes eszközök boomja

Az idén is közel 60 százalékos lehet a globális piac bővülése, aratnak a táblagépek

A rekordsebességgel terjedő táblagépeknek is köszönhető, hogy a mobilinternetes eszközök piaca az idén még a tavalyinál is nagyobb mértékben bővülhet. Ennek nyomán a széles sávú mobilhálózatokban használható készülékek száma ebben az évben további 160 millióval gyarapszik.

A hosszú távon gondolkodó mobilszolgáltatók többsége már hozzáfogott – de legalább elfogadott stratégiával és költségvetéssel rendelkezik – hálózatának negyedik generációs korszerűsítésére. Az adatátviteli sebességben a vezetékes hálózatokkal vetekedő mobilinternet értelemszerűen magával hozza a használatukhoz szükséges eszközök és készülékek piacának élénkülését is. A folyamat az első lendületet tavaly kapta, amikor ezekből a termékekből az egy évvel korábbihoz képest 57,4 százalékkal többet lehetett eladni. Az idén ezt is felülmúló növekedést prognosztizál az IHS iSuppli legfrissebb kutatása. Az amerikai elemzőcég szerint 2011-ben 157,9 millió mobilnetes eszközt értékesítenek a világpiacon, 57,8 százalékkal többet, mint tavaly. A piac motorjának számító táblagépek mellett még a notebookok, netbookok és az e-olvasók is ebbe a kategóriába sorolhatók. A hálózatokhoz való közvetlen hozzáférést nyújtó eszközök között vannak az USB-kulcsok, a mobil hotspotok, beépített mobilnetes modulok stb.

A számítások szerint az idei rekordév után is komoly, két számjegyű növekedés várható a piacon, de jövőre már csak 40 százalék alatti mértékben. A keresletmérséklődés trendje 2015-ig mindenképpen folytatódik, s abban az évben már csak alig több mint 10 százalékos lehet a bővülés, igaz, akkorra az éves eladható mennyiség már meghaladja a 350 millió darabot.

Az idén egyértelműen a táblagépek hajtják a mobilinternetes eszközök piacát, amelyekből már közel 60 millió talál gazdára a világon, majd két és félszer annyi, mint tavaly. Ezek a készülékek az értéklánc valamennyi elemét jelentősen befolyásolják, beleértve a beszállítókat, az eszközgyártókat, a mobilszolgáltatókat, az alkalmazásfejlesztőket és a szervizeket is.

Az ugyancsak amerikai DisplaySearch elemzése szerint a márka nélküli – szakzsargonnal fehér dobozos – modellek bizonyulnak mostanában a leggyorsabban növekvő kategóriának a táblagépek világpiacán. A névtelen termékekből a múlt év utolsó negyedében még mintegy 567 ezret szállítottak a világpiacra, negyedévvel később már közel kétmilliót, ez több száz százalékos növekedésnek felel meg. A márka nélküli kategóriában egyértelmű a kínai fölény, a távol-keleti ország fogadja be a világméretű szállítások 44 százalékát. A névtelen tábla PC-k az idei első negyedévben már a teljes piac közel egyötödét képviselték.

A táblagépek képzeletbeli dobogójának tetején továbbra is az amerikai Apple áll 54 százalékos világpiaci részesedéssel és vitathatatlanul nagy, a felhasználóktól begyűjtött tapasztalattal, egyedi hardverdizájnnal. Az ár – mint annyi más végfelhasználói terméknél – jelentős befolyással van ezekre a termékekre is. A márkás készülékeket az alapanyagköltségekhez képest még egészséges felárral lehet értékesíteni – vélik az elemzők. A fehér dobozos szegmens megjelenése ugyanakkor azt is mutatja, a piacnak el kell mozdulnia az alacsonyabb árkategóriák felé, hogy a vevőkör bővülhessen, egyebek mellett a diákokkal, akik a drágább készülékeket nem engedhetik meg maguknak, vagy hogy legyen megfelelő kínálat a világ fejlődő térségeiben is.

A mobilinternetes eszközök többsége 2015-re már a 4G-s szabványok szerinti lesz, párhuzamosan azzal az ügyféligénynyel, hogy az adatátvitel még gyorsabb legyen. Nemcsak a készülékekben, hanem az adatforgalomban is robbanásszerű növekedést prognosztizálnak az elemzők, ez pedig a hálózattal, a szolgáltatások alkalmazásával és az adattal kapcsolatos üzleti stratégiájuk átgondolására késztetheti az operátorokat – hívja fel a figyelmet az IHS iSuppli.




Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.